Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 april 2012, 12:55
mvdijk mvdijk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 april 2012
Berichten: 1
Standaard Geen ondernemer voor omzetbelasting

Ik ben momenteel weer naast mijn loondienst baan opzoek naar extra opdrachten, maar sinds een half jaar heeft de belastingdienst me medegedeeld dat ze me voor de omzetbelasting niet meer als ondernemer zien.

Dit betekent als ik het goed begrijp dat ik op mijn komende facturen ook geen BTW meer mag rekenen, of 0%. Klopt dat?

Zo dit voor opdrachtgevers problematisch kunnen zijn?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 april 2012, 14:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

je mag op je facturen op geen enkele wijze btw verwerken. dat is heel belangrijk!. dus ook geen 0% vermelden want 0% is ook een btw tarief.. en jij bent geen btw ondernemer..

Voor je opdrachtgevers die zelf btw belaste diensten leveren levert dit geen nadeel op. bijvoorbeeld:

Je levert diensten voor 35 euro per uur. je werkt 10 uur.
je bent geen btw ondernemer dus het factuur totaal is 350 euro.

je word weer btw ondernemer: je factuur is nu 350 euro +66,50 = € 416,50 incl btw.
je opdrachtgever vraagt de btw terug en jij draagt het af. jij hebt nog steeds 350 euro omzet en je klant kost het nog steeds 350 euro.

alleen als jij klanten hebt die zelf vrijgestelde diensten leveren dan ben je als btw ondernemer duurder voor hen want zij kunnen de btw niet terugvragen. Dus bij dat type klanten ben jij voordeliger.
Probleem is alleen als je meerdere van dit soort klanten vind voldoe je waarschijnlijk weer aan de criteria van btw ondernemer en ben je dit voordeel weer kwijt
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, omzetbelasting


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen ondernemer voor de belastingdienst Tim1975 Belasting 5 28 december 2011 23:13
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte Tamara Belasting 3 15 april 2011 15:00
Inkomstenbelasting Waarom geen ondernemer voor de inkomstenbelasting? hannahzb Belasting 11 20 maart 2009 14:07
90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer? Gerard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 22 september 2008 19:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon