Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 oktober 2008, 13:59
mverheij mverheij is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Kosten boekhouder

Een korte vraag tussendoor: wat moet ik nou normaal vinden als kosten voor de boekhouder? Vorig jaar betaalde ik zo'n 200,-, maar ik was niet tevreden over die boekhouder (onprofessionele werkwijze). Naar een andere boekhouder, wordt rond de 700,-. Een groter bureau, verschillende uurtarieven, maar het werk is hetzelfde: balans, winst- en verliesrekening, aangifte inkomstenbelasting van mij en mijn man. De rest doe ik zelf. Wat is 'normaal'?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 oktober 2008, 15:39
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kosten boekhouder

Het hangt natuurlijk van het aantal uren af dat de accountant bezig is (het zijn net freelancers). 700 euro vind ik niet te duur, ik betaalde het dubbele (boekhoudgegevens, dus bonnen en afschriften, werden in excel aangeleverd door mij, daarnaast twee fiscale aangiften en rapporten.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 november 2008, 01:15
webdesigndirect webdesigndirect is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 november 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Kosten boekhouder

Het is geen zak aardappelen de je koopt. De verschillen zijn enorm. Ik zou gewoon een aantal offertes aanvragen en naar gebruikerservaringen zoeken. Er zijn overigens boekjes met daarin gemiddelde uurtarieven per beroep. De KVK had ze een aantal jaar terug beschikbaar geloof ik.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 november 2008, 21:11
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kosten boekhouder

ik sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan. Waar vaak het probleem in gaat zitten kwa kosten van boekhouders/accountants is hoe de klant de gegevens aanlevert. Je kan je zo voorstellen dat wanneer je keurige excel sheets aanlevert met doorlopende nummering etc. dat je een stuk goedkoper uit bent dan wanneer je met de bekende "schoenendoos" aan komt zetten. Tip: zorg dat je altijd zoveel mogelijk onnodig werk uit handen neemt van een boekhouder, dat geef ik mijn klanten altijd mee. Tip 2: goedkoop is vaak duurkoop in deze branche. Vaak geven de goedkopere boekhoudkantoren het werk intern aan jonge collega's die vaak niet weten hoe overal maximum belastingvoordeel uit te halen enz.

Groeten,
Michel
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 november 2008, 16:20
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Kosten boekhouder

Beste mverheij,

Ook ik sluit me aan bij de reacties hier boven.
De prijs en kwaliteit van boekhouders lopen nogal uiteen en zijn geen garantie van elkaar.
De beste tip die iemand mij ooit heeft gegeven is: Vraag rond in je kennissenkring, of als dat niet genoeg houvast biedt, maak een aantal afspraken met kantoren die jou aanspreken, ga eerst een met deze boekhouders praten, en maak je beslissing op basis van deze gesprekken omdat ze jou professioneel en/of betrouwbaar overkomen.

Natuurlijk biedt ook dat geen garantie, maar je kan altijd op een later tijdstip nog overstappen.

Vragen die je ook mee zou kunnen nemen naar een potentiele boekhouder is bv. hoeveel ervaring hij heeft met ondernemers in jouw branche of situatie. Elke branche heeft zijn eigen (eigen-)aardigheden, en iemand met meer ervaring in jouw situatie heeft vaak ook meer kennis van voor jou specifieke voordelen.
Hoe ziet hij/zij de taakverdeling laat hij je vrij om dingen zelf te doen als jij dat wil (kan behoorlijk schelen in de kosten) of wil hij alles zelf doen.
Als je zelf al een boekhoudpakket hebt, wordt dit door hem/haar ondersteunt?
Kies tenslotte iemand die bij jou past. Iemand waarvan jij het idee hebt dat jullie er samen wel uit komen. het schiet niet op als je straks over elk bonnetje een discussie moet voeren.

Ik heb zo ook iemand gevonden die helemaal bij mij en mijn bedrijf past. Een no-nonsense eenpitter die werkt vanuit huis in mijn woonplaats en indien nodig bij mij langskomt als ik er om vraag om zaken te controleren (ik doe zo veel mogelijk zelf omdat ik het overzicht wil behouden). Hij rekent een vast bedrag per uur, dus destemeer werk hij moet doen, destemeer ik moet betalen. En hij heeft er zelfs geen probleem mee als ik hem op zaterdag (als ik zelf mijn administratie doe) even opbel met een vraag.
Kom daar maar eens voor bij een groot administratiekantoor.
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 november 2008, 12:16
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Kosten boekhouder

Ik denk dat het belangrijk is om wat te nuanceren; De verschillen zijn inderdaad enorm. Twee weken geleden kregen wij iemand binnen die voor een eenmanszaak €18.000 in een jaar kwijt was ... , hoe verklaar je dit nou? En is € 200 zo laag ik ben wel'ns tegen gekomen dat iemand kon vertellen alle zaken voor € 60 te laten uitvoeren, die hebben we vriendelijk doorverwezen.

Wat jij aangeeft is dat je alles zelf doet , dan 700 betaald ; Ik denk dat 700 een gebruikelijk en zeker geen overdreven prijs is afhankelijk van hoe je het aanlevert en wat de kwaliteit is. Kijk naar je eigen uurtarief en beoordeel of je de bespaarde tijd er uit haalt.

Maar naar mijn mening is het belangrijkste punt de advisering, niet voor niets gaat 50% van de starters binnen 5 jaar failliet of stopt ermee. En van die andere 50% leeft het overgrote deel van een minimum. Wellicht is het zaak om na te gaan hoeveel advies en kennis je deelt met je adviseur voor die prijs want zonder 700 is misschien een kale doe prijs. Dan ben jij tevreden. En het fijne van tevreden klanten kan zijn 'dat ze niet missen wat ze missen'.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
(klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten i-1 Freelancepraktijk starten 4 19 oktober 2008 16:05
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 20:14
Afweging boekhouder vs accountant verschuift ten gunste van boekhouder René Administratie 2 15 januari 2007 23:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon