Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 augustus 2009, 17:00
Tomtommer Tomtommer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 5
Standaard Uurtarief Grafisch ontwerper

Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en heb ook al een vraag. Ik ga beginnen als grafisch ontwerper. Naast eigen klanten wil ik ook freelancen voor reclamebureaus. Ik vind het lastig om een tarief (voor zowel freelance als voor klanten) te bepalen, ik hoor nogal uiteenlopende tarieven om mij heen. Dus, wie kan mij aangeven wat een redelijk tarief is? Zou je bij het antwoorden ook kunnen aangeven of je uit de randstad komt, daar liggen de tariefen geloof ik wel wat hoger.
Alvast bedankt voor het overweldigend aantal reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 augustus 2009, 17:16
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Uurtarief Grafisch ontwerper

Hi Tom,

je geeft niet echt aan WAT je nu precies doet? DTP, huisstijlen, webdesign etc.. ?

Heb je deze al gezien?
http://www.lancelots.nl/forum/showth...ghlight=tarief
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 augustus 2009, 17:29
Tomtommer Tomtommer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Uurtarief Grafisch ontwerper

Ik maak huisstijlen, advertenties, brochures. Heb 10 jaar ervaring in de bureauwereld (loondienst) en voor diverse grote klanten gewerkt. Dus ik zou moeten kunnen aannemen dat ik wel een redelijk niveau heb qua ontwerp.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 augustus 2009, 18:40
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Uurtarief Grafisch ontwerper

Dag Tomtommer,

Je geeft aan uiteenlopende tarieven te hebben gehoord. Goed dat je dus al op onderzoek bent uitgeweest!

Want dat is één manier om achter een goed tarief voor jezelf te komen:

1- door al je vrienden en kennissen die ook freelancen als ontwerper naar hun tarief vragen;
2- navragen wat de klant voor dat tarief van hen krijgt (toestemming voor eenmalig gebruik, of in een keer alle rechten? Recht op 1, 2 of 3 ronden revisie? Een link naar bijvoorbeeld de eigen website of geen enkele naamsvermelding in het colofon?);
3- meteen ook even vragen of dit tarief een uurtarief, dagtarief, projectprijs of wat anders is, en waarom je vrienden/kennissen de voorkeur aan het een of ander geven. Of je uiteindelijk ná een klus ook op een goed tarief voor jezelf uitkomt, heeft namelijk ook te maken met het aantal uren dat je er uiteindelijk insteekt;
4- vergeet ook niet te bellen met je eigen branchevereniging, zoals de BNO (www.bno.nl) want die kunnen vast iets vertellen over de tarieven die hun leden hanteren.

Zo weet je wat je nodig hebt, om te kunnen rondkomen als zzp'er.
Succes!

Miranda

ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Coaching voor zzp'ers
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 augustus 2009, 20:34
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Uurtarief Grafisch ontwerper

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomtommer Bekijk bericht
Ik maak huisstijlen, advertenties, brochures. Heb 10 jaar ervaring in de bureauwereld (loondienst) en voor diverse grote klanten gewerkt. Dus ik zou moeten kunnen aannemen dat ik wel een redelijk niveau heb qua ontwerp.
IS het niet iets om advertenties na te lopen en te vergelijken met je vorige loondienst tarief?
Weet je al wat je absoluut (dus minimaal) wil verdienen en overhouden?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 augustus 2009, 21:22
Tomtommer Tomtommer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Uurtarief Grafisch ontwerper

Ik heb op zich wel een idee wat ik wil vragen, alleen wil ik graag kijken of dat marktconform is, en wat dus mijn concurrenten vragen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uurtarief grafisch ontwerp iPhone game Beautiful La-La-Land Omgaan met opdrachtgevers 7 12 augustus 2009 16:24
Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper? sim_design@hotmail.com Freelancen iets voor mij? 5 7 juni 2009 18:25
Reiskosten in uurtarief, of uurtarief voor reizen? Kees_ASB Al die andere praktische dingen 1 11 januari 2009 19:30
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 09:59
Vrouwen beuren hoger uurtarief Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 26 september 2007 17:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon