Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 september 2013, 16:08
Karim Bizid Karim Bizid is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 mei 2010
Berichten: 4
Question Part time in loondienst naast de eigen zaak -> gevolgen?

Dag allen,

Ik zou mij graag even laten adviseren, maar deze situatie speelt zo last minute dat dit niet meer gaat lukken:

Ik ben nu zo'n 3 jaar ZZP-er, maar heb het laatste jaar redelijk moeten puzzelen omtrent betalingstermijnen van sommige klanten en onverwachte periodes zonder werk.

Nu heb ik last minuten een mogelijkheid om 2 a 3 dagen in de week aan de slag te gaan in loondienst, maar vraag ik mij vanzelfsprekend af wat dit belastingtechnisch voor gevolgen heeft.
Ik wil uitsluiten dat ik dadelijk 50% belasting moet betalen over alles wat ik met de zaak binnenhaal.

Zijn hier vast bedragen voor die dit bepalen o.i.d.?

Jullie zouden me erg helpen met wat info.

Bij voorbaat dank,

Karim Bizid
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 september 2013, 16:52
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Karim,

even in het kort de gevolgen en risico's (en onder de aanname dat je nu winst uit onderneming aangeeft)

1. Je betaalt belasting over je verzamelinkomen (winst + loondienstinkomsten)
pas als je verzamelinkomen boven de 56.000 euro komt ga je 52% belasting betalen. Er gelden geen aparte tarieven voor looninkomsten of winstinkomen.
2. om aan een verzamelinkomen van 56.000 of meer te komen moeten je loondienst en winst ruim boven dit bedrag liggen omdat van de winst ook nog de ondernemersaftrekken afgaan zoals de mkbvrijstelling, de zelfstandigenaftrek als je aan het urencriterium voldoet. Als dat zo is dan zul je totaal al meer dan snel rond de 65-70 duizend euro moeten verdienen wil je in de hoogste schaal komen.

3. vanaf je zesde ondernemingsjaar komt er voor de zelfstandigenaftrek naast het urencriterium, nog een eis bij, je moet dan minimaal 50% van je totaal aantal uren besteden aan je onderneming, dus als je 3 dagen (24 uur) in loondienst bent zul je minimaal ook 24 uur aan ondernemen moeten besteden, 3 dagen loondienst zal dus normaal wel goed te doen zijn, als je meer gaat werken in loondienst kan het lastig worden die extra eis te halen.

dat zijn op hoofdlijnen even de zaken die ik zo kan bedenken waar je naar moet kijken / rekening mee houden
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 september 2013, 17:34
Karim Bizid Karim Bizid is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 mei 2010
Berichten: 4
Standaard

Beste Roel,

Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik mij dan voorlopig geen zorgen hoef te maken.
In een jaar zet ik niet snel meer dan €13,000 - € 14,000 om met mijn bedrijf.

Het feit dat er geld binnenkomt naast mijn bedrijf heeft dus verder geen invloed op het geheel tot een verzamelinkomen van € 56,000?

Karim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 september 2013, 22:42
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Als je extra inkomen binnenhaalt ga je niet opeens meer belasting betalen over het inkomen dat je al had, nee. Over elke extra euro die je binnenhaalt betaal je een gedeelte belasting. Uiteindelijk wordt je verzamelinkomen zo hoog dat je over elke extra euro 52 cent belasting betaald, maar dan hou je toch nog 48 cent over. Meer verdienen is dus niet erg.

Maar natuurlijk is er een uitzondering. Bepaalde voordelen (toeslagen, aftrekposten) zijn (of worden in 2014) inkomensafhankelijk. Het kan zijn dat je voor bepaalde regelingen niet meer in aanmerking komt bij een bepaald inkomen. Maar laat dat je vooral niet weerhouden om meer te gaan verdienen, uiteindelijk is dat altijd voordeliger.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat als ik part time ga werken? Markie Belasting 2 22 november 2011 01:17
Inkomstenbelasting Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen? stevenlips Belasting 6 1 augustus 2009 15:50
VAR-WUO nodig naast eigen zaak? Romy Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 2 maart 2008 18:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon