Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 oktober 2011, 22:47
MonsterConsultancy's schermafbeelding
MonsterConsultancy MonsterConsultancy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2010
Berichten: 26
Question Kleine ondernemersregeling achteraf?

Als kleine ondernemer, afgelopen jaar slechts € 1140,- aan btw in rekening gebracht, blijk ik in aanmerking te komen voor de Kleine Ondernemersregeling. Nu heb ik alle belastingpapieren van vorig jaar al ingevuld. Kan ik nu alsnog de kleine ondernemersregeling laten ingaan? Als ik het goed begrepen heb zou ik dan de BTW die aan mij betaald is, en door mij aan de belastingdienst afgedragen volledig terug krijgen.

Ik hoop dat ik hier niet te laat voor ben.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 oktober 2011, 22:53
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Even voor de duidelijkheid, je krijgt niet de btw over je omzet terug (die je invult bij vraag 1) Maar alleen het saldo van de btwaangiftes dus af te dragen minus te vorderen. En als dit saldo op jaarbasis een te betalen saldo op levert van minder dan 1346 euro dan kun je dat onder de kleine ondernemingsregling terugvragen.

Als je dat niet bij de laatste aangifte vorig jaar hebt gedaan, dan kun je nu alsnog een (online) suppletieaangifte doen en verzoeken het alsnog toe te passen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 oktober 2011, 10:19
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Even voor de duidelijkheid, je krijgt niet de btw over je omzet terug (die je invult bij vraag 1) Maar alleen het saldo van de btwaangiftes dus af te dragen minus te vorderen. En als dit saldo op jaarbasis een te betalen saldo op levert van minder dan 1346 euro dan kun je dat onder de kleine ondernemingsregling terugvragen.

Als je dat niet bij de laatste aangifte vorig jaar hebt gedaan, dan kun je nu alsnog een (online) suppletieaangifte doen en verzoeken het alsnog toe te passen.
Ik heb een vraag in dat verlengde: ik heb in mijn laatste kwartaalaangifte een foutje gemaakt en de KOR niet toegepast. Ik heb er wel recht op. Kan dat in de eerstvolgende btwaangifte terugdraaien? Ik heb maar heel zelden te maken met btw, mogelijk komend kwartaal helemaal niet.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 oktober 2011, 12:41
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard

Ook hiervoor kan je een suppletieaangifte doen Margreet.
Aan het einde van het kalanderjaar kan je overigens ook de te vorderen btw terugvorderen. Let er hierbij op dat het, zoals Roel terecht aangaf, om het saldo gaat.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 oktober 2011, 13:01
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De KOR word in principe eenmalig per jaar vastgesteld bij de aangifte van het 4e kwartaal, maar het is toegestaan om gedurende het jaar al voorlopige KOR bedragen in te vullen. Maar in tegenstelling tot de verkoop- en inkoopfacturen die in het juiste kwartaal moeten worden aangegeven mag je de KOR dus (naar eigen inzicht) per kwartaal berekenen of alleen per jaar in het 4e kwartaal, waarbij het advies van de belastingdienst zelfs is het maar 1x per jaar te doen om te voorkomen dat je gedurende het jaar te veel terugvraagt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 oktober 2011, 14:33
MonsterConsultancy's schermafbeelding
MonsterConsultancy MonsterConsultancy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2010
Berichten: 26
Standaard

Ik heb een suppletie ingevuld voor de laatste periode van vorig jaar. Eigenlijk best eenvoudig, op dat moment weet je namelijk al precies alle bedragen voor de berekening van de Kleine ondernemersregeling.

http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P91_5417

Bedankt voor de informatie Roel en Jim.
__________________
Mark Monster
Monster Consultancy
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Kleine ondernemersregeling mwitlox Belasting 5 31 december 2010 15:55
BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW marlies84 Belasting 5 17 november 2010 13:52
Kleine ondernemersregeling Draaimolen Belasting 0 26 januari 2010 14:06
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 11:01
Kleine Ondernemersregeling M.Zandbergen Belasting 3 15 februari 2007 00:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon