Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Acquisitie Acquisitiegesprek Training acquisitiegesprek

Training acquisitiegesprek voeren

Een acquisitiegesprek is hét moment om nader kennis te maken met een (potentiële) opdrachtgever; je krijgt een duidelijker beeld van wat een opdrachtgever precies doet en tegelijkertijd geef jij inzicht in jouw werkzaamheden. Je kunt hierdoor nagaan of vraag (de wensen van een opdrachtgever) en aanbod (jouw dienstenpakket) op elkaar aansluiten. Past de opdracht(gever) bij jou en pas jij bij de opdracht(gever)? Dan kun je een acquisitiegesprek benutten om een opdracht binnen te halen.

In deze training leer je hoe je een acquisitiegesprek op een goede manier opbouwt. Iedere fase komt aan bod. Je krijgt hierdoor inzicht in de diverse rollen die je als freelancer moet vervullen gedurende een acquisitiegesprek. Je leert wat zowel jij, als wat een opdrachtgever bij iedere fase moet doen.  

Inhoudsopgave

1. De voorbereiding: wat doe je voorafgaand aan het gesprek?

  • Wil je een acquisitiegesprek succesvol laten verlopen, dan is een gedegen voorbereiding vereist. Hoe meer je van tevoren te weten komt over een (potentiële) opdrachtgever, hoe beter.

2. De verschillende fasen en rollen: welke stappen zet je wanneer in een gesprek?

  • Tijdens een acquisitiegesprek ben je niet alleen maar een verkoper, maar ook een deskundige en een adviseur. Ontdek welke rol je aanneemt tijdens de verschillende gespreksfasen.

3. De opening: wat zeg je als eerste?

  • Het maken van een goede eerste indruk is van belang voor het verdere verloop van een acquisitiegesprek. Maar hoe doe je dat? Ontdek wat je wel en niet moet zeggen in de eerste paar minuten en hoe belangrijk non-verbale communicatie is.

4. De analysefase: wat wil een opdrachtgever nu echt?

  • Je kunt pas met een passend aanbod komen als je precies weet wat een opdrachtgever wil. Om zijn wensen te achterhalen, moet je de juiste vragen stellen, goed luisteren en samenvatten.

5. De aanbodfase: hoe presenteer je je aanbod?

  • Met alleen de zin "aan mij heeft u een hele goede", red je het niet. Er is meer voor nodig om een opdrachtgever te overtuigen. Je moet zorgen dat je je aanbod overtuigend presenteert.

6. De afronding: hoe rond je een gesprek af?

  • Net zoals de eerste indruk belangrijk is, is ook de laatste dat. Besteed daarom eveneens aandacht aan de afronding van een gesprek. Het gesprek samenvatten, concrete vervolgafspraken maken en een korte social talk: het zijn allemaal elementen die bijdragen aan een goed afscheid.

7. De afloop: wat doe je na het gesprek?

  • Of je de opdracht nu wel of niet hebt gekregen, het is altijd belangrijk om na het acquisitiegesprek nog wat van je te laten horen. Bij thuiskomst het gesprek evalueren, is ook nuttig.    

Auteur: Janine Bruinooge

https://www.lancelots.nl/marketing/acquisitie/acquisitiegesprek/training Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren