Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 maart 2010, 10:34
Anneee Anneee is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2009
Berichten: 8
Standaard Omzetbelasting: facturen van vóór start bedrijf?

Ben op dit moment bezig met het invullen van de omzetbelasting. Ik zit nu op een bedrag van €160,- aan omzetbelasting, dus minder dan €1345,-. Als ik alles goed begrijp, val ik onder de KOR en hoef die €160,- dus niet af te dragen. Dat is al goed nieuws!

Ik zit alleen met één vraag: mijn bedrijfje (tekstredactie) ben ik gestart in september 2010. Voor die tijd had ik af en toe een freelanceopdracht voor een uitgeverij, die ik deed met een VAR ROW. Ik had toen dus nog geen eigen bedrijf. Ik heb wel facturen gestuurd, maar niet onder de naam van mijn eigen bedrijf en ik heb ook geen BTW gevraagd op mijn factuur, omdat ik toen niet BTW-plichtig was. Maar deze bedragen (in totaal ongeveer €300,-) heb ik wel ontvangen in het jaar 2009. Moet ik deze bedragen toch meenemen in mijn aangifte omzetbelasting over 2009?

En nog een vraag: ik werkte voor september, maar ook erna, gewoon in loondienst en vul natuurlijk ook mijn IB-aangifte in. Moet ik dan in box 1 bij ROW mijn complete omzet invullen (dus de omzet waarover ik nu BTW-aangifte doe) en daarbij opgeteld de bedragen die ik voor de start van mijn bedrijf ontving? Of alleen de bedragen die ik voor de start van mijn bedrijf ontving (ongeveer € 300,-, enkele klussen)?

Dank alvast voor jullie antwoord!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 maart 2010, 07:48
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Omzetbelasting: facturen van vóór start bedrijf?

Beste Anneee,

De facturen die je gestuurd hebt zonder btw voor de start van je bedrijf hoef je niet op te nemen in de btw aangifte.

Voor de IB aangifte geld dat je die 300 euro in elk geval opgeeft onder resultaat overige werkzaamheden. Of jij de winst uit je onderneming ook als winst uit onderneming opgeeft of ook als resultaat overige werkzaamheden moet opgeven is afhankelijk van de beschikking die de belastingdienst daarover heeft afgegeven. Hebben ze jou als ondernemer aangemerkt (mag je winst uit onderneming aangeven) of niet. Daar heb je als het goed is een brief over gehad. Andere manier om dat te zien is of er op je eigen ondernemerssite (waar je ook btw aangifte doet) te kijken of daar een aangifte inkomstenbelasting klaar staat. Als dat zo is dan moet je inkomsten van je bedrijf als winst uit onderneming op geven. In deze aangifte kun je ook al je andere inkomsten zoals loon uit dienstbetrekking en resultaat uit overige werkzaamheden / overig inkomen kwijt

Als er geen aangifte klaar staat dan geef je ook gewoon je inkomsten van je bedrijf op als resultaat uit overige werkzaamheden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon