Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juli 2007, 16:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Hoe veel te schrijven? (boekrecensie)

De verschijning van dit nieuwe boekje trok meteen mijn aandacht door de titel: How to Write a Lot (Paul J. Silva; 2007). Want dat klinkt als een praktische benadering. Geen gedoe over inspiratie, schrijfstijl en genieten van een writer’s block, maar productie! Wat het boekje extra interessant maakt, is dat het is geschreven door een psycholoog. Die moet verstand hebben van geestelijke productiviteit.

Het is een lekker beknopt boekje. De inhoud beslaat zo’n 120 kleine pagina’s van hooguit 250 woorden. Je bladert er zo doorheen en hebt in een uurtje de essentie te pakken.

Silva maakt eerst gehakt van de meestvoorkomende schrijfbarrières:
· “Ik heb geen tijd om te schrijven”: reserveer schrijftijd in je agenda. Niet bewaren tot het weekend, gewoon maandagochtend van 9-11 uur.
· “Ik moet eerst meer informatie verzamelen”: doe wat je moet doen in je gereserveerde schrijftijd.
· “Ik heb een nieuwe computer/printer/stoel/bureau nodig”: nee hoor, een Spartaanse werkplek is genoeg (een foto van de werkplek waar Silva dit boekje schreef toont dat aan).
· “Ik wacht tot ik zin/inspiratie heb”: onzin, schrijven is werk. Goede schrijvers hebben geen inspiratie, ze werken gewoon hard. Silva verwijst met grafiekjes naar onderzoek waaruit blijkt dat mensen die op geplande tijden zichzelf dwingen te schrijven het productiefst zijn.

Om je schrijfmotivatie te bevorderen bepleit Silva:
· Stel concrete en specifieke schrijfdoelen.
· Stel prioriteiten.
· Meet je voortgang.
· Word lid van een Agraphia-groep (een clubje vertrouwelingen, die elkaar sociale steun geven bij het verbeteren van hun schrijfproductiviteit)

Writer’s Block? Een fabeltje, zegt Silva. Althans bij niet-kunstzinnig schrijven.

Dan gaat het boek opeens in detail in op schrijfstijl, de verschillen tussen m-dash en n-dash en het verbeteren van je relatie met de puntkomma. Nou ja, daar kun je snel doorheen bladeren.

En de belangrijkste tips om een boek te schrijven:
1. Maak een schrijfplan.
2. Zoek een coauteur.
3. Schrijf het ding gewoon.

Kijk, zo heeft een psycholoog voor elk probleem een oplossing. Aardig boekje voor tekstschrijvers, maar de kernpunten hadden wat mij betreft ook klimaatneutraal in een paar weblogartikelen gepast.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juli 2007, 19:44
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe veel te schrijven? (boekrecensie)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
(...) En de belangrijkste tips om een boek te schrijven:
1. Maak een schrijfplan.
2. Zoek een coauteur.
3. Schrijf het ding gewoon.

Kijk, zo heeft een psycholoog voor elk probleem een oplossing. Aardig boekje voor tekstschrijvers, maar de kernpunten hadden wat mij betreft ook klimaatneutraal in een paar weblogartikelen gepast.
Wat een geweldig verhaal. @René, wanneer gaan wij een boek schrijven?
Niet dat je daar rijk van wordt of op een andere manier iets mee op schiet, maar het is wel erg leuk. De feiten dat a) Silva een psycholoog is en b) dat jij zo'n lange post uit je toetsenbord hebt geperst en c) dat het boekje in een uur te lezen is, leveren mij 3 zaken op:
  1. schrijven is leuk;
  2. schrijven is niet moeilijk;
  3. (ik) koop dat boekje.
Hoezo zijn weblogs overigens klimaatneutraal? Hoe meer er geblogged wordt, hoe meer computers aan staan (om het blog te produceren EN om (in veelvoud) het blog te lezen. Alleen slechte blogs zijn volgens mij enigzins klimaatneutraal (die worden nl alleen geschreven, niet gelezen. Bijvoorbeeld mijn blog) en daarmee zijn ze juist weer beter dan veelgelezen blogs.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 juli 2007, 21:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe veel te schrijven? (boekrecensie)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
@René, wanneer gaan wij een boek schrijven?
Ik heb mij stellig voorgenomen nooit een boek te schrijven, maar des te meer webpagina's

Citaat:
Hoezo zijn weblogs overigens klimaatneutraal? Hoe meer er geblogged wordt, hoe meer computers aan staan
Ja, dat is ook wel weer waar. Maar dat wordt in de toekomst klimaatneutraal, door gebruik van rechtstreeksere zonne-energie. Voor een boek moeten bomen worden gekapt. Maar die groeien weer aan. Zowieso worden alle vormen van energiegebruik klimaatneutraal als de fossiele brandstoffen opgebrand zijn en weer onderdeel uitmaken van de levenscyclus. Wat is "klimaatneutraal" toch een onhanteerbaar begrip
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 juli 2007, 19:48
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe veel te schrijven? (boekrecensie)

Aangezien mijn geestelijke productiviteit niet altijd even hoog ligt, heb ik dit boekje ook maar eens gelezen. En ik moet zeggen, elke gek kan het bedenken, maar als je het keer op keer leest, dan ga je toch wat meer concrete doelen stellen. Gisterenavond uitgelezen en vandaag meteen begonnen! Ik had een mooi lijstje met 26 to-do's, waarvan er nu nog maar 3 open staan

Met een beetje geluk kan ik zo lekker op de bank, in plaats van - zoals gewoonlijk - met een dik schuldgevoel onderuit of nog tot laat aan het werk!

Jaja, het is echt geen wonderboekje, maar het brengt alles wel op een goede manier, de smoesjes die ik mezelf voorhou zijn nu wat moeilijker te handhaven
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
schrijven


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe van het goedkope imago af komen? Jens Marketing en acquisitie 7 27 juni 2007 10:30
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 15:58
Veel opdrachten, geen tijd voor vakantie: luxeprobleem? Marjan Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 4 31 mei 2007 17:00
Hoe blijf je jezelf ontwikkelen? wilco Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 10 april 2006 21:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon