Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Marketingcommunicatie Website voor je bedrijf Je website als marketinginstrument

Je website als marketinginstrument

Wie vroeger een bedrijf had, zette een advertentie in de Gouden Gids om vindbaar voor de buitenwereld te zijn. Die buitenwereld was meestal de regio waarin het bedrijf zich bevond.

Met de komst van het web is dit alles totaal veranderd. Via een paar muisklikken ben je bereikbaar voor de hele wereld. Wat een klantenpotentieel!

Voordelen van een eigen website

Sommige freelancers vinden dat een website voor hun eigen bedrijf niet nodig is. Ze zeggen: "Mijn telefoonnummer staat in de database van de branchevereniging. Dat is toch genoeg?" Of: "Ik krijg mijn klanten vooral via mond-tot-mondreclame. Dan heb ik toch geen website nodig?" Maar een website heeft veel voordelen voor freelancers:

  • Je bedrijf is vindbaar voor klanten in soorten en maten en overal vandaan. Via internet vinden ze jouw onderneming vaak op een andere manier dan jij denkt.
  • Klanten vinden een bedrijf dat geen website heeft al gauw onbetrouwbaar.
  • Klanten willen zich graag informeren voordat ze contact opnemen. Heeft je concurrent wel een website en jij niet, dan gaan ze waarschijnlijk hun licht opsteken bij die concurrent.
  • Gemak dient de mens, en dat geldt zeker voor klanten. Als ze het huis niet meer uit hoeven om een product te kopen, vinden ze dat wel zo makkelijk. Een website biedt die mogelijkheid.

Heb je nog geen website: snel aan de slag dus! Heb je al wel een website, overweeg dan nog eens of hij wel voldoet aan de eisen van de snelle, digitale klant.

Vraag het collega's
In het marketingforum geven freelancers elkaar advies over vormgeving en inhoud van hun website. Wil je weten hoe jouw site overkomt bij "vreemden"? Leg je vragen dan voor in deze forumdiscussie. Eén bezoeker was zo blij met de feedback in het forum dat ze in één nacht haar hele site vernieuwd heeft!

Wie krijgt de aandacht: jij of de klant?

De website van je bedrijf is het visitekaartje voor de buitenwereld. Op een visitekaartje zet je voornamelijk wie jij bent, en hoe je bereikbaar bent. Veel websites van freelancers zijn niet veel meer dan een visitekaartje. De website bevat (ietwat gechargeerd) ongeveer de volgende teksten:

  • Ik ben Piet Jansen en mijn bedrijf heet Succes in zaken.
  • Ik geef advies aan startende en ervaren freelancers.
  • Mijn belangrijkste klanten zijn: milieuadviesbureau De Groene Boom, tekstbureau Het Witte Papier en boekbinderij De Gescheurde Band.
  • Contact: u kunt contact met mij opnemen op nummer 06-12345678 of via e-mail: pietjansen @provider.nl. 

Zo'n soort website heet een presence site. Je bedrijf is aanwezig op het web en dus vindbaar voor de hele wereld. Iets is beter dan niets, toch?

Maar het kan ook anders (en misschien móet het ook anders). In de begindagen van het web was zo'n presence site voldoende. Maar klanten willen meer. Ze hebben de keus tussen vele aanbieders (waarvan ze het aanbod binnen een paar muisklikken kunnen zien) en, wat belangrijk is, ze laten zich leiden door de uitstraling van je website. Ze kijken of de website ingaat op hun vragen en of het bedrijf bij hen past. Het is dus zaak om je website af te stemmen op je klanten.

Bekijk ongeveer tien websites van freelancers in jouw branche (via een startpagina van jouw branche vind je er vast een aantal).

Beoordeel van elke site of hij vooral bedoeld is om de freelancer en zijn of haar bedrijf te presenteren of dat hij ingaat op de vragen en behoeften van de potentiële klant. Bij wie zou jij het liefst klant worden?

Stem je website af

Een website afstemmen op je klanten (bestaande en potentiële) is lastig. Om dit goed te doen, moet je namelijk nogal wat dingen weten:

  • Wie zijn mijn klanten?
  • Wie beoog ik nog meer als klanten?
  • Wat willen mijn klanten voor diensten en producten?
  • Op welke manier willen mijn klanten die diensten of producten geleverd krijgen?
  • Bezoeken mijn klanten de website of vinden ze mijn bedrijf op een andere manier?
  • Voor wie is de website nog meer interessant (denk aan vakgenoten, collega-freelancers, anderszins geïnteresseerden).

Beantwoord deze vragen over je bestaande en beoogde klanten. Het kunnen meerdere groepen zijn.
· Beschrijf je klanten wat uitgebreider: welke producten kopen zij nog meer, wat vinden ze belangrijk in het leven?
· Denk ook eens na over een paar ongewone dingen: welke kleur past bij hen, wat voor lettertype? Maak vervolgens een paar reclameslogans op je computer voor je verschillende klantgroepen, in de kleur en het lettertype dat je bij de klant vindt passen (niet je lievelingskleur of het grappigste lettertype dat je vinden kunt).

Natuurlijk heb jij ook een aanbod. Hoe beter dat omschreven is, hoe beter klanten te weten komen of ze wat aan jou hebben. Zet het volgende op een rijtje:

  • Wat zijn mijn diensten en producten?
  • Welke uitstraling wil ik daaraan geven? (Ben ik uiterst commercieel, wil ik juist voor de softere sectoren werken etc.)
  • Hoe lever ik mijn diensten of producten: digitaal, op papier, als fysiek product?

Beschrijf je aanbod. Neem voor elk product of dienst een apart vel papier en beantwoord de bovenstaande vragen per product of dienst. Zet er alles bij wat je relevant lijkt.

De functionaliteit van je website bepalen

Nu je nagedacht hebt over vraag en aanbod kun je een lijst samenstellen van soorten pagina's en functionaliteiten die jouw website moet hebben.

Dingen waar je aan kunt denken zijn:

  • Een pagina per klantenvraag waarvoor jij een aanbod hebt.
  • Een pagina met informatie over je bedrijf, je werkwijze en jezelf, eventueel voorzien van een portfolio met voorbeelden van je producten.
  • Een interactief element: een test, een forum, een gastenboek, een spelletje, een productvergelijkingstool etc.
  • Een formulier waarmee klanten een vraag kunnen stellen, een verzoek of een bestelling kunnen doen.
  • Een complete webwinkel met betaalfaciliteiten.
  • Contactgegevens, waaronder je nummer van inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Dat laatste is verplicht.

Neem je lijstjes met vraag en aanbod nog eens door. Maak een lijst met functionaliteiten die jij met je website wilt bieden. Neem voor elke functionaliteit en voor elke klantenvraag een apart vel papier of een 'geeltje'. Beschrijf op elk vel papier of geeltje puntsgewijs wat de functionaliteit moet kunnen of doen, en bij elke klantvraag welk aanbod jij daarop levert.

Extra's aan je website

Behalve inhoudelijke informatie, kan een website een aantal dingen bevatten die niet strikt noodzakelijk zijn, maar die wel nuttig of handig zijn:

  • Beeldmateriaal. Je maakt een website aantrekkelijker met een aantal leuke plaatjes. Daarbij geldt wel: overdaad schaadt! Begin alvast met verzamelen van relevant beeldmateriaal.
  • Sitemap. Als je website erg omvangrijk dreigt te worden, reserveer dan een pagina voor een sitemap: een boomstructuur van de website van waaruit je alle andere pagina's van de website aan kunt klikken.
  • Statistieken. Je kunt bijhouden wie wanneer je website bezoekt, hoe lang de bezoeker op je website blijft hangen, naar welke pagina hij verder surft enzovoort. Deze statistieken kun je gebruiken om meer te weten te komen over je bezoekers.
  • Advertenties. Misschien wil je geld verdienen aan advertenties die anderen op jouw website kunnen plaatsen.
  • Beveiligde onderdelen. Wil je bepaalde bezoekers meer privileges geven dan anderen? Dan kun je delen van je website afschermen voor algemeen gebruik.

Schrijf telkens op een apart velletje papier (of een geeltje) de functionaliteit die jij als extra aan je website wilt. Omschrijf in steekwoorden wat de functionaliteit moet doen of kunnen. Heb je niet zo'n goed beeld van de mogelijkheden? Bekijk dan nog eens de websites van andere freelancers.

Blader al je verzamelde velletjes nu door en maak stapeltjes van onderwerpen die bij elkaar horen. Teken een boomstructuur die je stapeltjes goed en overzichtelijk weergeeft. Dit is de basis voor de navigatiestructuur van je website.

Je weet nu wat je wilt op je website. Om te weten wat erbij komt kijken om de website te realiseren is het nodig iets te weten over de techniek.

Auteur: Ysolde Bentvelsen

https://www.lancelots.nl/marketing/marketingcommunicatie/website/marketinginstrument Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren