Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 oktober 2011, 12:00
MarleentjeK MarleentjeK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2011
Berichten: 1
Question Uurtarief beginnend eindredacteur

Dag allemaal,

Graag zou ik advies van jullie krijgen over het volgende. Ik ben echt net aan het beginnen als freelancer, en druk alles aan het uitzoeken. Echter, de eerste klus is al binnen, en ik heb werkelijk geen idee wat een goed uurtarief is.

Het gaat om een klus als eindredacteur bij een kleine uitgeverij. Ik ga meewerken aan een nummer van een van de magazines als een soort van test, en wanneer het naar ieders tevredenheid verloopt kan ik tekenen voor de volgende 6 nummers.

De werkgever heeft te kennen gegeven dat het niet gaat om een hele lucratieve baan, en hij bewust kiest voor mensen zoals ik, vers uit de collegebanken, juist vanwege zijn beperkte middelen.

Hij stelt nu een uurvergoeding voor van 17.50, voor ong 40 uur eindredactie per editie. Op zich vind ik dat een eerlijk voorstel, aangezien ik weinig ervaring heb. Maar ik lees op de andere forumdiscussies dat ik uit moet gaan van minimaal 30 tot 35 euro. Zit ik echt te laag zo, of kan ik dit accepteren? En is dit dan het bedrag exclusief BTW? Vriend van me die ook freelanct zegt dat een voorstel meestal de BTW nog niet meerekent.

Ik zou graag horen wat wijsheid is, zodat ik de goede man snel een antwoord kan geven.

Alvast bedankt.

Groeten,

Marleen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 oktober 2011, 15:17
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard

Dag Marleen,

€17,50 is niet bepaald een superbedrag als freelancer, maar een eerste klus die ook gelijk super betaalt is natuurlijk moeilijk te vinden. Ik denk dat je dit vooral als opstapje moet zien voor de rest van je carrière.
Wel kan je natuurlijk altijd proberen er meer uit te slepen dan hij je nu geboden heeft.

Zulke voorstellen zijn inderdaad over het algemeen exclusief btw, maar dit zal je met je opdrachtgever moeten bespreken. Succes met onderhandelen!

Gr, Jim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 oktober 2011, 20:54
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Ieder voor zich, maar ik doe het er niet voor.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 oktober 2011, 23:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarleentjeK Bekijk bericht
Dag allemaal,

De werkgever heeft te kennen gegeven dat het niet gaat om een hele lucratieve baan, en hij bewust kiest voor mensen zoals ik, vers uit de collegebanken, juist vanwege zijn beperkte middelen.
Het klinkt mooi alsof hij begaan is met de schoolverlatende mensch.. maar ik gok dat schoolverlaters de enige zijn die hij nog zo gek te krijgen zijn voor dit bedrag te werken. De meeste zijn 6 euro bruto per uur als vakkenvuller of bij Mc Donalds en dan klinkt 17,50 natuurlijk super.. is bijna 3x zoveel.

Het is niet zo erg om eens een opdracht voor die prijs aan te nemen als je net ben begonnen, maar als je op lange termijn wil overleven als zzp-er dan moet je echt met je tarief richting de 30-35 euro (of nog hoger indien haalbaar)
Uiteindelijk moet je zelf de periodes opvangen dat je geen werk hebt en dat moet je toch echt verdienen in de uren dat je wel werkt. Daarnaast heb je ook extra kosten voor verzekeringen voor bijv arbeidsongeschiktheid en pensioen, veel zzp-ers laten dit achterwege omdat ze het niet kunnen betalen. Mijn simpele antwoord is dan, als je het niet kan betalen bereken je te weinig, uiteindelijk moet ieder mens een keer met pensioen en als je meer wilt als AOW zul je ervoor moeten sparen (in welke vorm dan ook) en sommige pechvogels worden arbeidsongeschikt en ook dan geld dat je toch echt verzekerd moet zijn anders kan het zomaar bijstandnivo worden de rest van je leven..

Vroeger riep ik ook altijd "nooit voor zo'n tarief werken", maar tegenwoordig ben ik ietsje genuanceerder.. doe het 1 of 2 keer, het neemt ook wat koudwatervrees weg voor volgende opdrachten maar realiseer je dat je op de lange termijn hier niet van kan leven, tenzij je heel lage eisen aan het levensonderhoud stelt
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 oktober 2011, 12:41
Adrome - Ron Meijer Adrome - Ron Meijer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2011
Berichten: 7
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar Adrome - Ron Meijer
Standaard Uurtarief

Een veel voorkomende vraag bij startende zzp-ers is het uurtarief. Mijn advies is kijk eens op vacature sites e.d. en ga op zoek naar het brutoloon voor een vergelijkbare functie. Een voorbeeld: stel het bruto maandloon voor een startende redacteur is € 2.300 per maand x 1.25 (opslag werkgeverslasten)*3 (= kwartaal) € 8.625 / 13 weken / 38 uur = € 17,45. Let wel, dit is zonder enige vergoeding voor bedrijfskosten en aov & pensioen.

Een uurtarief bepalen is onderdeel van een begroting. Mijn advies aan jou is ga deze serieus opstellen. Dit zorgt voor inzicht en voorkomt teleurstellingen.

Indien je dit wilt mag je deze per e-mail naar mij naar sturen dan zal ik deze voor je beoordelen. (Free of charge).

Succes!

Ron

Administratiekantoor 2.0 Adrome
www.adrome.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 oktober 2011, 15:53
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard

Ik ben bang dat je bij uitgeverijen niet zoveel te eisen hebt. De tarieven liggen daar in de meeste gevallen gewoon heel laag (ca. 20-25 euro per uur). Als je dat niet wilt, kun je beter naar andersoortige opdrachtgevers uitkijken.
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
eindredacteur, uurtarief

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uurtarief naast en zonder vaste baan Liselot Omgaan met opdrachtgevers 7 9 januari 2011 20:24
Reiskosten in uurtarief, of uurtarief voor reizen? Kees_ASB Al die andere praktische dingen 1 11 januari 2009 19:30
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 09:59
Vrouwen beuren hoger uurtarief Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 26 september 2007 17:44
Uurtarief beginnend grafisch vormgever bepalen Miranda Al die andere praktische dingen 2 1 februari 2007 18:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon