Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 juni 2009, 03:35
sim_design@hotmail.com sim_design@hotmail.com is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 juni 2009
Berichten: 2
Standaard Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Hallo allemaal!

Ik sta op het punt om als freelance grafisch ontwerper van start te gaan. Ik heb echter nog enkele punten waar ik wat advies/tips van kan gebruiken.

Momenteel help ik mijn vriend in zijn restaurant fulltime. Het is in een gebouw met meerdere verdiepingen. Op de begane grond is een kleine ruimte die de huisbaas nu gebruikt als opslagruimte/magazijn. Ik ben heel erg geinteresseerd in dat pand om mijn eigen werkruimte ervan te maken, handig om (potentiele) klanten te ontvangen en prettig om een eigen werkplek te hebben. De huur is echter te hoog (vraagprijs 400 euro per maand) voor een zeer kleine ruimte.

Nu is de huisbaas toevallig geinteresseerd in mijn werk en wilt me eigenlijk inhuren voor wat klusjes, zowel opdrachten op korte als lange termijn. Hij wilt eigenlijk sowieso een complete doorvoer van zijn huisstijl, ook enkele huisstijl aanpassen en posters en advertenties. Dus het kan een grote klant van mij worden eigenlijk. Nu heeft hij me gevraagd om hem een voorstel te doen.

Dus nu is mijn vraag....wat is handig om te doen?

Oplossingen:
1. Ik kan een voorstel doen dat ik 150-200 euro per maand wil betalen voor dat pand en dat ik hem dan het eerste jaar 20% korting geef op al mijn grafische uitingen.
2. Ik kan zeggen dat ik 150-200 euro per maand wil betalen voor dat pand en dat ik daarnaast maandelijks kosteloos zijn website up to date houd maar dat wanneer hij andere grafische uitingen wilt laten maken, wel het volle bedrag moet betalen. Maar ik weet dan niet of ik mezelf dan uit het naad werk want het up-to-date houden van een website is normaal gesproken ook wel prijzig dus ben bang dat ik mezelf anders te kort doe.


Ik twijfel dus heel erg wat voor een voorstel ik zou moeten doen. Eerlijk gezegd vind ik de waarde van het kleine pand niet meer dan 200 euro dus meer dan dat wil ik er ook niet voor betalen. Maar ik wil mijn voorstel ook wat aantrekkelijker maken voor de huisbaas zodat hij wel met mij in zee wil gaan.

Dus hebben jullie misschien wat tips of advies? Alles is welkom. Alvast bedankt allemaal!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 juni 2009, 11:57
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Zijn er geen andere werkplekken in de buurt ? Waar zit je ergens?

Citaat:
2. Ik kan zeggen dat ik 150-200 euro per maand wil betalen voor dat pand en dat ik daarnaast maandelijks kosteloos zijn website up to date houd maar dat wanneer hij andere grafische uitingen wilt laten maken, wel het volle bedrag moet betalen.
Niet doen, dan blijf je aan het aanpassen voor ieder wissewasje zonder dat je daarvoor betaald krijgt. Klant vind het supermakkelijk en verwacht dat je op stel en sprong dingen aanpast als in " hier is een word document, zet jij de nieuwe stukken daarvan even op de site ? ".
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 juni 2009, 12:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Beste,

ik zal niet gelijk met cliches over huisbazen beginnen te smijten.. maar zoals je het schrijft klinkt het toch een beetje alsof hij van 2 walletjes wil eten..

Ik kan die ruimte en prijs niet beoordelen, daarvoor moet je gewoon even kijken op internet kijken, als je googled op "huur bedrijfsruimte" dan vind je genoeg links, ik vond niet direct een goede vergelijkings site maar die moet er zeker zijn.

Wat je even in gedachten moet houden is dat er een groot prijsverschil zit in het huren voor 1 of 2 jaar of een vast contract voor 5 jaar. Dus dat zou het verschil in de prijs waar jij en denkt en hij aan denkt (deels) kunnen verklaren.

Qua voorstel zou ik er scherp op letten dat je niet heel veel werk doet voor weinig geld en per saldo alsnog gewoon 400 euro per maand betaald, maar dan in de vorm van jou tijdsbesteding.
Ik hou nooit zo van dit soort vermenging want jij als starter/ kleine ondernemer trekt meestal aan het korste eind, ook al omdat het lastig is in te schatten hoe druk je het krijgt.
Je moet denk ik gewoon zakelijk vast stellen wat jij over hebt voor die bedrijfsruimte (heb je eigenlijk al gedaan) en afwegen hoe belangrijk het hebben van een ruimte is.

Daarna moet je kijken naar wat hij wil af nemen aan diensten en bereid is concreet toe te zeggen. Dus maak eerst een voorstel waarbij je prijzen maakt voor losse delen en een pakketprijs voor een heel traject zonder naar die bedrijfsruimte te kijken. en daarna bekijk je de combinatie en zoekt naar win-win situaties.. en maak in je voorstel eventueel ook duidelijk een link tussen de huurprijs en wat hij aan korting krijgt (als je die combinatie uiteindelijk toch als voordelig voor beide ziet) Het feit dat hij een mooi uithangbord en goede eerste klant kan zijn kan daarbij je ook wel meewegen maar zorg dat jij er uiteindelijk net zo veel baat bij heeft als hij.. en wees ook creatief.

hij verhuurt bedrijfspanden, wil/kan hij reclame voor je maken bij startende ondernemers. huisbazen / makelaars kunnen meestal goed lullen ehhh verkopen (en dus ook goed overtuigen).
Misschien kun je ook samen met hem een starters aanbieding maken ofzo

wees ook creatief met andere oplossingen, je schrijft dat je vriend een restaurant heeft, is het een optie gewoon vanuit huis te werken en klanten te ontvangen in het restaurant op rustige tijden of misschien zelfs in een aparte ruimte, als die er is.. zo maak je ook "reclame" voor het restaurant door daar te zitten.

Misschien heb je zelfs wel ontwerpen liggen die in het restaurant zouden kunnen hangen weer als reclame voor jou..

je kunt misschien ook dinerbonnen weggeven voor mensen die een opdracht met jou sluiten of ze meenemen voor een diner of lunch als een project succesvol is afgerond.

goed ik dwaal af, ben zo af en toe dol op brainstormen en ik schiet maar een beetje ideeën de ether in.. je weet nooit op welke ideeën / oplossingen het je brengt...
creativiteit vind ik een belangrijke eigenschap voor ondernemers.. vaak vind je daardoor oplossingen voor potentiele klanten die soms niet eens financieel veel voordeel voor hen bieden maar hen wel raakt, waardoor ze met je in zee willen gaan.. Ook helpt die creativiteit om minder krampachtig met een offerte proces om te gaan. Elke aanbieding moet je doen vanuit de kans om iets moois te maken en niet vanuit de "vrees" om een verkeerde offerte te doen waardoor ze afhaken..

succes met het maken van het voorstel en de andere uitdagingen met het starten van een eigen bedrijf..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 juni 2009, 14:06
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Het is niet mogelijk om thuis een werkruimte in te richten?

Aardig bureau, pc, 2 schermen, en andere randapparatuur ( fotocamera etc .. ) en een goede bureaustoel en je bent er toch? Of denk ik iets te kort door de bocht?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 juni 2009, 15:37
sim_design@hotmail.com sim_design@hotmail.com is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 juni 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor maar daar had ik ook wel aan gedacht als die mogelijkheid er wad.Het is namelijk zo dat we praktisch op de zaak wonen.Beetje lastig uit te leggen maar kort gezegd hebben we een kleine ruimte omgebouwd tot slaapkamer.Dat is voor ons namelijk makkelijker dan steeds op en neer rijden naar onze woning.Die zit een stuk verder.Daar zijn we hooguit 1 keer in de week.Dus vandaar dat die pand beneden een goede oplossing voor mij is.Dus mijn vraag blijft alsnog hetzelfde...hebben jullie tips of advies hoe jullie het zouden aanpakken? Bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 juni 2009, 18:25
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard Re: Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Hoihoi,

Volgens mij heb je al best veel tips gekregen waar je wat mee kunt, de uiteindelijke beslissing is aan jou! Als je je verhaal lees dan zit jij eigenlijk in een underdog positie, omdat je a. die kamer graag wilt en b. daar toch al ongeveer woont. De huisbaas wil jou wel inhuren, maar jij bent niet bereid om 400 euro per maand voor een kamer te betalen, wat ik me helemaal voor kan stellen. Ik zou in jouw geval alles goed op papier op een rijtje zetten en goed berekenen wat het jou gaat kosten bij de plannen/voorstellen die je hebt. Een kant-en-klare oplossing lijkt mij niet mogelijk in dit geval. Ik zou niet akkoord gaan met die 400 euro, maar je eigen bod doen en zeggen dat hij 5% korting krijgt bijvoorbeeld. Maar reken eerst voor jezelf uit of dat haalbaar is en leg vooral de voorwaarden goed vast op schrift. Je zou kunnen stellen in die voorwaardes dat hij maximaal één keer per maand (of per 2 maanden ofzo) die korting krijgt op een opdracht, zodat hij niet met ieder wissewasje bij je komt en een opdracht die in één keer had gekunt, in stukjes deelt en zo meer korting krijgt.
Maak jezelf vooral niet te afhankelijk van hem, als hij die ruimte niet voor €200 aan jou verhuurt, blijft het zijn opslagruimte en heeft hij geen inkomsten! Jij hebt hem ook wat te bieden.

Succes,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon