Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 januari 2008, 21:02
renrew renrew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2008
Berichten: 5
Standaard bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Wie kan mij helpen met het beantwoorden van een aantal vragen m.b.t. de aanschaf van een bedrijfsauto?

Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (parttime ondernemer, 40uur loondienst, daarnaast +/- 6uur per week ondernemer). Ik heb een nieuwe bedrijfsauto aangeschaft (grijskenteken). Jaarlijks maak ik 2000km zakelijk en 12000km privé.

Aangezien ik ondernemer ben voor de omzetbelasting wil ik de BTW op de aanschaf van de auto terugvorderen. Echter ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (resultaat uit overige werkzaamheden). Mag ik wel de vaste lasten en afschrijving m.b.t. de auto ten laste van de winst brengen?

Ter correctie op het prive gebruik voer ik 25% bijtelling op. Tevens breng ik aan het einde van het jaar een BTW correctie aan van 12% over de bijtelling. Doe ik het op deze manier correct?

Kan de belastingdienst vallen over het feit dat ik parttime ondernemer ben en toch de kosten opvoer? Het prive gebruik corrigeer ik toch d.m.v. de bijtelling en BTW correctie? Maakt het uit wat de omzet van de onderneming is?

Bij voorbaat dank.

Groeten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 januari 2008, 11:37
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Strikt formeel schijnt er in de wet te staan dat de bijtelling van 25% een "tenminste" bijtelling is !!

Dit betekent dat de fiscus bij twijfels over de zakelijkheid van de auto(-kosten) en/of de verhouding tussen zakelijk en privé in hun ogen niet doorslaat naar "zakelijk", zij de bijtelling kunnen verhogen (tot bijvoorbeeld 50%).

Hier is het vooral een kwestie van verhoudingen en niet van keiharde regels e/o cijfers.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 januari 2008, 11:59
renrew renrew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Maar als ik het volgende toepas:

'Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.'

Stel dat de belastingdienst mij aangeeft 50% bijtelling toe te passen, maar mijn autokosten zijn bij lange na niet zo hoog. Dan mag blijft er toch niets over?
Voobeeld berekening:
Consumentenprijs incl BTW/BPM: 27000
Prijs excl. BTW 16000

Verzekering: 1000
Afschrijving: 3000
Wegenbelasting: 300

Totale autokosten: 4300

Fiscale bijtelling: 27000*50%=13500

In dit geval stel ik dan toch het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan de totale autokosten? Of maak ik hier een fout?

Er komt dan toch niets meer ten laste van de winst? Per saldo betaal ik dan toch geen inkomstenbelasting over de auto?

Het maakt in deze situatie niet uit dat ik partime ondernemer ben (VAR-ROW)?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 januari 2008, 15:13
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Tja.... heb ik nooit zo concreet aan de hand gehad, maar ik denk dat je gelijk hebt.
"Dan blijft er niets over".

Maargoed... dan kun je je ook afvragen wat voor zin het heeft de auto op de bedrijfsbalans te zetten....
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 januari 2008, 15:44
renrew renrew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Inderdaad lijkt het me inderdaad niet zinvol de auto dan op de bedrijfsbalans te zetten voor de inkomstenbelasting.

Voor de 2000km die ik jaarlijks zakelijk rijd mag ik dan 19ct/km in rekening brengen: 380 euro

Naar mijn mening is dat veel voordeliger. Ook heb ik op deze manier geen correctie voor de omzetbelasting van 12% over de bijtelling.

Maar hoe zit het in de hierboven geschetste situatie met de BTW over de aanschaf. Deze heb ik volledig teruggevorderd. Moet daar dan nog een jaarlijkse correctie over aangebracht worden? De auto is voor de omzetbelasting zakelijk.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 januari 2008, 11:30
renrew renrew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

De volgende situatie is doet zich voor met daarbij de volgende vragen:

Voor de omzetbelasting beschouw ik de auto zakelijk: ik kan de betaalde BTW over de aanschaf terugvorderen
Voor de inkomstenbelasting beschouw ik de auto of zakelijk of prive.
-Indien ik deze zakelijk beschouw voor de inkomstenbelasting betaal ik bijtelling en mag ik kosten aftrekken van de winst. Ik kan BTW terugvorderen over autokosten en corrigeer privegebruik door 12% BTW te verrekenen over de bijtelling.
-Indien ik deze prive beschouw kan ik 19ct in rekening brengen. Moet ik dan nog een correctie aanbrengen over de BTW die ik heb teruggevorderd bij aanschaf (dit ivm prive gebruik van de auto)?

Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting. Dit zal hopelijk geen problemen opleveren aangezien ik moet me gedragen als echte ondernemer toch?

Zien jullie verder nog problemen of zijn er op of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 januari 2008, 18:06
renrew renrew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Hallo Forum leden,

Ik heb nog wel een paar vragen en hoop dat er iemand is die me daarmee kan helpen:

Mijn vriendin en ik hebben beide partime een onderneming, we zijn elkaars fiscale partner.
onderneming A: omzet 10000
onderneming B: omzet 5000

Samen 1 grijskenteken auto.

1. Gelden de door onderneming B gereden zakelijke kilometers ook voor de 10% zakelijke kilometers die minimaal met de auto gereden moeten worden om BPM vrij te kunnen rijden? Of moeten dit de kilometers zijn waar de auto op de balans staat?

2. Hoe moet onderneming B de zakelijke kilometers declareren bij onderneming A? Is dit alleen een boekhoudkundige kwestie? Of moet er ook daadwerkelijk een factuur uitgeschreven worden door A en moet deze betaald worden door B?

3. Onderneming B is nu nog niet erg winstgevend, waarschijnlijk wordt dit over een paar jaar de grootste onderneming en dan wordt onderneming A opgeheven. Is het verstandig om de auto eerst bij A op de balans te hebben staan en deze vervolgens na een tijdje bij B op de balans op te voeren (fictief verkoop van A naar B)? Of mag de auto direct bij onderneming B op de balans staan en de kosten deels gedekt worden door onderneming A+loon uit dienstverband door A? Stelt de belastingdienst eisen aan de omvang van de onderneming? Stel dat de kosten niet door B gedragen kunnen worden, is dat een probleem?

4. Op welke manier is de afschrijving het beste te bepalen? Vragen aan de dealer wat de geschatte afschrijving zal zijn? Hoe wordt dit het best geschat? Kan deze het best zo hoog mogelijk of zo laag mogelijk aangehouden worden?

5. Stel ik verkoop de auto over 2 jaar, moet ik dan inkomstenbelasting afdragen over het bedrag waarvoor ik de auto verkocht heb? Waarschijnlijk schaf ik dan weer prive een auto aan, dus zal de opbrengst van de verkochte bedrijfsauto naar prive moeten vloeien. De nieuwe bedrijfsauto wordt betaald met geld uit prive (EV).

Bij voorbaat dank voor een antwoord!

Groeten,

Renrew
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 mei 2008, 11:32
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Even dit topic omhoog halen:

ik ben van plan een auto van ouder dan 15 jaar in te voeren, en te gebruiken als bedrijfsauto.

In hoeverre ben ik vrijgesteld van belasting/BPM, en kan ik de aanschaf en onderhoud dan aftrekken van de belasting? (Bijvoorbeeld inbouw van gasinstallatie). De auto staat dan volledig op bedrijf (geen bijtelling door leeftijd).

Iemand een idee wat de opties zijn mbt tot BPM?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 mei 2008, 21:28
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Van BPM heb ik niet zoveel verstand maar volgens mij hoef je op een auto van 15 jaar die je invoert geen BPM meer te betalen of anders een zeer bescheiden restbedrag.
Het is niet zo dat je geen bijtelling hebt bij deze ouderdom. Je hebt echter een bijtelling op basis van de dagwaarde en niet op basis van de oorspronkelijke cataloguswaarde tenzij je de auto prive aantoonbaar minder gebruikt dan 500 km per jaar.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 mei 2008, 09:15
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Hmm ...

dan is het nog altijd niet interessant om een 'oude' luxe auto te kopen. Heb een droomwagen, maar door een relatief hoge restdagwaarde en nieuwwaarde is de rest-BPM nog altijd een flinke pot...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auto van de zaak

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Investeringsaftrek op gebruikte bedrijfsauto? Controller Belasting 6 5 april 2007 23:33
Bedrijfsauto aanschaffen dejong glasinlood Al die andere praktische dingen 2 11 december 2006 09:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon