Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 augustus 2011, 12:30
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Question Vraag over belastingaangifte als 'ondernemer' of 'particulier'

Hoi allemaal,

Sinds vorig jaar oktober heb ik een eigen bedrijf. De KVK heeft mijn belastingdienst aangifte destijds ingevuld met 'NEE geen winst uit onderneming, JA wel inkomen uit overige werkzaamheden'. Hierdoor heeft de Belastingdienst mij beoordeeld als particulier (en heb ik vorig jaar nog gewoon als particulier aangifte gedaan) en niet als ondernemer. Dat was toen geen probleem, want ik werkte erbij (parttime).

Sinds half augustus 2011 ben ik echter volledig freelancer. Ik heb dus geen neveninkomsten als werknemer meer en werk nu volledig zelfstandig. Nu vertelde de belastingtelefoon mij dat ik schriftelijk kan aangeven dat ik wil worden aangemerkt als ondernemer. Dan gaan ze het opnieuw beoordelen. Mijn vraag: is het handig om het voor dit jaar te wijzigen? Ik zou graag gebruik maken van de voordelen als zelfstandigen- en startersaftrek, maar hoe zit het dan met de inkomsten die ik nog had als werknemer (tot half augustus). Ik neem aan dat ik daar niks vanaf mag trekken. Met mijn bedrijf verdien ik dit jaar nog niet heel veel, misschien 5000 euro, maar ik zou denk ik wel aan het aantal uren komen die nodig zijn.

(BTW doe ik trouwens uiteraard gewoon per kwartaal, met kleine ondernemersregeling.)

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is! Ik hoor graag jullie mening!
Alvast bedankt :)
Groetjes,
Marlies
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 september 2011, 11:52
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja, gewoon aanvragen op basis van de nieuwe feiten, dat je nog niet veel omzet hebt maakt niet zoveel uit. maar als je de zelfstandigenaftrek mag gebruiken dan betaal je geen belasting over je winst (bij deze omzet).. Terwijl als je het opgeeft als resultaat overige werkzaamheden dan betaal je gewoon 33 of 42%

Het is niet direct een gelopen koers omdat de omzet nog vrij laag is, (nog te weinig om van te leven) maar er is een redelijke kans dat het toch toe word gewezen. Je kunt eventueel ook nog tot einde van het jaar wachten met aanvragen zodat je met wat meer zekerheid kan zeggen wat de omzet is en wat de vooruitzichten zijn voor 2012, daar zal je nu nog niet veel over kunnen zeggen. Er is geen haast bij het aanvragen van een ondernemersaangifte.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 september 2011, 12:45
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

Bedankt! Ik zal er nog even mee wachten dan, maar denk wel dat ik dit jaar het verzoek ga doen.

Toevallig ook een idee hoe het dan zit met de inkomsten die ik als 'gewone werknemer' heb gehad? Kun je die gewoon opgeven in de IB aangifte voor ondernemers? Ik neem aan dat ik dat bedrag niet mee mag rekenen bij mijn zelfstandigenaftrek op dat moment? Er is natuurlijk ook al belasting over betaald.
Misschien dat je het weet, misschien niet in elk geval nogmaals bedankt voor de reactie!

Groetjes,
Marlies
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 september 2011, 13:08
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je doet in elk geval maar 1 aangifte, dus de loondienst inkomsten kun je ook kwijt op een ondernemersaangifte. Het formulier, of eigenlijk softwarepakket is exact hetzelfde behalve dat er bij box 1 een extra sectie "winst uit onderneming" bijkomt en bij de "persoonsgegevens" ook ondernemingsgegevens moeten worden ingevoerd.

Als je in aanmerking komt voor zelfstandigen aftrek én startersaftrek, dan kun je wel de zelfstandigenaftrek en startersaftrek verrekenen met je loondienst inkomen in box 1.

het staat wat kort op de site van de belasting dienst maar het blijkt dat het wel kan zolang er recht is op startersaftrek

Citaat:
De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst, behalve als u in aanmerking komt voor de startersaftrek. Het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek kan worden verrekend in de volgende 9 jaar.
de voorwaarden voor startersaftrek zijn eenvoudig

Citaat:
De aftrek wordt verhoogd met een startersaftrek van € 2.123 in de volgende situatie:
  • U was in 1 of meer van de 5 voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer.
  • U paste in die periode niet meer dan 2 keer zelfstandigenaftrek toe.
ik vermoed dat jij dus wel je zelfstandigenaftrek+startersaftrek mag verrekenen met je loondienst inkomsten.

Maar mocht dat niet zo zijn dan raak je het restant toch ook niet kwijt. Die mag je dan de komende 9 jaar met de winst die je dan maakt verrekenen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 september 2011, 13:13
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

Wow, dat is duidelijk! Dan ontstaan er dus geen problemen als ik dit jaar nog als 'ondernemer' wordt aangemerkt.

Ik ga ook de website van de Belastingdienst nog eens verder uitpluizen Enorm bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 september 2011, 13:22
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik zou gewoon even het handboek ondernemen downloaden, daar staat vaak net iets meer uitleg of een extra voorbeeld en het behandeld alles wat je moet weten qua belastingen.

Hier op lancelots kun je ook de nodige informatie vinden onder de kopjes Starten of bedrijfsvoering maar dat had je misschien al gevonden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 11:39
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Beginnen als ondernemer terwijl nog in loondienst? Paul L Freelancepraktijk starten 1 29 januari 2009 17:26
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 01:07
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 19:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon