Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 maart 2018, 13:15
Jordi Jordi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2018
Berichten: 3
Standaard Inkomstenbelasting niet betaalde facturen 2017

hallo,

Sinds november vorig jaar ben ik gestart als zzp'er en doe ik de belasting zelf. Hier heb ik nog een aantal vragen over, het gaat dan met name over de facturen die gaan over november en december 2017

factuur november met factuurdatum 01-12-2017 --> deze werd betaald in januari 2018
totaal excl btw 6720
btw 1411,20 --> btw overgemaakt naar de belastingdienst in januari 2018

factuur december met factuurdatum 04-01-2018 --> deze werd betaald in februari 2018
totaal excl btw 10640
btw 2234,40 --> btw overgemaakt naar de belastingdienst in januari 2018

Wat betekent dit voor de inkomstenbelasting aangifte 2017 en omzetbelasting over 4de kwartaal 2017?
- Netto omzet is zowel maand november en december (ongeacht of ik deze pas in 2018 betaald heb gekregen) = 6720 + 10640 = 17360 ?
- Omzetbelasting heb ik dus al betaald voor die 2 maanden, is dit correct geweest? factuurdatum van 2de factuur lag in januari 2018

Moet ik nog ergens rekening mee houden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 maart 2018, 18:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Voor de btw geldt de factuurdatum, voor de inkomstenbelasting de periode waar de factuur betrekking op heeft (waarin je het werk gedaan hebt dat je factureert). De factuurdatum en betaaldatum zijn niet bepalend voor de inkomstenbelasting.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 maart 2018, 19:04
Jordi Jordi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2018
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Voor de btw geldt de factuurdatum, voor de inkomstenbelasting de periode waar de factuur betrekking op heeft (waarin je het werk gedaan hebt dat je factureert). De factuurdatum en betaaldatum zijn niet bepalend voor de inkomstenbelasting.
Oke, dus voor de inkomstenbelasting zat ik goed. Maar bij de omzetbelasting heb ik dus al de btw betaald van de factuur met de factuurdatum die ligt in januari 2018. Hoe corrigeer ik dit, of kan ik hier rekening mee houden in de als ik de btw betaal van het 1ste kwartaal in 2018?

Thanks!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 maart 2018, 20:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het gaat niet zozeer om wanneer je btw overmaakt (de afdrachtdatum), maar de aangifteperiode waarin je de factuur meeneemt. Als je een factuur met factuurdatum in januari hebt meegenomen in je aangifte van het 4e kwartaal 2017, dan was dat onjuist. Ik zou die factuur niet nogmaals meenemen in de aangifte van het 1e kwartaal 2018, dan komt het weer goed. En maak daar een aantekening van in je dossier, zodat je het later bij een eventuele btw-controle kunt uitleggen. De belastingdienst zal er niet wakker van liggen, want je hebt jezelf hiermee niet bevoordeeld.

Officieel zou je je aangifte moeten corrigeren met een suppletieaangifte, maar dat lijkt me bij zo'n onschuldige kleine fout onnodig gedoe.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2018, 10:28
Jordi Jordi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2018
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Voor de btw geldt de factuurdatum, voor de inkomstenbelasting de periode waar de factuur betrekking op heeft (waarin je het werk gedaan hebt dat je factureert). De factuurdatum en betaaldatum zijn niet bepalend voor de inkomstenbelasting.
Klopt dit? Ik gebruik een boekhoudprogramma, en als ik daar kijk, zie ik bijvoorbeeld in mijn winst en verliesrekening bij opbrengsten € 6720 (factuur november). Op de balans bij vorderingen op handelsdebiteuren staat het bedrag incl btw €8131,20.

De factuur van december met een factuurdatum van januari 2018 wordt dus niet meegenomen en is deze dus leidend?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 maart 2018, 14:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je moet het zelf goed in de boekhouding opnemen. Je boekhoudprogramma weet niet wat de periode is waar een factuur betrekking op heeft.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 12:18
Startersaftrek - wel of niet? arbi Belasting 4 16 maart 2007 00:37
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 23:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon