Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juli 2006, 22:06
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard uurtarief berekenen

Ik vind dat zelf verdomd lastig, ik hoor verschillende bedragen en wil mezelf niet te laag in schatten en zeker niet te hoog. Ik toch proberen te vergelijken. Ik weet dat een timmerman 30euro per uur vraagt, maar ik ben geen timmerman.

Ik werk nu zelf als teamleider op een 2e lijn helpdesk (OnSite Support, klanten ondersteunen bij computerproblemen. In de trant van, mijn printer doet het niet, excel start niet meer, mijn virusscanner geeft deze foutmelding). En zal in eerste instantie ook 1e lijn werk aannemen. En me langzaamaan proberen 'hogerop' te komen. Maar wat is nu een 'fair' uurtarief? Is dat te berekenen? Ik moet rekening houden dat ik niet elke maand werk heb, dat ik zelf mijn onkosten moet betalen etc. etc.
Verders is het voor mij ook nog een beetje onwerkelijk als ik met een uurtarief van bijv. 30 a 40 euro zit te rekenen op wat voor bedrag ik dan uit kom. Vind het bijna astronomisch klinken. En dat voor 1 maand 40uur per week werken.

Heeft iemand een idee wat nou een normaal tarief is voor helpdesk werk? 1e of 2e lijn..
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juli 2006, 10:16
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: uurtarief berekenen

@wilco:
Werk je als freelancer in een contactcenter? Dat lijkt mij erg duur voor je opdrachtgever(s). Of word je gedetacheerd door een w&s bureau of een uitzendbureau?

Indicaties voor salarissen:
- eerste lijns agent: vanaf 1300 tot 1800 euro (CAO Facilitaire Callcenters)
- tweedelijs agent: 1600-2000 euro
- supervisor: vanaf 2200 euro
- e.e.a. afhankelijk van werktijden (toeslagen) en complexiteit van de job

Het is lastig om op basis van maandsalarissen een freelance uurtarief te bepalen, je zou dan te laag uitkomen.
Als je freelance werkt in de contactcenterbusiness, moet je toegevoegde waarde hebben boven een uitzendkracht (bijvoorbeeld zeer specifieke ervaring). Dan is een uurtarief van 30-40 euro redelijk. Je komt bij 30 euro/uur uit op 5200 euro per maand. Dat lijkt veel, maar daar moet zoals je weet alles nog vanaf: premies, belasting, etc.. In een dienstverband betaalt een werkgever ook bijna het dubbele van je netto salaris, de rest draagt hij af (premies, belastingen).

Met andere woorden, wat is je doel?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 juli 2006, 10:47
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: uurtarief berekenen

Ik heb zelf een soort rekensom verzonnen die ik wel aardig vind om de tarieven voor freelancers te berekenen.

Bereken het maandsalaris voor werknemers : 100 (zoveel uur kunnen de meeste freelancers ongeveer maken per maand, misschien ligt dit hoger of lager) x 2 of 3 (aangezien je je eigen premies e.d. moet betalen. Hangt er enigszins vanaf wat voor kosten je nog meer hebt. In jouw geval denk ik dat je niet zoveel kosten hoeft te maken) x 1 t/m 2 (de moeilijkheid van de freelanceklus. Supervisor is moeilijker dan 1e lijnswerk neem ik aan)

Als je een maandsalaris van 1600 zou hebben als je gewoon werknemer 1e lijn bent, is dit als freelancer dan 1600: 100 x 2 x 1 = 32 euro per uur.

Bij supervisor is dit bijvoorbeeld:
2200: 100 x 2 x 1,5 = 60 euro per uur.

Ik vind dit wel redelijke tarieven eigenlijk, hoewel veel personen het waarschijnlijk niet met me eens zijn. Veel mensen zullen waarschijnlijk zeggen dat ze veel te laag zijn... In mijn geval werkt het in ieder geval wel.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 juli 2006, 19:52
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Re: uurtarief berekenen

Mijn doelen:
-om meer te verdienen dan ik nu doe.
-om tijd en geld te hebben voor (zakelijke) ideeen die ik heb en die te kunnen uitvoeren
-het werk kunnen doen dat wat ik ECHT wil, en daar is geld voor nodig.

Ik heb het geld dus kortweg nodig om toekomstige plannen te kunnen bekostigen. En dan bedoel ik niet plezierreisjes ed. maar echt puur om mijn inkomsten te verbeteren.

Verder om makkelijker en betere opdrachten te kunnen verkrijgen ben ik aan het kijken of er een opleiding is waar ik me op kan richten. Ik ben nog in loondienst en mijn werkgever steunt me in mijn toekomstplannen. Ik mag nog examen doen op hun kosten (cursus heb ik al gehad) en als ik die haal mag ik mezelf MCSA noemen. Dan word het al weer wat makkelijker.

Ik moet sowieso gaan rekenen wat er uit eindelijk over blijft. Ik moet nog even gaan praten met de belasting dienst over de hoe en wat.

Hoe lang kunnen jullie teren op verdiensten van 1 maand (160uur facturabel) werken?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 juli 2006, 19:57
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: uurtarief berekenen

Als je 100 uur per maand als gemiddelde neemt, en je per jaar ook nog wat vakantie wilt houden, kun je met 160 uur werken dus ongeveer 2 maanden rondkomen (afhankelijk van je tarief natuurlijk ) . Of is dit niet wat je bedoelt?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 juli 2006, 20:28
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: uurtarief berekenen

@Wilco: GTST, ofwel er zijn bijzonder fijne maanden en maanden waarin vooral gewerkt wordt, maar waarbij het geld pas later komt. Mijn overtuiging is dat ik 1,5 tot 2x zoveel had kunnen verdienen als ik mijn normale carrierepad had gevolgd. In 2005 was mijn jaaromzet gelijk aan mijn laatstverdiende loondienstloon (uit 1999). Dit jaar ga ik daar hopelijk overheen en dat was ook mij doelstelling: mijn freelance bestaan is alleen economisch gerechtvaardigd als ik 1) mijn eigen broek kan ophouden en 2) een jaaromzet kan realiseren die meer is dan (of gelijk aan) een normaal jaarsalaris dat iemand met mijn leeftijd en mijn ervaring verdient in mijn huidige business. Ofwel: ik benchmark zo nu en dan.

Mijn ultieme doel heb ik al gerealiseerd: de afgelopen vijf-zes jaar doen wat ik leuk vind zonder dat een baas over mijn schouders meekijkt en mij afrekent op bijkomstigheden. Lang leve de vrijheid, die je bovendien - en dat heb je goed gezien, Wilco - de mogelijkheid geeft nieuwe initiatieven te ontplooien. Plannen a la Lancelots en Carrieretijger komen minder snel tot stand in loondienst .

M.a.w. je doel bereiken, kan je dat in je eentje? Of heb je een vangnet?
Met UWV kan je goede afspraken maken, mits je afwijkt van de procedures.
Soms kan je ook met je partner goede afspraken maken .

Maar meer verdienen als freelancer dan in loondienst voor hetzelfde werk - daar geloof ik niet in. Als ik alle uren optel en hetzelfde doe met mijn omzet, dan kom ik op nog geen dertig euro per uur uit (en toch is dat niet wat ik factureer...). Daar gaan alle kosten nog vanaf, premies en belastingen. Maar heb je je netto maandloon in dienstverband al eens door 173 gedeeld?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 juli 2006, 20:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: uurtarief berekenen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilco
Mijn doelen:
-om meer te verdienen dan ik nu doe.
-om tijd en geld te hebben voor (zakelijke) ideeen die ik heb en die te kunnen uitvoeren
-het werk kunnen doen dat wat ik ECHT wil, en daar is geld voor nodig.
Dat laatste lijkt me onverstandig. Ik zou nog even doorzoeken naar werk dat je écht wilt doen en dat geld oplevert

Citaat:
Ik moet sowieso gaan rekenen wat er uit eindelijk over blijft. Ik moet nog even gaan praten met de belasting dienst over de hoe en wat.
Daar zou ik me niet te veel bij voorstellen. De belastingdienst is er niet om met je te praten, maar om belasting te heffen. Je kunt beter met een accountant/administrateur/(belasting)adviseur gaan praten. Of gewoon een belastingalmanak of Lancelots lezen, want zo ingewikkeld is het in grote lijnen nou ook weer niet. Omzet - kosten = winst en op die winst pas je wat aftrekposten en schijven toe.

Citaat:
Hoe lang kunnen jullie teren op verdiensten van 1 maand (160uur facturabel) werken?
Ik haalde als ICT-projectmanager zo'n 1.000 tot 1.200 facturabele uren per jaar en kon dus zo'n 1,75 maanden op één topmaand teren. Maar maanden van 160 uur waren voor mij de uitzondering. Ik heb dat precies één keer meegemaakt. Dan zit je wel met veel plezier facturen te schrijven
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 juli 2006, 20:45
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: uurtarief berekenen

Ja, en bovendien.... al deze successen boek je eigenlijk alleen wanneer je ook veel niet-declarabele uren maakt (= ondernemen, investeren). Volgens mij komt het er gewoon op neer: wanneer je wil overhouden om te investeren zal je hard moeten werken, veel uren draaien, levensstijl aanpassen zodat er ruimte komt om te investeren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe bepaal je je uurtarief? forumbeheerder Omgaan met opdrachtgevers 35 15 september 2007 20:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon