Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 januari 2008, 14:26
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Grote vaste klant

Ik heb half december mijn eerste grote vaste klant binnengehaald, waar ik nu 3x in de week 25 korte (100-200 woorden) artikeltjes voor schrijf. Totaal dus 75 stukjes per week, voor een vast bedrag per stukje. Dat komt neer op een maandbedrag van rond de 1800 euro ex BTW.

Heel fijn, ben er echt heel blij mee, maar nou heb ik ergens gelezen dat ik als eenmanszaak/freelancer niet 50% of meer van mijn totale inkomsten per jaar mag verdienen bij 1 opdrachtgever. Klopt dat?

Want verder heb ik eigenlijk alleen 'losse' opdrachtgevers (in 2007 waren dat er een stuk of 8), dus opdrachtgevers voor wie ik (tot nu toe) één opdracht heb gedaan en opdrachtgevers die me vaker inschakelen, maar niet op regelmatige basis, of alleen voor kleine opdrachten. Dat garandeert dus niet dat ik met die opdrachtgevers in totaal meer dan 50% van mijn jaarinkomen kan verdienen.
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
  #2  
Oud 3 januari 2008, 14:38
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Grote vaste klant

Hoi Cindy,

Allereerst hartstikke gefeliciteerd, altijd leuk als je ineens zo'n flinke en regelmatige opdracht binnenhaalt!

Voor wat betreft je vraag; ik kan even geen onderbouwing geven, maar heb wel altijd begrepen dat er zeker in het begin minder wordt gekeken naar die verhouding. Daarnaast is het ook van belang hoeveel opdrachtgevers je hebt. Heb je er maar 3, waarvan 1 zo'n grote is, dan is het 'erger' dan wanneer je er 10 hebt. Ik zou wel voor de zekerheid even met de Belastingtelefoon bellen en kijken of je hier wat meer zekerheid over kunt krijgen!

Groetjes, Adine

PS, ik zal thuis wel even kijken of ik in mijn Belastingalmanak wat kan vinden. Ik dacht namelijk ook dat het percentage hoger lag, dus dat je iets van 70-80% niet bij één opdrachtgever vandaan mocht halen..
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #3  
Oud 3 januari 2008, 15:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Grote vaste klant

Mwa... het loopt wel los.

Om te beginnen gaat de regel niet over hoeveel je mag verdienen, maar over hoeveel belasting je moet betalen. Er is bovendien geen sprake van een regel, maar van een vraag op het VAR-aanvraagformulier, die wordt meegewogen bij het beoordelen van het totaalbeeld.

Volgens onze eigen VAR-handleiding luidt de vraag:
Citaat:
"Verwacht u dat de inkomsten in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt voor meer dan 70% worden behaald bij een opdrachtgever?"
Als het zo erg wordt dan zou je "ja" moeten antwoorden (en je eerdere VAR-aanvraag moeten herzien), maar zelfs dat hoeft geen probleem te zijn. Als het totaalbeeld dat van een ondernemer is zul je nog steeds een VAR-winst krijgen en ondernemer zijn voor de IB.
__________________
René
  #4  
Oud 3 januari 2008, 15:29
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Grote vaste klant

Aha, ja, volgens mij had ik het daar dus gelezen Ik heb de afgelopen maanden zoveel gelezen dat ik door de klok de klepel af en toe niet meer zie
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
  #5  
Oud 6 januari 2008, 15:32
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Grote vaste klant

Ik heb net als verleden jaar gewoon weer een VAR-WUO ontvangen op basis van meer dan 70% bij één opdrachtgever (detachering).
Je moet even goed opletten wat je invult maar verder heb ik er nog geen problemen mee gekregen.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
  #6  
Oud 6 januari 2008, 17:17
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Grote vaste klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cindy77 Bekijk bericht
Ik heb half december mijn eerste grote vaste klant binnengehaald, waar ik nu 3x in de week 25 korte (100-200 woorden) artikeltjes voor schrijf. Totaal dus 75 stukjes per week, voor een vast bedrag per stukje. Dat komt neer op een maandbedrag van rond de 1800 euro ex BTW.
Gefeliciteerd! Maarre....
Reken ik goed en kom je uit op zes euro per stukje ? Het maken van 75 stukjes per week kost (zeker als je dit langere tijd moet volhouden) erg veel energie. Niet zo zeer om te schrijven, als wel om te bedenken - zo kan ik mij voorstellen. Ik zou minstens het dubbele tarief hebben gevraagd. Ben benieuwd hoe de overeenkomst tot stand is gekomen, maar dat kan ook via een PM.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klant vraagt niet om prijsopgave heleenvr Omgaan met opdrachtgevers 8 6 september 2007 16:06
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon