Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2010, 10:31
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Bank zegt: "Zakelijke verzekering, dan mag u niet handelen met een privébankrekening"

Gisteren belde een zzp'er die het volgende van de bank te horen kreeg:

als u een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering heeft mag u geen prive bankrekening aanhouden waarop zakelijk wordt gehandeld

ik was even benieuwd of er meer mensen dit probleem zijn tegen gekomen of is dit wer zo'n nieuwe belachelijke maatregel van de banken om geld te verdienen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 januari 2010, 01:45
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Bank zegt: "Zakelijke verzekering, dan mag u niet handelen met een privébankrekening"

Nou, da's wel een heel raar verhaal! Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar ALS de verzekering EN de rekening bij dezelfde bron vandaan komen en ALS zij deze voorwaarde aan de verzekering hebben gekoppeld ....
Maar ja, het staat er eigenlijk al: dan is er sprake van koppelverkoop en laat dat nou net niet toegestaan zijn.

Is het misschien mogelijk dat de ZZP-er de bankmedewerk(st)er niet helemaal goed heeft begrepen?

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 januari 2010, 12:46
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Bank zegt: "Zakelijke verzekering, dan mag u niet handelen met een privébankrekening"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
als u een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering heeft mag u geen prive bankrekening aanhouden waarop zakelijk wordt gehandeld
Klinkt onduidelijk, ik zie twee verschillende dingen:
- de bank vind dat je een aansprakelijksverzekering moet hebben
- de bank vind niet dat je geen prive zakenrekening moet aanhouden

Volgens mij kan de bank geen eis stellen aan jou dat je een verzekering afsluit voor een 'gewone' bankrekening. Of en welke verzekeringen je afsluit is een kwestie van keuzes maken en dat is ondernemen. Wel kunnen ze eisen stellen als je een krediet vraagt of een bankrekening waar je veel rood mag staan. Dat vind ik niet onredelijk (ik zorg gewoon dat ik in de plus blijf).

Het tweede deel is mij niet duidelijk. Ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om verschillende rekeningen te hebben voor prive en zakelijk gebruik, dus splitsen die hap! (twee bankrekeningen is echt niet veel duurder). Maar wat bedoelt de bank nu precies met 'prive zakenrekening'?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 januari 2010, 08:42
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Bank zegt: "Zakelijke verzekering, dan mag u niet handelen met een privébankrekening"

...ja ik moest ook ff achter m'n oren krabben met zo'n verhaal en ik geloof wel dat klant en bank elkaar niet goed begrepen. Maar er schijnt iets in de voorwaarden te staan. Ik heb 't niet gecontroleerd maar kan me dit wel voorstellen. Maak met banken zoveel gekke dingen mee.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 januari 2010, 13:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Bank zegt: "Zakelijke verzekering, dan mag u niet handelen met een privébankrekening"

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat een zzp-er sommige activiteiten uitvoert die moeilijk te scheiden zijn van zakelijk of prive handelen waardoor een conflict kan ontstaan tussen de prive WA verzekering en de "bedrijfs WA" verzekering.

Laat ik een beetje een gezocht voorbeeld geven.. (maar verzekeringsmaatschappijen zijn daar ook goed in van tijd tot tijd)
Stel de zpp-er in kwestie verhuurt zichzelf als stratenmaker. Op een bepaald moment helpt hij op zondag zijn buurman met het leggen van een terras tegen betaling van 75 euro. Bij het versjouwen van de stenen beschadigt de zzp-er de auto van de buurman. Hij dient dit in als bedrijfsaansprakelijkheid, want de schade word gedaan tijdens een betaalde klus. De verzekering stelt echter dat stratenmakers gebruikelijk niet op zondag werken en de vergoeding is niet zakelijk want normaal kost het leggen van een dergelijk terras 250 euro. Dus ze wijst de claim af.

De prive WA doet het zelfde kunstje en draait het verhaal om, er word een vergoeding ontvangen dus is het een zakelijke handeling in uitoefing van bedrijf dus geen prive aansprakelijkheid.

ik weet het het klinkt gezocht. waarschijnlijk heeft de bankmedewerkers de betreffende ondernemer willen waarschuwen voor dit soort gevalletjes en hem daarom willen adviseren om een zakelijke rekening naast een prive rekening te openen zodat het al dan niet zakelijk handelen kan worden ondersteund met als bewijs dat een zakelijke rekening is gebruikt. Bij gebruik van de prive rekening voor zowel het bedrijf als de privepersoon word het moeilijker dat aan te tonen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 januari 2010, 08:25
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Bank zegt: "Zakelijke verzekering, dan mag u niet handelen met een privébankrekening"

in de voorwaarden van de meeste banken staat inderdaad dat je niet zakelijk mag handelen. Maar uit ervaring weet ik dat er veel vooral kleine freelancers zijn die uit kosten overweging een prive rekening gebruiken.

Je kan je volgens mij ook afvragen wat zakelijk handelen is want fiscaal gaat het om een prive onderneming. Inderdaad juridisch is het zakelijk dus op de letter van de wet heeft een bank gelijk. Maar de vraag is dus waarom deze clausule?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 februari 2010, 04:01
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Bank zegt: "Zakelijke verzekering, dan mag u niet handelen met een privébankrekening"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Maar de vraag is dus waarom deze clausule?
Die is heel simpel te beantwoorden: voor zakelijke 'producten' worden hogere kosten in rekening gebracht.

Mijn vraag is: zou het criterium 'het hebben van een AVB' dan misschien maatgevend zijn voor het zijn van een onderneming? Want dat zou dan (misschien) een verklaring kunnen zijn voor de uitspraak van de bank "u heeft .... DUS ..."

Ik blijf het allemaal een beetje vreemd vinden en een 'communicatievervuiling' tussen bankmedewerker en klant vermoeden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 23:07
Luisteren naar je onderbuikgevoel Janny Omgaan met opdrachtgevers 10 12 december 2006 10:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon