Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 april 2013, 16:27
Jeanette Jeanette is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2013
Berichten: 3
Standaard BTW van workshops met verblijf splitsen?

Ik zit met een lastige vraag: ik geef in de Ardennen workshops. Daar huur ik huisjes voor om de deelnemers te laten overnachten, waaronder mijn eigen huisje. Eigenaars van een vakantiehuisje mogen verhuren zonder dit op te geven. Daar wordt dus ook geen BTW over berekend, dus niet betaald en ook niet teruggevraagd.
Voor mijn deelnemers heb ik een prijs voor de gehele workshop. Daar draag ik 21 % BTW voor af. Maar nu realiseer ik me dat daar ook die huur voor die huisjes bij zit, waar geen BTW over berekend hoeft te worden. Kan/mag ik nu die factuur gewoon splitsen en dus alleen BTW berekenen over de workshop zelf?
En dan heb ik het nog niet over de levensmiddelen die ik in Nederland koop en waar eigenlijk maar 6% BTW over berekend hoeft te worden. Kortom: hoe los ik dat het beste op?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 april 2013, 16:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik neem aan dat je de workshops als één geheel aanbiedt, inclusief verblijf en catering. Dan reken je het btw-tarief dat geldt voor het geheel over het geheel. Je mag het niet naar believen splitsen.

Zie Combinatie van goederen en diensten (Belastingdienst)

De btw die jij betaalt over jouw inkopen staat hier los van en is niet bepalend voor de btw over je verkopen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 april 2013, 19:51
Jeanette Jeanette is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2013
Berichten: 3
Standaard

Klopt, sowieso ben ik niet van plan om die boodschappen te splitsen. Die zitten gewoon bij het 21% gedeelte ingesloten.
Mijn gedachtegang bij dit dilemma is als volgt: mijn huisje kan ook gehuurd worden om er alleen maar vakantie te vieren, daar is geen BTW op. Nu kunnen mensen kiezen: mijn huisje huren voor alleengebruik, of mijn huisje huren en er tegelijkertijd een workshop doen... Die huurovereenkomst blijft volgens mijn idee hetzelfde als wanneer ze er alleen heen zouden gaan. Dus dan hoeft er toch puur op de workshop en de bijkomende investeringen BTW betaald te worden?
Ik maak er verder geen punt van, hoor. Het is meer om het helemaal te begrijpen en dat vind ik lastig met BTW. het is toch ook vreemd dat je voor je investering als 'boodschappen' die 6% BTW mag terugvragen via je bonnetjes, maar ze zitten wel inbegrepen in de workshopprijs en dan moet je er alsnog 21% over betalen. dat snap ik niet...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 april 2013, 21:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeanette Bekijk bericht
Mijn gedachtegang bij dit dilemma is als volgt: mijn huisje kan ook gehuurd worden om er alleen maar vakantie te vieren, daar is geen BTW op. Nu kunnen mensen kiezen: mijn huisje huren voor alleengebruik, of mijn huisje huren en er tegelijkertijd een workshop doen...
Maar zien jouw workshopdeelnemers jouw aanbod in de praktijk zo? Kiezen ze hun accomodatie los van de workshop? Of schrijven ze alleen in op de workshop en zit het huisje in het arrangement inbegrepen?

Het gaat hier denk ik om dit criterium dat de gelinkte pagina van de belastingdienst aangeeft:
Citaat:
de gemiddelde consument de combinatie ziet als 1 geheel
Dat lijkt me bij een workshop meestal het geval.

Maar als jij een workshop zonder accomodatie aanbiedt (en de deelnemers bijvoorbeeld verwijst naar huisjesverhuurders en hotels) en toevallig een huisje te huur aanbiedt los van de workshop, dan valt er misschien iets te zeggen voor splitsen. Dan zou je het denk ik wel gescheiden moeten aanbieden en factureren.

Citaat:
het is toch ook vreemd dat je voor je investering als 'boodschappen' die 6% BTW mag terugvragen via je bonnetjes, maar ze zitten wel inbegrepen in de workshopprijs en dan moet je er alsnog 21% over betalen. dat snap ik niet...
Bij levering aan consumenten is dat inderdaad een tikje vreemd. Maar zo werkt de btw nu eenmaal. Jij voegt met je workshop waarde toe aan het huisje en de maaltijden en btw is nu eenmaal 'belasting op toegevoegde waarde'.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 april 2013, 21:42
Jeanette Jeanette is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2013
Berichten: 3
Standaard

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Het geeft me veel stof tot denken
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Even voorstellen De Revolutie! per 1 oktober beschikbaar voor nieuwe avonturen, creatieve projecten en meer..! CheStefano Marktplaats 4 2 oktober 2012 11:25
BTW Percentage uit omzet van een game: hoe zit het met btw? musicdude22 Belasting 4 13 augustus 2011 19:17
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon