Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Marketingcommunicatie Publiciteit zoeken

Publiciteit zoeken

Publiciteit zoeken is een vorm van reclame maken voor je onderneming, je product of dienst. Je kunt adverteren, nieuwsbrieven rondsturen of een ludieke actie opzetten om (gratis) de aandacht te trekken. Wat doen andere Lancelots aan publiciteit?

"Mijn foto's zijn mijn visitekaartje"

"Tijdens mijn studie Fotografische Vormgeving ben ik mijn bedrijf gestart. Direct na mijn afstuderen wilde ik alles uit de kast trekken om klanten te werven en besloot te adverteren. Dat heeft me letterlijk duizenden guldens gekost en leverde geen enkele reactie op.

Nu ik zo'n tien jaar zelfstandig ben, weet ik dat acquisitie voor mij als fotograaf veel beter werkt. Ik kan potentiële klanten direct mijn werk laten zien. Om effectief te kunnen acquireren, is het nodig om interesse te wekken bij bedrijven. Daarom heb ik verschillende keren bewust de publiciteit gezocht. Bijvoorbeeld toen ik op uitnodiging van de Provincie Noord-Holland mijn werk mocht exposeren. Zelfstandig stuurde ik diverse media een kant-en-klaar persbericht met foto's. De redacteuren die het interessant vonden, hebben mijn persbericht letterlijk geplaatst. Eén redacteur is zelf langsgekomen om mijn werk te zien en mij persoonlijk te interviewen. Het resultaat van mijn inspanningen was free publicity in vrijwel alle regionale kranten, in enkele zondagskranten en een aantal fotomagazines. Tijdens de expositie is een flink aantal foto's verkocht, waarvan twee door de Provincie Noord-Holland zelf. Niet lang daarna belde een Amsterdamse gallery met de vraag of ze twee van mijn foto's mochten exposeren op een overzichtstentoonstelling."

Sander van der Torren, fotograaf

Meer een netwerker

"Ik heb nooit bewust de publiciteit gezocht, ik ben meer een netwerker. Als toeleverancier van ontwerpstudio's, marketingbureaus en webshops heb ik voldoende werk. Met 'niet publiciteit' heb ik het voor elkaar gekregen dat ik voor verschillende bureaus werk en voor grote merken aan de slag kan als kleine onderaannemer. Laat anderen maar naar buiten treden, dan kan ik me achter de schermen op de leuke en ingewikkelde productiezaken concentreren. Ik heb trouwens een aantal prijzen gewonnen, zoals de Best European Marketing Achievement. Met die prijzen heb ik niet direct nieuw werk binnengehaald, maar ze versterkten mijn naam binnen mijn markt. Altijd handig om te noemen dus. Over publiciteit ben ik van mening dat het alleen zinvol is als iets echt nieuwswaarde heeft, en als je product de stroom reacties aankan. Anders werkt het averechts. Zeker met internet is dat een feit: een site die down gaat na een publiciteitsstunt is slechter af."

Andries van Vugt, Adobe Platform specialist

Nieuwsbrief directer dan advertentie

"Bij de oprichting van mijn bedrijf heb ik potentiële klanten een nieuwsbrief  gestuurd om ze op de hoogte te stellen van wat ik doe en waar ik te vinden ben. Later heb ik dit herhaald, als herinnering. Ik heb gekozen voor dit middel, omdat het sturen van een nieuwsbrief directer is dan het plaatsen van een advertentie in een blad. En het heeft voor mij gewerkt, ik heb er diverse nieuwe klanten mee aangetrokken."

Eelko van den Broek, accountant

Meer naamsbekendheid door boek

"Publiciteit is heel belangrijk en kan veel opleveren, mits gericht ingezet. Mijn advies aan freelancers: kies een vorm van publiciteit die past bij jou en je bedrijf. Zelf heb ik een boek geschreven over digitale nieuwsbrieven. Dit boek heeft gezorgd voor een groter vertrouwen in mijn persoon en interesse in mijn werk. Toen het boek gedrukt was, heb ik een persbericht geschreven en aan de uitgever gevraagd dit rond te sturen. Daarnaast heb ik het persbericht aan mijn eigen relaties en naar verschillende media verstuurd. Vervolgens heb ik me ingespannen om zelf artikelen over het onderwerp te kunnen plaatsen. Dat is me tot nu toe twee keer gelukt. Door de publiciteit heb ik meer naamsbekendheid gekregen en meteen duidelijk gemaakt wat ik kan betekenen voor klanten. Het meest concrete resultaat is dat ik er een aantal interessante nieuwe opdrachten door heb gekregen. Die opdrachten liggen niet eens op het gebied van digitale nieuwsbrieven, maar zijn wel inhoudelijk uitdagend."

Christien Roovers, tekst- en communicatie-adviseur

Auteur: Irene Koot

https://www.lancelots.nl/marketing/marketingcommunicatie/publiciteit Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren