Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 maart 2012, 12:51
netrealize netrealize is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 2
Standaard Belg in België, Nederlandse zaak, Belgisch huis, ...

Hallo allen,

Ik heb een beetje een aparte situatie ik en wou even weten of iemand hier wat nuttigs over kan vertellen. Uiteraard zal ik de nodige instanties raadplegen, maar alles wat me hier al kan helpen is mooi meegenomen.

Ik ben Belg en woon sinds 2005 in Nederland. Sinds 2007 heb ik een eenmanszaak in Nederland (dus met KVK en BTW nummer) en werk ik als freelance software-ontwikkelaar, ook in Nederland.
Wij (mijn Nederlandse vrouw en ik) denken eraan om terug in België te gaan wonen en dus ons Nederlandse huis te verkopen en een Belgisch huis te kopen.

Een aantal belangrijke vragen waar ik mee zit zijn de volgende:
- Kan ik als Belg in België mijn Nederlandse zaak behouden en is dit handig? Kan ik niet beter een nieuwe eenmanszaak beginnen in België en de Nederlandse stoppen?

- Stel dat ik een Belgische zaak begin, ben ik dan nog afhankelijk van een VAR om te werken, of kennen ze dat in Belgi:e niet. Maw: is het daar minder erg om een jaar of langer voor 1 klant te werken?

- Omdat ik als eenmanszaak volledig aansprakelijk ben, heb ik in Nederland een aparte aansprakelijkheidsverzekering (voor IT). Ik vermoed dat ik, om mijn prive te beschermen, dit in België ook wel zou kunnen doen en dat ik niet direct een BV(BA) nodig heb?

- Volgens de Rabobank kan ik in Nederland een hypotheek krijgen voor het huis in België. Dit lijkt mij een vreemde situatie als Belg in België. Misschien handig voor de hypotheekaftrek, zolang die nog bestaat, maar is een Belgische hypotheek dan niet handiger?

Alle info is welkom!

Groeten,
Jurgen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 april 2012, 18:54
Sandco Sandco is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 april 2012
Berichten: 1
Standaard

Beste Jurgen,

Ik lees hier al even mee, maar heb me speciaal geregistreerd om hierop te kunnen reageren. Ik ben namelijk ook Belg met een eigen zaak in Nederland

Mijn advies is om je eerst en vooral te oriënteren wat betreft het starten van een eigen zaak in Vlaanderen. Daar hang je (in de meeste gevallen) namelijk vast aan een hele hoop meer regeltjes en kosten dan in Nederland; zo is het in de meeste gevallen verplicht om een (recent) getuigschrift bedrijfsbeheer te kunnen voorleggen, en is het in veel gevallen financieel nadeliger om in Vlaanderen zelfstandig te zijn (dit ivm kosten van RSZ en belastingen).

Een VAR hebben ze verder niet in Belgie (voor zover ik weet - of het zou daar nieuw ingevoerd moeten zijn). Het diploma bedrijfsbeheer is wel een vereiste (tenzij je via een BV aan de slag kan of zo, daar zijn achterpoortjes voor). Het behalen van zo'n getuigschrift kan eenvoudig via Syntra - tijdens de lessen (boekhouding, marketing en nog wat) maak je ook nog eens een ondernemingsplan dat door een jury beoordeeld wordt - op zich heel erg nuttig, zo word je in 1 keer geconfronteerd met alle facetten van een eigen bedrijf in Belgie. In mijn geval heeft het er toendertijd voor gezorgd dat ik mijn zaak niet gestart ben (ondanks lovende reacties op mijn ondernemingsplan), nu dus wel in Nederland (mede dankzij de vele steuntjes in de rug voor starters die hier voorzien zijn).

Ik ben geen expert, maar het hele punt van een eenmanszaak in Vlaanderen is net dat je wel persoonlijk aansprakelijk kan gesteld worden... al kan je ook daar waarschijnlijk op zoek naar iemand die je hiervoor kan en wil verzekeren.

Ook alweer, ik ben geen expert, maar mogelijk kan het wel voordelig zijn (op vlak van BTW) om vanuit het ene land opdrachten uit te voeren voor opdrachtgevers uit het andere land... ook daar kan je best uitvoerig naar informeren.

Van grensoverschrijdende hypotheken weet ik verder niets, maar niets houdt je tegen om te vergelijken toch? Mocht je hier echt meer over te weten komen, ben ik overigens ook best benieuwd wat het voordeligst is!

Ik wil je in ieder geval veel succes wensen, wat voor constructie je ook kiest!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belgië, eenmanszaak, hypotheek, zzp

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Samen een huis gekocht, maar ook eigen zaak Tureluur Belasting 7 13 maart 2012 21:58
Inkomstenbelasting Telefoonabonnement bij kantoor aan huis wél op de zaak zetten met internettelefonie? René Belasting 3 6 februari 2012 01:47
Inkomstenbelasting Nederlandse opdrachtgever wil mij via Duitse GmbH laten factureren voor opdracht in België. Mag dat? Loes Belasting 2 10 augustus 2011 14:27
Nederlandse freelancer met langdurige IT-opdracht in België Niki Al die andere praktische dingen 1 28 april 2009 23:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon