Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 april 2007, 19:10
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Kleine ondernemersregeling: per kwartaal of per jaar?

De Kleine ondernemersregeling (KOR) stelt dat als je minder dan, uit mijn hoofd, €1380 per jaar aan BTW moet afdragen je het mag houden.

Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk? Ik moet nu namelijk aangifte doen over het 1e kwartaal van 2007 en er zit direct netjes een acceptgiro bijgeleverd. Moet ik eerst de verschuldigde BTW afdragen en krijg ik die aan het einde van dit jaar weer terug?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 april 2007, 10:06
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: OB en kleine ondernemersregeling

Is het niet zo dat je BTW-aangifte moet doen en bij het formulier (web) kunt aangeven dat je voor de regeling in aanmerking komt? De Belastingdienst (voor zo ver men daar nog aan het werk is ) wil natuurlijk wel weten wat je BTW afdracht zou moeten zijn.
Kijk maar eens op het aangifteformulier via de site van de BD.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 april 2007, 10:49
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Re: OB en kleine ondernemersregeling

Ik heb nog niks op de site van de belastingdienst gedaan, ik heb er geen belang bij dat ik iets te enthousiast klik en m'n aangifte al verstuurd is.

Het lijkt mij een beetje raar, want hoe kan ik nu al bekijken dat ik na 1 kwartaal onder die €1380 op jaarbasis blijf zitten?

Iemand anders hier die ervaring/tips heeft mbt de KOR?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 april 2007, 11:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: OB en kleine ondernemersregeling

Volgens hoofdstuk 21 in de Elsevier BTW Almanak 2006 kan het op beide manieren:
  1. Na afloop van het jaar (laatste BTW-aangifte, of de eerste van het volgend jaar) aftrekken.
  2. Op elke aangifte tussentijds een voorlopige vermindering aftrekken en die rechttrekken bij vraag 5d van de laatste aangifte.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 april 2007, 21:54
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: OB en kleine ondernemersregeling

In jouw vraag zitten 2 onderwerpen:

1. hoe volg ik de regels belastingtechnisch dus

2. wat is verstandig als ondernemer

voor dat eerste verwijs ik naar het vorige antwoord de "RENE-ALMANAK" geeft al aan wat wel en niet mag

Maar als je een echte starter bent is het voor jezelf verstandig om de KOR regeling pas aan het einde van het jaar toe te passen.

Stel dat je in de eerste 3 kwartalen steeds verwacht onder de KOR te vallen, die pas je toe maar ineens krijg je een grote opdracht die je moet factureren en kom je boven de grens uit! Dan ben je verplicht om alles wat je niet aan BTW hebt afgedragen in die eerste 3 kwartalen NU bij de aangifte over het 4e kwartaal ineens WEL af te dragen en dan is het geld soms al gevlogen...(naar onbekende bestemming )

Overigens, de grens voor de KOR is €1.345 met een staffel tot €1.883
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 april 2007, 20:00
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: OB en kleine ondernemersregeling

Het is verstandig om de KOR pas toe te passen aan het einde van het jaar (dus over het 4e kwartaal/december); mocht je ''teveel'' KOR in 1e instantie opgegeven hebben, dan moet je dit uiteindelijk toch weer aan het einde van het jaar terugbetalen aan de Belastingdienst.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 juli 2010, 12:05
JRcommunicatie JRcommunicatie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 5
Standaard Re: Kleine ondernemersregeling: per kwartaal of per jaar?

Dus als ik het goed begrijp: als ik nu in kwartaal 3 of 4 boven qua BTW boven de staffel uitkom voor heel 2010, dan moet ik dat kwartaal alle BTW van dat gehele jaar betalen aan de Belastingdienst? Of betaal ik dan alleen het bedrag dat boven de staffel uitkomt (wat mij logischer lijkt)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 augustus 2010, 10:11
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Kleine ondernemersregeling: per kwartaal of per jaar?

Als je cummulatief in het hele jaar boven de staffel uitkomt dus vanaf 1884 euro, dan moet je inderdaad het volledige bedrag terugbetalen van het hele jaar
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 augustus 2010, 10:59
JRcommunicatie JRcommunicatie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 5
Standaard Re: Kleine ondernemersregeling: per kwartaal of per jaar?

Ai, dat was niet helemaal de planning. Laat ik er dan maar voor zorgen dat ik er onder blijf.. Dan maar een paar weekjes vakantie in december
Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 augustus 2010, 15:19
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Kleine ondernemersregeling: per kwartaal of per jaar?

Dit is nou typisch zo'n punt waar je inderdaad vooruit moet denken.
Let erop , uren gemaakt in 2010 behoren tot de winst in 2010 maar uren die je over de laatste weken van december maakt mag je in Januari factureren zodat de BTW er pas in Januari bij komt.

Zogezegd je kunt beter vakantie nemen van 1-15 december en 16-31 december werken dan werken tot de 16e en dan vakantie nemen ... maar goed waar gaat het over ...

Je moet de BTW berekenen en dan vervolgens kijken of je nog ergens inkoop facturen van kunt aanvragen die je anders na 1 januari zou ontvangen dat drukt de btw ook weer
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kleine-ondernemersregeling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe werkt de 'Kleine ondernemers regeling'? Jeroenjn Belasting 17 12 januari 2008 13:12
Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen? marcello Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 30 29 oktober 2007 22:04
Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 25 oktober 2007 21:19
freelancer voor 3 maanden per jaar?? Marilyn Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 19 oktober 2007 08:37
Kleine Ondernemersregeling M.Zandbergen Belasting 3 14 februari 2007 23:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon