Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2009, 11:21
Wamor Wamor is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juli 2009
Berichten: 1
Standaard Urencriterium belastingdienst

Hallo,


Ik ben pas nieuw op dit forum. Helaas ben ik dit jaar in de WW gekomen maar ieder nadeel heeft ook zijn voordelen. Ik ben nu aan het onderzoeken of het zin heeft om als eigen ondernemer te starten. Ik ben bezig met de onderzoeksfase vanuit het UWV. Indien alles voorspoedig loopt zou ik met ingang van 1 september als zelfstandige kunnen beginnen.
Kan iemand mij vertellen hoe het staat met het 1225 uur urencriterium wat de belastingdienst hanteert voor het wel of/niet accepteren van de ondernemersaftrekposten. Indien ik dit jaar nog niet meer als 1225 uur draai kan ik dan toch gebruik maken van deze aftrekposten al dan niet naar ratio? Op dit moment ben ik druk bezig allerlei zaken te onderzoeken i.v.m. mijn eigenondermersschap. Kan ik deze uren ook meetellen ook al ben ik nog niet gestart met mijn onderneming?

Alvast bedankt voor jullie informatie en hulp,

Walter
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juli 2009, 11:36
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Urencriterium belastingdienst

Dag Walter,

Het behalen van het urencriterium is een harde eis om gebruik te kunnen maken van diverse ondernemersaftrekken.
Vreemd genoeg staan sommige zaken op het particuliere onderdeel van de website net iets duidelijker uitgelegd. Ik zou dus zeggen: lees het allemaal.

Haal je het aantal uren niet, dan kun je nog steeds als ondernemer opereren, m.a.w. bedrijfskosten opvoeren, afschrijven, BTW be- en verrekenen (mits je van de Belastingdienst een BTW-nummer hebt gekregen) enz..

Haal je het urencriterium wèl, dan zul je vanzelfsprekend geen aanspraak meer kunnen maken op een WW-uitkering.

Volgens mij tellen de uren, besteed in/aan de aanloopfase ook mee, maar ik kan daar op de site van de Belastingdienst zo gauw geen informatie over vinden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 juli 2009, 12:51
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Urencriterium belastingdienst

Beste Walter,

Ik ben 2 jaar geleden vanuit de ww als ondernemer gestart, ook per 1 september, dus een soortgelijke situatie.

Om de voordelen van de aftrekposten te hebben dien je inderdaad aan het urencriterium te voldoen. Dat zul je dus waarschijnlijk niet gaan redden dit jaar, tenzij je veel aantoonbare uren in de voorbereiding hebt zitten want deze tellen wel mee, maar hebben (geloof ik) een maximale periode voorafgaand aan de start.

Verder kun je de startersaftrek waarschijnlijk het beste over 2010, 2011 en 2012 verrekenen (je hebt recht op 3 jaar, maar dat hoeft niet persé vanaf 2009 te zijn).

Daarnaast zul je in overleg met de mensen van het UWV misschien nog een ww uitkering aanhouden, omdat je in eerste instantie nog geen inkomen hebt. Dat werkt prima (bij mij zelfs noodzakelijk), maar let wel dat je dit weer geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen (ontvangst uitkering vanaf start onderneming tot max 6 maanden). Lees al die regels omtrent starten vanuit een uitkering goed na, het gebeurd vaak dat iemand dit vergeet en hiervoor geen reserve heeft opgebouwd. Het kan je dan duur komen staan als je de verrekening na 2 jaar ontvangt. In mijn geval heb ik niet eens zo heel veel verdiend in mijn eerste jaar, maar net genoeg om alles te moeten terugbetalen. Gelukkig heb ik dit altijd geweten en daar dus rekening mee gehouden.

Succes in ieder geval met het ondernemersschap!

Groeten,
Anke


www.os4u.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium Hadewich Belasting 5 19 april 2009 13:15
VAR-wuo en belastingdienst oordeelt toch loonheffing Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 17 juni 2008 20:48
Belastingdienst jaagt op zelfstandigen Walter Belasting 4 9 november 2007 10:12
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon