Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 juli 2008, 16:14
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Hoe gedetailleerd moet urenregistratie voor de belastingdienst zijn?

Hallo allemaal,

Ben ik weer met een vraagje ?

Ik ben bezig de administratie op te zetten maar hoe gedetailleerd moet ik de uren registreren voor de belastingdienst. Iemand ervaring wat ze precies wille weten?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 juli 2008, 18:33
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Urenregistratie

Het gaat vooral om het urencriterium van 1225 uur voor zelfstandigenaftrek, hou dit in je achterhoofd voor de urenregistratie. Bij een startersvoorlichting van de belastingdienst werd verteld dat ze eigenlijk vooral kijken of je die 1225 uur haalt. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt die 40 uur per week open is en je staat er elke dag, hoef je geen gedetailleerde administratie bij te houden. Maar als je naast een studie of vaste baan een bedrijf hebt, dan is het belangrijk om echt aan te kunnen tonen dat je toch de uren haalt. In dat geval moet je vrij nauwkeurig bijhouden wat je wanneer hebt gedaan (bijvoorbeeld door dat in een agenda te schrijven).

Verder kan het ook voor jezelf wel nuttig zijn om uren bij te houden, om te weten waar je tijd nou eigenlijk heengaat, welke werkzaamheden rendabel zijn, enz.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 juli 2008, 22:20
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Urenregistratie

In je urenadministratie kun je ook de tijd verwerken dat je info inwint op het Lancelotsforum, je aan je website werkt, je aan je boekhouding werkt, overleg hebt met opdrachtgevers, enz. Op deze manier kom je sneller aan je uren.

Ik zie trouwens ook dat in je schrijven, hier boven, een link is gemaakt. Daar staat hele nuttig info in.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juli 2008, 07:51
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Urenregistratie

Bedankt voor jullie reacties. Hetty, ik had de link nog niet eens gezien.
Ik hou het nu heel gedetailleerd bij met alles wat ik doe voor de opstart, maar vraag me af of ik ipv aantal uren aan b.v. website, ook begintijd en eindtijd moet registreren.

Ik doe nl. veel dingen tegelijkertijd en dan kijk ik niet steeds op de klok.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 juli 2008, 08:01
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Urenregistratie

Goedemorgen Pili,

Het gaat om een geschatte tijd. Je hoeft dus geen begin- en eindtijd op te schrijven. Behalve als je dat zelf prettig vindt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 augustus 2008, 05:05
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Urenregistratie

Ik maak zelf gebruik van een gratis programmaatje Timewriter (http://www.timewriter.nl/index/overz...0Freeware.html). Ook ik heb weleens de neiging om niet op de klok te kijken, maar over het algemeen heb ik gewoon een abominabel besef van tijd. Invoer van je activiteiten kun je "los" doen, maar je kunt ook gebruik maken van de stopwatch. Overzichten van je uren kun je maken per elke gewenste tijdseenheid en zo gedetailleerd als je zelf wilt.

Ik heb zelf een beetje zitten frutten met de stambestanden, waardoor ik nu bij klantactiviteiten gelijk de factuurgegevens kan uitdraaien (uurtarief eraan gekoppeld). Verder heb ik mijn eigen activiteiten ingedeeld in een paar categorieën, aangezien ik zelf ook benieuwd ben waaraan ik zoal m'n tijd besteed.

Er bestaan natuurlijk diverse digitale hulpmiddelen om je tijd bij te houden, maar deze vond ik leuk en nog belangrijker: hij is gratis.
Een kladblok en een pen voldoen natuurlijk ook gewoon nog steeds.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 augustus 2008, 08:47
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Urenregistratie

Bedankt voor de tip, ga eens dit programma uitproberen. Misschien dat het beter werkt dan mijn Excelsheet.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 juli 2009, 23:02
rens rens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Urenregistratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Ik maak zelf gebruik van een gratis programmaatje Timewriter (http://www.timewriter.nl/index/overz...0Freeware.html). Ook ik heb weleens de neiging om niet op de klok te kijken, maar over het algemeen heb ik gewoon een abominabel besef van tijd. Invoer van je activiteiten kun je "los" doen, maar je kunt ook gebruik maken van de stopwatch. Overzichten van je uren kun je maken per elke gewenste tijdseenheid en zo gedetailleerd als je zelf wilt.

Ik heb zelf een beetje zitten frutten met de stambestanden, waardoor ik nu bij klantactiviteiten gelijk de factuurgegevens kan uitdraaien (uurtarief eraan gekoppeld). Verder heb ik mijn eigen activiteiten ingedeeld in een paar categorieën, aangezien ik zelf ook benieuwd ben waaraan ik zoal m'n tijd besteed.
Hoewel dit een oud topic is, wilde ik toch nog even aanvullen. Wellicht namelijk een handige tip voor de anderen:

Zelf heb ik ook al lang zitten zoeken naar een goed programma om je urenregistratie netjes, handig, maar vooral ook gemakkelijk bij te houden. Tot voorkort hield ik het bij in een Excel bestand, maar dat vond ik verre van ideaal. Onlangs stuitte ik op Harvest, een Engelstalig online programma waarmee je:

* urenregistratie bij kan houden op internet
* urenregistratie bij kan houden op je iPhone
* facturen kan versturen, beheren en laten betalen

Vooral het feit dat ik overal met een druk op de knop mijn iPhone een klokje voor een bepaald project/klant aan en uit kan zetten vind ik ideaal. Nog een druk op de knop zet het klokje uit, en de tijd-registratie synchroniseert vervolgens automatisch met je online account. Je krijgt online ook een heel duidelijk overzicht van hoeveel je uren je voor wie die maand heb gewerkt. Tevens kun je 'non-billable hours' bijhouden, zoals werk aan mijn eigen zaak. Aan het eind van de maand / periode / project, kun je met een paar klikken de factuur naar de klant versturen.

Ik ben ontzettend tevreden met dit programma en kan het een ieder aanraden die nog op zoek is (nee, ik heb geen aandelen van ze ). Heb eerst een 30-dagen trial gedaan, en betaal nu zo'n 9 euro per maand. Het is het in mijn geval meer dan waard.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 juli 2009, 11:26
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Urenregistratie

dat ziet er goed uit!
ik ga het gelijk proberen.
Bo
__________________
Wetenschapsjournalist in de Life Sciences, Chemie en Biotechnologie
http://www.boblanckenburg.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 maart 2010, 09:53
Pellie Pellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2007
Berichten: 19
Standaard Re: Urenregistratie

Dat ziet er goed uit. Ik werk op sommigen projecten samen met een andere freelancer. Daarvoor gebruiken we nu 14dayz.com.

Kun je met Harvest ook projecten 'delen' , of is een betaalde versie dan wel een must?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urenregistratie


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werk vanuit huis voor klant uit de VS. Hoe gaat de belasting in zijn werk? maerschalk Belasting 2 23 januari 2012 09:53
Grote opdracht (2jr), hoe zit dat met de belastingdienst? Flierp Belasting 5 13 september 2011 11:26
Inkomstenbelasting Hoe moet ik de IB aanpakken bij deelname in een VOF? ErikN Belasting 1 31 juli 2011 15:53
Hoe verreken ik de berekende rente door de belastingdienst? emeinema Belasting 2 28 januari 2009 14:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon