Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 april 2006, 00:12
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Administratie inrichten

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jullie je administratie doen. Heb je cursus gevolgd maar vooral ook wordt je wel goed begeleid door je boekhouder / adviseur. Bijvoorbeeld de keuze wel of geen zakelijke rekening, je kasuitgaven hoe organiseer je je inkomende post.

Toen ik begon met kleine ondernemers te adviseren had ik er niet 1 tel bij nagedacht dat het wel's handig zou zijn om een klant een soort instructie te geven. Maar nadat iedereen zo met z'n eigen manier van boekhouden kwam zorgen we er nu voor dat bij aanvang van de relatie iedereen vanaf dag 1 goed opgevoed wordt....
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 april 2006, 10:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Administratie inrichten

Ik heb mijn administratie bij de start laten opzetten en inrichten door een accountant en sindsdien doe ik zelf de basisboekhouding (facturen en afschriften) in een boekhoudpakket en de meeste btw-aangiftes. Mijn accountant doet de rest (bijzondere boekingen, laatste btw-aangifte, jaarrekening, aangifte IB).

Als ik erop terugkijk dan was het een beetje overdreven om bij de start met mijn eenmanszaak naar een groot accountantskantoor te gaan. Dat had wel wat lichter gekund. Maar ik had er weinig verstand en wilde op dit punt geen risico nemen.

Inmiddels is mijn bedrijf ingewikkelder geworden (bv), ben ik geswitcht naar een kleiner accountantskantoor en een eenvoudiger boekhoudpakket. Mijn accountant doet nu wat meer (vpb, holding/werkmaatschappij, loonadministratie). De basisadministratie van de werkmaatschappij doe ik nog steeds zelf. Ik vind het prima zo.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 april 2006, 17:37
Liesbeth (één) Liesbeth (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Administratie inrichten

Wij hebben met 4 partners per 1-2 een BV opgericht. Daarbij hebben we bewust gekozen voor het uitbesteden van de administratie aan een boekhouder. Deze kost € 50 per uur. Ons tarief is stukken hogerm dus spaar je snel uit.
Daarbij houden we zoveel mogelijk de handen vrij voor alle andere activiteiten die bij de oprichting komen kijken, van huisstijl tot procedures en achter de fiscus aanjagen.

Overigens hebben we wel even een eigen administratie bijgehouden om te zien hoe het loopt. Afhankelijk van onze ervaringen in ons oprichtingsjaar beslissen we hoe verder te gaan.

Wij vonden het wel even makkelijk zo..

Maar, ben wel benieuwd hoe anderen het hebben aangepakt. Zijn er nog meer ervaringen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2006, 23:18
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Administratie inrichten

en voordat jullie een BV hadden opgericht was het toen ieder een eenmanszaak of is dit ook het echte begin geweest?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon