Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 juli 2015, 14:38
quankiquanki quankiquanki is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 juli 2015
Berichten: 4
Standaard Inkomsten van Freelance Websites

Hallo iedereen! Sinds vandaag ben ik officieel gestart als freelancer en wil de administratie dus ook goed bijhouden. Ik heb een vraag over hoe ik de inkomsten van freelance websites zoals oDesk, eLance en Upwork hoort te verwerken.

Deze websites factureren de clienten zelf. Dus het geld van de client gaat naar de website, vervolgens moet ik de 10% service fee betalen wat automatisch word verwerkt. Van de 10% service fee krijg ik wel een invoice, wat te downloaden is van die website. Aan het eind van de maand maken ze alles wat over is naar mijn bankrekening.

Ik dacht er zelf aan om deze inkomsten te verwerken zoals Google Adsense inkomen. Ik maak een factuur op naar oDesk/eLance/Upwork voor het bedrag dat op mijn bankrekening wordt overgemaakt. Geen btw berekenen aangezien het Amerikaanse bedrijven zijn en in het factuur zal "Reeds betaald" staan.

Mijn geld balans op die websites en die service fee negeer ik dus en hoe zij en de client het btw verrekenen is niet mijn zorg. Ik houd alleen rekening met wat op mijn bankrekening komt te staan. Kan ik het zo simpel aanpakken of moet het wat ingewikkelder?
  #2  
Oud 1 juli 2015, 17:35
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je die service fee via een factuur in rekening krijgt gebracht kun je die toch gewoon in je administratie opnemen? Dat zijn uiteindelijk toch kosten die je betaalt en waarvoor je een factuur krijgt.
  #3  
Oud 3 juli 2015, 11:18
quankiquanki quankiquanki is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 juli 2015
Berichten: 4
Standaard

Ja dat kan ik inderdaad doen maar het komt niet overeen met wat op mijn bankrekening komt te staan. Dus als voorbeeld:

Client stuurt 100 euro naar de freelance website doordat zij door de website zijn gefactureerd.
De freelance website heeft nu mijn geld, factureert nu mij en haalt 10 euro van het bedrag af.
Vervolgens stuurt de website de overige 90 euro naar mij op en op mijn bankrekening zie ik dus 90 euro als inkomsten.

Ik zie nergens op mijn bankrekening dat ik 10 euro als kosten heb betaald en als ik hen factureer voor de volledige 100 euro en ik krijg maar 90 euro op mijn bankrekening klopt dat toch niet?
  #4  
Oud 3 juli 2015, 14:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Wat krijg je precies voor documenten van die freelance-sites? Je krijgt een factuur van de service fee, dat snap ik. Maar wat voor specificatie krijg je van het aan de eindklant gefactureerde bedrag? Is dat een factuur namens jou aan de eindklant, of een factuur van de freelance site?
__________________
René
  #5  
Oud 3 juli 2015, 16:01
quankiquanki quankiquanki is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 juli 2015
Berichten: 4
Standaard

De factuur die naar de eindklant wordt gestuurd heeft alleen mijn naam en adres op staan (maar niet mijn BTW-nummer). Zij versturen het dus automatisch in mijn naam maar de factuur voldoet waarschijnlijk niet aan de EU eisen. Ook kan ik deze factuur zelf niet inzien of downloaden, wat wel raar is aangezien zij een factuur in mijn naam versturen.

Het enige wat ik kan zien is een "transaction history", hier zie ik alleen wat er aan mij is uitbetaald door welke klantID/UserID. Gegevens van de klant zijn weliswaar verborgen.
Alleen bij de transacties waar de service fee is betaalt is er een downloadbare factuur die van de website naar mij is gericht.

Ik hoop dat de constructie wat duidelijker is gemaakt.
  #6  
Oud 3 juli 2015, 16:28
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Stel dat je 100 euro factureert als omzet en je hebt een kostenfactuur van 10 euro dan maakt het niet veel uit of je die 90 euro in een keer krijgt of juist 100 ontvangt en dan zelf 10 euro terugbetaalt.

Verder sluit ik me aan bij de vraag die René stelt.
  #7  
Oud 3 juli 2015, 16:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quankiquanki Bekijk bericht
Ook kan ik deze factuur zelf niet inzien of downloaden, wat wel raar is aangezien zij een factuur in mijn naam versturen.
Dat lijkt me inderdaad raar, je moet je eigen facturen toch in je administratie zien te krijgen.

Bij Upwork lees ik dat je invoices wel degelijk kunt downloaden. Elance schrijft dat je een extra stapje moet doorlopen als EU-burger om de juiste BTW in rekening te brengen. Heb je dat gedaan?

Citaat:
Alleen bij de transacties waar de service fee is betaalt is er een downloadbare factuur die van de website naar mij is gericht.
Die zou ik als iedere andere inkoopfactuur inboeken. Zoals Erik schrijft kun je de betaling afboeken tegen de combinatie van inkoopfactuur (service fee) en verkoopfactuur (aan de eindklant). Dat er geen 1-op-1 match is tussen een betaling en een factuur hindert niet.

Blijft over dat je de verkoopfactuur die namens jou naar de eindklant gestuurd is moet zien te downloaden. Ik kan me niet goed voorstellen dat dat niet kan, want anders kun je niet aan je administratieve belastingverplichtingen voldoen.

Denk eraan dat je zelf verantwoordelijk bent voor de juiste BTW-heffing (en dat kan bij internationale transacties ingewikkeld zijn). Je kunt je niet verschuilen achter 'dat platform werkt nou eenmaal zo'. Ook via zo'n platform moet je aan de Nederlandse wet voldoen.
__________________
René
  #8  
Oud 8 juli 2015, 12:22
quankiquanki quankiquanki is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 juli 2015
Berichten: 4
Standaard

Bedankt voor alle reacties. Ik heb het zelf ook wat verder uitgezocht met behulp van de informatie hier. Ja, elance heeft blijkbaar wel support voor EU facturen en ik heb dat nu allemaal ingevuld.

Op Upwork heeft de koper alleen toegang tot de factuur en niet de verkoper (ik). Ook klopt de factuur niet volgens de EU eisen. Zoals je zei ben ik verantwoordelijk voor een geldige factuur.

Mijn tijdelijke oplossing is dus om de gegevens van de klant te vragen en dan vervolgens mijn eigen factuur te maken en op te sturen. Ik laat de klant en Upwork weten dat Upworks verzonden factuur niet geldig is en om die niet te gebruiken voor de administratie. Omdat Upwork de factuur in mijn naam verstuurt en ik verantwoordelijk ben moet dit mogelijk zijn.
Ondertussen moet ik dus bij Upwork klagen dat ze geldige EU factuurs moeten implementeren want dat bespaart mij een hoop gedoe.

De service-fee factuur die Upwork naar mij verstuurt heeft ook geen BTW opstaan aangezien ze dat niet in amerika doen. Dus die factuur neem ik gewoon op als kosten.
  #9  
Oud 21 december 2016, 18:12
Karin Keus Karin Keus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 december 2016
Berichten: 1
Standaard Upwork

Hallo quanki,

Heb jij het inmiddels uitgezocht met Upwork ? Ik werk er sinds 3 oktober bij, tot nu toe 3 opdrachten gedaan, maar ik zit ook met het probleem hoe ik facturen moet sturen en naar wie. Heb de vraag ook op Upwork zelf gesteld, nog geen antwoord.

Alvast bedankt voor je reactie,

Groeten van Karin Keus
Tolk&Vertaler
  #10  
Oud 27 september 2017, 19:52
DarkLegendary DarkLegendary is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 september 2017
Berichten: 1
Standaard

Hallo Karin Keus,

Heb jij het al gevonden?
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Labels
elance, freelance website, odesk, upwork

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag over freelance project met de duur van 1 jaar mhpks Freelancepraktijk starten 1 4 oktober 2011 15:49
Nog wat belasting-vraagjes voordat ik durf te starten met freelance werk Miss E Freelancepraktijk starten 9 3 maart 2011 21:07
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36
Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 16 28 oktober 2007 16:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon