Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 april 2013, 21:38
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard BTW en invoerrechten bij aankoop software in VS

Hallo allemaal,

Ik ben een zzp-er met BTW nummer.

Ik denk erover software voor mijn bedrijf te kopen in de Verenigde Staten. Het gaat om een bedrag van 350 dollar. De software is standaard, wordt dus niet speciaal voor mij gemaakt.

Hoe zit het met:
  • de BTW. Wordt er BTW berekend en zo ja, hoe gaat de verrekening op mijn aangifte?
  • invoerrechten; wat is het bedrag en wat is de procedure?

Ik heb naar informatie gezocht op internet, maar die is onduidelijk. Ook de site van de belastingdienst en de douane geven onvoldoende uitsluitsel.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie informatie cq. ervaringen heeft en met mij wil delen. Dan kom in ieder geval beter beslagen ten ijs als ik komende week de belastingdienst en de douane ga bellen voor informatie.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 april 2013, 21:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

De regels (gebaseerd op EU-richtlijnen) zijn best ingewikkeld en hangen af van van alles en nog wat (o.a. fysieke of elektronische levering, of de leverancier een vestiging in Nederland of een ander EU-land heeft).

Maar in de praktijk is het voor jou als zakelijk inkoper redelijk eenvoudig:
  • Geef bij de aankoop aan dat je ondernemer bent en geef je btw-nummer, zodat de leverancier de btw kan verleggen.
  • Kijk wat er op de factuur staat. Als er Nederlandse btw in rekening wordt gebracht, kun je die op de normale manier terugvragen. Als er btw van een ander EU-land in rekening wordt gebracht (ja dat komt voor bij kopen van een Amerikaanse leverancier), kun je die op een iets ingewikkeldere manier via de Nederlandse belastingdienst terugvragen.

Als er andere Amerikaanse belasting in rekening wordt gebracht, kun je die misschien terugvragen, maar dat zou je met de Amerikaanse belastingdienst (of die van de staat) moeten regelen en dat is bij dit bedrag de inspanning waarschijnlijk niet waard.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 mei 2013, 14:46
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard

René, dank voor je reactie.

Bij mijn weten heeft de leverancier alleen een vestiging in de VS.
En ik neem aan dat de levering electronisch is, nl. een download van de software.

Weet jij, of iemand anders, ook iets te vertellen over de invoerrechten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 mei 2013, 14:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Invoerrechten speelt alleen bij de invoer van goederen, niet bij elektronische levering.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 mei 2013, 17:47
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard

Ik heb voor de zekerheid de belastingdienst en de douane gebeld.

In het kort komt het er op neer (en René heeft het al gezegd):
  • BTW: wordt naar mij verlegd. Ik moet op mijn aangifte vermelden het naar mij verlegde bedrag aan BTW, vervolgens kan ik deze BTW als voorbelasting terugvorderen
  • Invoerrechten: downloaden van software in de VS wordt gezien als electronische levering en daar zit 0% invoerrechten op
Ook als de leverancier op zijn factuur niets vermeld over verlegde BTW (wat ik niet onwaarschijnlijk acht) kun je de BTW gewoon als naar jou verlegd beschouwen.


Ik zag trouwens wel ergens op een forum staan dat je de verlegde BTW bij de berekening van de Kleine Ondernemings Regeling buiten beschouwing moet laten.

Nou ja, hoe dat precies zit zoek ik nog wel uit. Of heeft iemand hierover nog informatie?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, import software, invoerrechten, usa


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Vrijgesteld van BTW, maar BTW bij 1 opdrachtgever verplicht. Hoe regelen? Max61 Belasting 4 11 maart 2013 21:55
Btw, invoerrechten en douanekosten bij import uit China? Jurian Al die andere praktische dingen 0 13 augustus 2011 18:11
Btw bij aankoop product buitenland Verwijderd account Belasting 2 22 juni 2011 09:41
IB berekening en andere zaken Yoepie Administratie 1 21 maart 2011 08:10
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 14:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon