Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 september 2010, 11:55
ic96 ic96 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 3
Standaard Milieu-investeringsaftrek & Kleinschalige investeringsaftrek energiezuinige auto

Hoi,

Volgende situatie;

Ik wil een Seat Ibiza ST (14% bijtelling) aanschaffen middels financial lease en deze in 12 maanden afbetalen. De auto wordt dus mijn eigendom.

Nu zou ik volgens mij voor 2 zaken in aanmerking komen:

Milieu-investeringsaftrek: Het betreft een zeer zuinige auto (14%), ik zou echter het percentage wat je mag aftrekken niet weten (de milieulijst 2010 is niet beschikbaar op internet).

Kleinschalige investeringsaftrek: Ik kom voor deze aftrek in aanmerking: 28%.

Stel dat de auto 20.000 euro kost dan zou dus gelden dat ik 5600 kan aftrekken als Kleinschalige investeringsaftrek en nog een bepaald bedrag als Milieu-investeringsaftrek.

Klopt mijn redenering of is het allemaal niet zo rooskleurig als ik schets?

Alvast dank voor de reacties.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 september 2010, 18:43
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

Beste ic96,

Indien de auto minder dan 95 gr/km afstoot (diesel) of 110 gr/km (benzien) valt deze onder de categorie C5076 van de milieulijst (zeer zuinige personenauto). voor deze categorie kun je helaas geen milieuinvesteringsaftrek (MIA) claimen. Wel mag je de voertuig versneld afschrijven (VAMIL). als je gebruik wilt maken van VAMIL moet je dit melden bij het bureau investeringsregelingen en willekeurige afschrijving. hiervoor verwijs ik je naar de website van de BD.

Als je in plaats van deze auto voor je beroepsvervoer een elektrische personenauto zou aanschaffen, kun je in 2010 60% MIA claimen.

percentage Kleinschalige investeringsaftrek klopt.

Nog een laatste opmerking. Vergeet niet dat je aftrek gekoppeld is aan je betalingen. Als je in 2010 €4000 betaalt aan de leasemaatschappij kun je alleen deze €4000 in aftrek nemen. Het restant van het bedrag moet je doorschuiven naar 2011.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2010, 11:43
knakworst knakworst is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2010
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NSIFS Bekijk bericht
Beste ic96,



Als je in plaats van deze auto voor je beroepsvervoer een elektrische personenauto zou aanschaffen, kun je in 2010 60% MIA claimen.

percentage Kleinschalige investeringsaftrek klopt.

Dat viel mij ook op. Een Tesla Roadster kost circa 100.000 euro incl. BTW. Als je dus een Tesla Roadster van 100.000 euro koopt (en ZZP-er bent en genoeg verdient), kun je dus:

de BTW terugvorderen
28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
60% milieuinvesteringsaftrek
versneld afschrijven

Dan blijft over EUR 12.000 netto.

Dit alles bij een eenmanszaak, VOF of maatschap. Bij een BV valt het minder gunstig uit.

Verder betaal je uiteraard geen MRB, geen BPM, 0% bijtelling. Woon je in Amsterdam, kun je gratis opladen en parkeren. Stel je kan de auto na 5 jaar verkopen voor 1/3e van de nieuwprijs, rijd je ongeveer gratis in deze auto.

Waarom doen zo weinig mensen dat?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 oktober 2010, 19:27
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

hallo knakworst,
Ik denk dat ik mijn verhaaltje moet uitbreiden met de volgende informatie en ietsje nuanceren.

Ten eerste wil ik vermelden dat die 60% MIA een tijdelijke maatregel is die eind maart 2010 door de Jager met terugwerkende kracht tot 1-1-2010 is ingevoerd. Normaal gesproken geldt voor elektrische auto's een MIA van 40%. Het is vooralsnog niet duidelijk of deze extra aftrek ook in 2011 zal gelden.

Verder, je kan pas gebruik maken van al deze regelingen indien je auto als bedrijfsmiddel kan etiketteren. Dit is alleen mogelijk als je de auto voor meer dan 10% zakelijk gebruikt.

Als je de auto binnen 5 jaar vervreemdt, dan moet je een deel van de teveel ontvangen MIA als desinvesteringsbijtelling tot je winst rekenen hierover belasting betalen. Ook moet je de btw corrigeren.

Je hebt weliswaar geen jaarlijkse bijtelling voor de IB, maar omdat je de auto ook privé gebruikt, moet je aan het eind van elk jaar de btw voor dit privé gebruik corrigeren (BUA-regeling).

als laatste wil ik zeggen dat gezien de succes dat met de groene auto's zijn behaald, is maar de vraag hoe lang de overheid de aanschaf en het gebruik daarvan wil blijven stimuleren. Voor je het weet wordt misschien de regels inzake privé bijtelling opnieuw teruggedraaid.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 oktober 2010, 20:47
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek over 81.000 euro excl. is geen 28% maar 15.120 euro. Er vanuit gaande dat u verder geen investeringen heeft gedaan...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 november 2010, 16:56
martin007 martin007 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 november 2010
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ic96 Bekijk bericht
Hoi,

Volgende situatie;

Ik wil een Seat Ibiza ST (14% bijtelling) aanschaffen middels financial lease en deze in 12 maanden afbetalen. De auto wordt dus mijn eigendom.

Nu zou ik volgens mij voor 2 zaken in aanmerking komen:

Milieu-investeringsaftrek: Het betreft een zeer zuinige auto (14%), ik zou echter het percentage wat je mag aftrekken niet weten (de milieulijst 2010 is niet beschikbaar op internet).

Kleinschalige investeringsaftrek: Ik kom voor deze aftrek in aanmerking: 28%.

Stel dat de auto 20.000 euro kost dan zou dus gelden dat ik 5600 kan aftrekken als Kleinschalige investeringsaftrek en nog een bepaald bedrag als Milieu-investeringsaftrek.

Klopt mijn redenering of is het allemaal niet zo rooskleurig als ik schets?

Alvast dank voor de reacties.
Ahoy,

ik zit hier ook aan te denken (maar dan niet de 3 cilinder van VW maar meer de Fiat of Opel). Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je een soort bankkrediet neemt en in 1 keer betaald dan ben je helemaal flexibel in je versnelde afschrijving. Als je lang uitstel vraagt voor de IB 2010 dan kan je tot ver in 2011 bepalen hoeveel in je in 2010 en in 2011 afschrijft. Rente zal elkaar weinig ontlopen en bankkrediet is veel flexibeler.
De investeringsaftrek wordt overigens berekend over investering ex btw.

Succes!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 februari 2011, 00:50
BPW BPW is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 februari 2011
Berichten: 3
Standaard

Besten,

Zijn er nog nieuwe inzichten t.a.v. de Tesla? Ik neem aan dat de MIA & VAMIL ook voor een 2e hands Tesla/electrische auto gelden?

Ik ga de stap zeer waarschijnlijk zetten met mijn eenmanszaak.

Groet en dank,

Jan-Paul
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voordelen/nadelen milieuvriendelijke auto Markie Al die andere praktische dingen 0 5 september 2010 19:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon