Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 november 2011, 15:53
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO?

Vorig jaar juni ben ik gestart als zzp'er. Ik biedt organisatieadvies aan maatschappelijk organisaties. Aanvankelijk lukte het niet om opdrachtgevers te vinden. In april van dit jaar kreeg ik de eerste. Onlangs de tweede. Deze tweede opdrachtgever vraagt om een VAR verklaring en die heb ik dus aangevraagd.

Tot mijn verbazing krijg ik een VAR-ROW. Ik had een VAR-WUO gedacht. Ik doe er alles aan om een serieus bedrijf op te bouwen. Ook de belastingmedewerker die een aantal maanden geleden voor een startersbezoek langs kwam heeft die conclusie getrokken.

Het probleem is nu dat ik bang ben dat mijn tweede opdrachtgever afhaakt. En de opting-in optie klinkt me niet aantrekkelijk in de oren. Kosten wil ik immers wel gewoon af kunnen trekken.

Hoe kan het dat ik nu kans loop om een opdrachtgever kwijt te raken, vanwege een VAR-verklaring die te weinig zekerheid biedt, terwijl ik bezig ben een bedrijf op te bouwen. En heeft het zin om bezwaar aan te tekenen? Voor de opdrachtgever hoef ik dat niet te doen, want die zal daar niet op wachten.

Grrr, ik begrijp dit niet.
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
  #2  
Oud 10 november 2011, 16:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes2 Bekijk bericht
Tot mijn verbazing krijg ik een VAR-ROW. Ik had een VAR-WUO gedacht.
Hoe heb je de vragen op het VAR-aanvraagformulier beantwoord?
__________________
René
  #3  
Oud 10 november 2011, 20:09
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Ik bied organisatieadvies werkzaamheden in de brede zin van het woord aan maatschappelijke organisaties.

Aantal uren: 700 of meer (heb getwijfeld, zit net op et randje)
Opdrachtgevers dit jaar: minder dan 3
Opdrachtgevers aan jaar voorafgaand: minder dan 3
Kunt u VAR werkzaamheden meestal zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? ja
Is het risico voor u als een opdrachtgever niet tevreden is? ja
Verwacht u VAR-werkzaamheden te verrichten voor opdrachtgevers bij wie u soortgelijke werkzaamheden in loondienst heeft verricht? Nee (dit jaar niet, later mogelijk wel, daarom nee ingevuld)
Verwacht u de VAR werkzaamheden meestal te verrichten voor opdrachtgevers waar dezelfde werkzaamheden ook in loondienst worden verricht? nee
Detachering, uitzending of bemiddeling? nee of voor minder dan 50%
Geschatte jaarinkomsten? 10.000 tot 25.000 euro (ook getwijfeld, zit net op het randje rond 10.000 euro)
Worden door opdrachtgevers loonheffingen ingehouden? nee
wordt u doobetaald als u ziek bent of vakantie hebt? nee
Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgevers op te volgen bij de uitvoering van de werkzaamheden? nee
Verwacht u dat de inkomsten in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt, voor mee dan 70% worden behaald bij 1 opdrachtgever? nee
Verstuurt u facturen? ja
Maakt u reclame? ja
Ingeschreven bij de KvK? ja
Hebt u personeel in dienst? nee
Hebt u een BTW-nummer? ja
Investeert u jaarlijks meer dan 2500 euro? ja (heb getwijfeld, vorig jaar net boven 2500 euro, dit jaar iets minder, volgend jaar waarschijnlijk meer dan 2500 euro)
Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal op de locatie van de opdrachtgever te verrichten? nee
Vergunningen? n.v.t.
Houdt u een boeking bij of laat u deze bijhouden? ja


Ik vermoed dat het ms is gegaan bij het aantal opdrachtgevers. Maar ja, op deze manier is het haast onmogelijk om drie opdrachtgevers te krijgen. Moet ik er eerst twee vinden die niet om een VAR-verklaring vragen.
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
  #4  
Oud 10 november 2011, 20:40
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Ik zit erop te broeden hoe ik nog dit jaar een derde opdracht binnen kan halen. Dan kan ik een nieuwe VAR aanvragen en haal ik het misschien wel.

Zou het een idee zijn om bij relaties te vragen of ze me nog voor dit jaar willen inhuren voor een concrete klus voor een vast bedrag? Bijvoorbeeld begeleiden van het werven van fondsen voor een project voor bijvoorbeeld een vast bedrag van 500 euro. Ik kan dan aangeven dat ik er bijvoorbeeld maximaal 24 uren aan besteed. Dat lijkt me een koopje. Of er belangstelling voor bestaat weet ik natuurlijk niet. Wil relaties ook niet onder druk zetten. Wie weet is er wel een relatie die wel interesse heeft.

Zou me dit helpen? Kan ik het maken?
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
  #5  
Oud 10 november 2011, 20:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik denk dat het aantal opdrachtgevers inderdaad het grootste probleem is. Minder dan 3 is acceptabel in bepaalde branches (met name ICT, project- en interim-management) en ik vermoed dat organisatieadvies niet tot die categorie wordt gerekend, want dat is normaliter kortdurend. Waarom heb je niet "3 of meer" geantwoord? Als er op het moment van aanvragen al 2 hebt, was dat wel een acceptabele verwachting voor het hele jaar geweest, lijkt me.

Een ander punt van twijfel vind ik de verhouding tussen omzet (€10.000) en uren (700). Zeker in het organisatieadvies geeft dat niet de indruk van een volwaardig ondernemer. Voor minder dan €125/uur krijg je geen organisatieadviseur, volgens mij, en dan heb je slechts 80 declarabele uren nodig om aan die € 10.000 omzet te komen. Dat roept de vraag op waar je die andere 620 uur aan besteedt.

Het staat je vrij om (eventueel met een eenvoudige brief ter toelichting) een nieuwe aanvraag in te dienen. Dat wil zeggen: met andere antwoorden. Dat is iets anders dan bezwaar maken op de beslissing, want dan vraag je om een herbeoordeling op basis van de eerder gegeven antwoorden.

Ondertussen valt de schade misschien mee, en accepteert de opdrachtgever een VAR-ROW. Vaak denkt men alleen "heb je een VAR?" en niet "wat staat er in je VAR?"
__________________
René
  #6  
Oud 10 november 2011, 20:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Trouwens, "aan maatschappelijke organisaties" zou ik weglaten uit de omschrijving van je werkzaamheden (althans, op je VAR). Want als je toevallig een organisatieadviesklusje kunt krijgen van bijvoorbeeld een collegafreelancer o.i.d., dan telt die vanwege de omschrijving helaas niet mee.
__________________
René
  #7  
Oud 10 november 2011, 21:28
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Hartelijk dank René voor je uitgebreide reactie. Je tip over het weglaten "aan maatschappelijke organisaties" is een goede!

Verder zal ik eens zien wat er gebeurt als gewoon de VAR-ROW inlever. Evetueel vraag ik een nieuwe aan.
Verder ervaar ik zelf dat organisatieadvies in de brede zin ook langdurende opdrachten kunnen inhouden. Ik begeleid bijvoorbeeld een fusie-proces, dat naar verwachting een jaar zal duren. De andere klus is het verzorgen van fondsenwerving. Dat is ook een langerlopende opdracht. Ik verwacht uiteindelijk gemiddeld niet meer dan 5 a 6 opdrachten per jaar te krijgen, misschien soms minder. De aanvraag is voor dit jaar en dit jaar heb ik dan twee opdrachtgevers. Met een beetje geluk komt er nog een, maar het jaar is bijna voorbij dus die kans is niet zo erg groot. Voor het komend jaar verwacht ik wel aan minimaal 3 opdrachtgevers te kunnen voldoen.

Ten slotte de uurprijs. Die is bij mij geen 120 euro. Ik werk voor maatschappelijke organisaties in de sfeer van vrijwilligerswerk, mantelzorg, ouderen, projecten voor minderheden, mensen met een beperking, etc. Grote organisaties in die branche huren nog wel eens iemand in voor die bedragen. Maar dan gaat het om grote adviesopdrachten. Ik richt me meer op de civil society, initiatieven van burgers,etc. Daar hoef ik echt niet met die uurprijs aan te komen.

Maar uit jouw reactie maak ik op dat ik alsnog een aanvraag kan indienen met een begeleidende brief. Daarin kan ik die toelichting opnemen.

Ben erg blij met de informatie die je hebt gegeven. Nogmaals dank!
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR 'achteraf' aan laten passen? King Arthur Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 6 februari 2011 22:18
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon