Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 april 2007, 16:42
Controller Controller is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 5
Standaard Investeringsaftrek op gebruikte bedrijfsauto?

Dag Allen,

Een vraag over de investeringsaftrek:

Als je een 2dehands bestelauto koopt, kom je dan in aanmerking voor de investeringsaftrek? Op de site van lancelots staat van wel :

Over de nettowinst moet nog belasting worden afgedragen, en daar moet Pieter van tevoren rekening mee houden. In zijn eerste jaar is dat nog niet veel. Ga maar na: in de maximale omzetvariant heeft hij recht op 7209 euro zelfstandigenaftrek en 1969 euro startersaftrek en daarnaast nog investeringsaftrek van 3050 euro (25 procent van 12200) voor de aanschaf van de bestelauto, zijn fotoapparatuur en inventaris.

Eerder in het verhaal staat dat de bestelauto tweedehands aangeschaft is voor € 7.500,-.

Nu heb ik de belastingdienst gebeld en die zeggen dat de investeringsaftrek alleen geld bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto!

Wie heeft er nu gelijk?

Mvg,
Controller
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 april 2007, 16:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Investeringsaftrek

Investeringsaftrek is een verzamelnaam voor de regelingen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, milieu-investeringsaftrek, energie-investeringsaftrek en filminvesteringsaftrek.

In de Elsevier IB Almanak 2006 kan ik de voorwaarde dat het moet gaan om een nieuw bedrijfsmiddel alleen terugvinden bij de milieu-investeringsaftrek in paragraaf 10.6.10, niet bij de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en/of de algemene voorwaarden voor investeringsaftrek.

Zou dat het misverstand kunnen zijn?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 april 2007, 17:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Investeringsaftrek

En ik heb het ook nog even nagezocht in de Wet inkomstenbelasting 2001. Ook hier kan ik de nieuw-voorwaarde alleen vinden in Artikel 3.42a. "Milieu-investeringsaftrek":
Citaat:
1. Indien in een kalenderjaar in een onderneming die de ondernemer voor eigen rekening drijft, wordt geďnvesteerd in niet eerder gebruikte bedrijfsmiddelen die zijn aangewezen als milieu-investeringen,
Een dergelijke voorwaarde zie ik niet in de artikelen 3.40, 3.41, 3.43 en 3.45.

Kortom, Lancelots heeft gelijk

Dat wil zeggen, als je "investeringsaftrek" leest als "kleinschaligheidsinvesteringsaftrek". Maar dat is volgens mij de gebruikelijke betekenis, als niet expliciet "milieu", "energie" of "film" wordt genoemd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 april 2007, 22:13
Controller Controller is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Investeringsaftrek op gebruikte bedrijfsauto?

Ok heren, dank voor het antwoord. Het gaat inderdaad om de kleinschaligheidsaftrek. Ik vind het goed onderbouwd dus ik denk dat die man van de belastingdienst niet wist waar ie t over had.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 april 2007, 23:47
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Investeringsaftrek op gebruikte bedrijfsauto?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Controller Bekijk bericht
Dag Allen,

Een vraag over de investeringsaftrek:

Als je een 2dehands bestelauto koopt, kom je dan in aanmerking voor de investeringsaftrek? Op de site van lancelots staat van wel :

Over de nettowinst moet nog belasting worden afgedragen, en daar moet Pieter van tevoren rekening mee houden. In zijn eerste jaar is dat nog niet veel. Ga maar na: in de maximale omzetvariant heeft hij recht op 7209 euro zelfstandigenaftrek en 1969 euro startersaftrek en daarnaast nog investeringsaftrek van 3050 euro (25 procent van 12200) voor de aanschaf van de bestelauto, zijn fotoapparatuur en inventaris.

Eerder in het verhaal staat dat de bestelauto tweedehands aangeschaft is voor € 7.500,-.

Nu heb ik de belastingdienst gebeld en die zeggen dat de investeringsaftrek alleen geld bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto!

Wie heeft er nu gelijk?

Mvg,
Controller
Heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan. Hield daar ook een mooie investeringsaftrek aan over. Tip: bel de belastingdienst driemaal op verschillende tijdstippen. Als ze drie verschillende antwoorden geven kun je beter een belastingadviseur raadplegen
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 april 2007, 00:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Investeringsaftrek op gebruikte bedrijfsauto?

Ik heb het op dit forum al eerder opgenomen voor de belastingdienst. Waar het om gaat is de onderbouwing / bronvermelding. Aan een telefonische bewering dat het zus-of-zo zit heb je niets, een verwijzing naar die-en-die wet artikel zoveel lid zus is een stuk beter. Het callcenter geeft antwoorden van de eerste soort, de tweedelijnsmedewerkers die terugbellen geven (is tenminste mijn ervaring) de betere antwoorden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 april 2007, 00:33
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Investeringsaftrek op gebruikte bedrijfsauto?

Ben het helemaal met Rene eens. Bel bij voorkeur je eigen regiokantoor / relatiebeheerder met dit soort vragen en vraag om een schriftelijke bevestiging, werkt naar mijn ervaring het beste.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
investeringsaftrek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bedrijfsauto aanschaffen dejong glasinlood Al die andere praktische dingen 2 11 december 2006 10:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon