Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 oktober 2007, 17:37
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Online boekhouden: ervaringen?

Hallo,

Ik was benieuwd hoe andere denken over online boekhouden?
Wat zijn jullie ervaringen?
Waar zijn jullie positief over? Wat zijn de nadelen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 oktober 2007, 10:47
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Geen ervaring, maar een belangrijk nadeel dat ik wel zwaar vind wegen: het is ONline boekhouden: je kunt er dus niet altijd bij en bent ook enigszins afhankelijk van de faciliteiten van de aanbieder. Is de server traag? Jammer! Daarnaast: kun je er altijd gebruik van blijven maken, ook als ze de dienst niet meer aanbieden vanwege gebrek aan belangstelling? Bizner geeft al aan dat je altijd je gegevens toch moet overzetten, dat lijkt me iets dat je het liefst zo weinig mogelijk doet!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 oktober 2007, 19:53
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Geen ervaring, maar een belangrijk nadeel dat ik wel zwaar vind wegen: het is ONline boekhouden: je kunt er dus niet altijd bij en bent ook enigszins afhankelijk van de faciliteiten van de aanbieder. Is de server traag? Jammer! Daarnaast: kun je er altijd gebruik van blijven maken, ook als ze de dienst niet meer aanbieden vanwege gebrek aan belangstelling? Bizner geeft al aan dat je altijd je gegevens toch moet overzetten, dat lijkt me iets dat je het liefst zo weinig mogelijk doet!

Ik ben zoals gezegd zeer positief over online boekhouden!

Voordelen:

- 24 uur per dag beschikbaar
- backup heb je op de server van de aanbieder staan van online boekhouden
- goede beveiliging via deze aanbieder van online boekhouden
- controle kan de accountant altijd uitvoeren
- suppletie berekening omzetbelasting
- relatiebeheer, je kan precies volgen wat er per klant ''speelt''
- urenregistratie
- urenregistratie gekoppeld aan orderadministratie en orderadministratie gekoppeld aan fakturering
- electronisch bankierenkoppeling
- fakturen sturen per email
- aanmaningen versturen via email

En zo zijn er nog vele voordelen te noemen..........
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 oktober 2007, 00:59
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl Bekijk bericht
Ik ben zoals gezegd zeer positief over online boekhouden!
Voordelen.....)
En zo zijn er nog vele voordelen te noemen..........
Heb je aandelen in onlijne boekhouden?
Her grote nadeel mis ik, en dat is tevens het grote voordeel van een 'first life' boekhouder/accountant: als je een vraag stelt, krijg je antwoord. Zo ver is de doorsnee online oplossing nog niet.
Online oplossingen zijn vooral geschikt voor mensen die weten hoe het werkt. Voor starters vaak niet het geval, ze hebben genoeg vragen.

Andere voordelen die je noemt realiseer ik ook zonder online boekhoudpakket.
Zoals elektronisch aanmanen en factureren. En ook voor meer analoog georienteerde boekhoudbenaderingen (daar schaar ik Excel ook maar even onder) is er ook altijd een Echte Accountant die de controle kan uitoefenen.

Online pakketten (ASP-model) zijn naar mijn idee een goed alternatief als je toch al wil investeren in een boekhoudpakket: software licentie kopen of online abonnement nemen?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 oktober 2007, 11:11
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Haha je hebt me door Erix............kan je wel een vrijblijvende beleggingsadvies geven? :O)

Ben het niet met je eens met wat je verkondigd.

Je hebt bij online boekhouden ook de mogelijkheid om online je vragen te stellen aan je accountant, dit kan afhankelijk van de bereikbaarheid van je accountant, 24 uur per dag plaatsvinden!
Je kan een online boekhouden altijd realtime inzien, bij een boekhoudpakket is dit niet altijd het geval!

Ook speelt het kostenplaatje een rol; bij online boekhouden ben je al klaar door het betalen van een maandtermijn, dit is er al vanaf euro 12,50;
bij een boekhoudpakket betaal je vaak al een aardig bedrag voor de aanschaf; maar dan ben je er vaak nog niet, daar er ook nog een onderhoudscontract aanvastzit. Dit kan al aardig oplopen qua kosten bij een boekhoudpakket in vergelijking met online boekhouden!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 oktober 2007, 18:12
@Vise @Vise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Ik heb in het begin met Online boekhouden, Boekbank, gewerkt. Het programma was fundamenteel en werkte niet altijd even goed. Voor de beginnende en niet te kundige starter misschien zinvol, maar als je meer uit je boekhouding wilt halen, toch niet geschikt. Te meer de meesten online pakketten op grootboekniveau werken. DAt vereist meer kennis.

Ik ben nu over op Mill7. Zowel als freeware als supported ware beschikbaar. Deze werkt op dagboek niveau en boekt automatisch naar de juiste grootboeken. Stuk simpeler en veel sneller inzicht in je resultaten.

het is belangrijk wat je uit je boekhouding wilt halen. Gaat het alleen om je facturen en kosten te registreren, dan zal je met online boekhouden uit de voeten kunnen. Maar ja, wat het voordeel van online is? Ik wil op mijn project niet kijken hoe mijn boekhouding erbij staat. Dat doe ik thuis wel, en dan is een offline pakket net zo geschikt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 oktober 2007, 17:01
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl Bekijk bericht
(1) Haha je hebt me door Erix

(2) Je hebt bij online boekhouden ook de mogelijkheid om online je vragen te stellen aan je accountant, dit kan afhankelijk van de bereikbaarheid van je accountant, 24 uur per dag plaatsvinden!

(3) Je kan een online boekhouden altijd realtime inzien, bij een boekhoudpakket is dit niet altijd het geval!

(4) Ook speelt het kostenplaatje een rol;

(1) Het was ook wel erg doorzichtig !!!

(2) Vragen stellen per e-mail werkt vaak wel, maar niet altijd. Maar al te vaak wordt het een vraag-antwoord-krommunicatie, heen en weer.

(3) Hoe kom je daarbij ?? (Heb je tot nu toe alleen met Exact gewerkt ?)

(4) Ben ik met je eens, maar is ook een kwestie van zoeken en afwegen. ONline kost vaak (niet altijd) ook geld per gebruiker, waardoor soms een eigen pakket in huis goedkoper kan zijn.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 oktober 2007, 12:37
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 36
Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Ben nog op zoek naar een online boekhouding leverancier. Kleisteen maakt een goede kans maar ik heb nog niet beslist. Ik ben ook wel handig genoeg om zelf een boekhouding in te richten maar het grote voordeel van een online pakket voor mij is dat je niet zelf het systeem hoeft te onderhouden en dat scheelt tijd. Als iets met je computer gebeurt is je boekhouding ten minste veilig (ten minste, als het goed is ).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 31 oktober 2007, 12:52
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

De eerste vraag blijft, wat mij betreft, altijd :
WAAROM wil je uberhaupt zelf de boekhouding voeren ??

De meest *voor de hand liggende* reden is dat je inzicht in je eigen fiancien wenst.
Dat is een goede reden en DAN kun je inderdaad gaan afwegen wat voor jou het beste of makkelijkste of goedkoopste concept is.
Kijk echter ook even naar punt 4 en het voorbeeld hieronder, omdat het na invoer en import natuurlijk ook mogelijk is per "kerende post" een paar gewenste overzichten te retourneren.

Eén van de meest *gebruikte* argumenten is echter : Kostenbesparing op de boekhouder.

In dat geval een aantal waarschuwingen en een tip :
1) Het pakket (online of aanschaf) kost ook geld... neem dat wel mee in je beoordelingen

2) Ben je bereid om zelf tijd te steken in je boekhouding e/o heb je die tijd ?

3) De boekhouder zal een bepaalde mate van controle moeten toepassen op het door jou geboekte... Mijn ervaring is dat veel ondernemers zelf GEEN kei zijn in boekhoudingen (sorry ). Dus nadat je zelf een weekend lang bloed, zweet en tranen hebt verspild aan je boekhouding, staat de teller van de boekhouder toch nog niet stil... een beetje tijd moet hier toch nog aan besteed worden. En als je boekhouding er "slecht" uitziet, zou het zomaar kunnen dat de boekhouder per saldo (bijna) net zoveel tijd kwijt is dan als hij het zelf gedaan zou hebben.

4) Vraag je boekhouder, als je zelf weinig inzicht wenst (omdat je dat op een andere manier toch wel hebt), of hij (m/v) niet een soort invoermodule heeft voor zijn eigen boekhoudpakket.

Voorbeeld : Ons pakket van Unit4, biedt de mogelijkheid een heel kleine invoermodule aan de cliënt ter beschikking te stellen voor € 75 per JAAR.
Hiermee kan de klant facturen, bonnetjes, kas, bank zelf inkloppen en een soort boekingsverslagje maken. Het exportbestandje kan vervolgens per mail naar ons toe, waarna wij het inlezen in ons normale boekhoudpakket en wij er normaal mee aan de slag kunnen, alsof wij het zelf hebben geboekt.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 oktober 2007, 13:10
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 36
Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB
Standaard Re: Online boekhouden: ervaringen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Administratiekantoor Bekijk bericht
De eerste vraag blijft, wat mij betreft, altijd :
WAAROM wil je uberhaupt zelf de boekhouding voeren ??

De meest *voor de hand liggende* reden is dat je inzicht in je eigen fiancien wenst.
Dat is een goede reden en DAN kun je inderdaad gaan afwegen wat voor jou het beste of makkelijkste of goedkoopste concept is.
Kijk echter ook even naar punt 4 en het voorbeeld hieronder, omdat het na invoer en import natuurlijk ook mogelijk is per "kerende post" een paar gewenste overzichten te retourneren.

Eén van de meest *gebruikte* argumenten is echter : Kostenbesparing op de boekhouder.
Voor mij is de reden het zelf in de hand te hebben en niet aan een kantoor uit te besteden waarbij ik niet kan zien wat ze doen, en vervolgens EUR 500 declareren. Mijn financiele kennis is meer dan genoeg om het zelf te doen.

Citaat:
In dat geval een aantal waarschuwingen en een tip :
1) Het pakket (online of aanschaf) kost ook geld... neem dat wel mee in je beoordelingen
Altijd

Citaat:
2) Ben je bereid om zelf tijd te steken in je boekhouding e/o heb je die tijd ?
Zolang het weinig tijd is, vind ik het prima. Een van de redenen om het online te doen is dat ik tijd bespaar met het inrichten en onderhouden van het systeem. Enige dat moet gebeuren is het intikken van facturen en uren en dat kost met het juiste pakket hopelijk niet veel tijd.

Citaat:
Voorbeeld : Ons pakket van Unit4, biedt de mogelijkheid een heel kleine invoermodule aan de cliënt ter beschikking te stellen voor € 75 per JAAR.
Hiermee kan de klant facturen, bonnetjes, kas, bank zelf inkloppen en een soort boekingsverslagje maken. Het exportbestandje kan vervolgens per mail naar ons toe, waarna wij het inlezen in ons normale boekhoudpakket en wij er normaal mee aan de slag kunnen, alsof wij het zelf hebben geboekt.
Maar dat pakket lijkt me erg beperkt. Met een kleine uitbreiding zullen de kosten vast hard oplopen. Ik wil bijv. ook een urenadministratie. En wat zijn de systeemeisen? Veel "online" pakketten vereisen Windows, en dat heb ik niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
online boekhouden

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Online boekhoudsoftware: vergelijking in PC-magazine Arend Administratie 7 23 oktober 2007 00:33
Cursus boekhouden aurora1976 Administratie 2 8 november 2006 11:06
Online marketing weblog kermis gestart erno@ernohannink.nl Marketing en acquisitie 0 5 juni 2006 21:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon