Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Netwerken Training netwerken Maak optimaal gebruik van je netwerk

Maak optimaal gebruik van je netwerk

  • Breng je netwerk in kaart
  • Zoek goede gelegenheden om te netwerken
  • Is je netwerk specifiek genoeg?

Breng je netwerk in kaart

In principe is iedereen die je kent of gekend hebt én die een positieve indruk van jou heeft, je netwerk. Je vrienden, je familie, je oude klasgenoten, docenten, mensen van je sportvereniging, (oud-)collega’s...

Je netwerk is groter dan je denkt. Bovendien hebben mensen uit jouw netwerk zelf ook weer een netwerk. Zo kun jij je netwerk dus weer uitbreiden door gebruik te maken van contacten van anderen. Er is ooit uitgerekend dat je binnen drie schakels (de vrienden van de vrienden van jouw vrienden) toegang hebt tot alle mensen in Nederland. Met goed netwerken moet je dus bijna bij iedereen aan tafel kunnen komen.

Elk netwerk bestaat uit een aantal velden. Een veld is bijvoorbeeld je familie, vrienden, kennissen, je vorige werk, je sport of mensen die je van een opleiding kent.

Bepaal de velden in jouw netwerk.

Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Pak een groot vel papier zet je naam in een cirkel in het midden en zet alle velden erom heen, zet bij elk veld een paar namen.
  • Maak in Outlook categorieën aan in je contactpersonen.
  • Sorteer je hele doos visitekaartjes eens in stapeltjes per veld.

Heb je je netwerk al eens in kaart gebracht? Bijvoorbeeld toen je startte als freelancer. Kijk dan of en hoe je netwerk veranderd is.

  • Zijn er velden bijgekomen?
  • Van welke velden heb je recent nog gebruik gemaakt?
  • Op welke velden heb je nog nooit een beroep gedaan?
  • In welk veld steek je het meeste energie?
  • Welk veld heb je verwaarloosd?
  • Als je een veld opnieuw moet activeren, welk veld kies je dan?
  • Als je een veld moet schrappen, welk veld kies je dan?


Pak je lijstje met doelen er weer bij. Verken je netwerk door aan de hand van je doelen op korte en lange termijn vragen te formuleren: Als ik X wil weten, in welke velden kan ik dan het beste zoeken... ?

Bijvoorbeeld:

  • Als ik overweeg om lid te worden van een regionaal netwerk, met wie kan ik daar dan over praten?
  • Als ik in contact wil komen met die uitgeverij, wie kan mij daar misschien bij helpen?

Zoek goede gelegenheden om te netwerken

Als je voor het eerst je netwerk in kaart brengt, zul je merken dat er zakelijk gezien nog best wat gaten in kunnen zitten. Je kent niet genoeg mensen om al je doelen te kunnen realiseren. Het is dan ook belangrijk om uit te zoeken waar je mensen ontmoet die wat voor je kunnen betekenen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een warm, een lauw en een koud netwerk. In je warme netwerk zitten mensen die je goed kent en waar je makkelijk contact mee opneemt. In je lauwe netwerk zitten mensen die je eens hebt ontmoet, maar die wat nog verre of vage bekenden zijn. Als je wilt, kun je dat contact wel verdiepen. Je koude netwerk wordt gevormd door mensen die je niet kent, maar wel zou willen kennen. Het is de kunst om met die laatste groep in contact te komen.
Word actief lid van een organisatie, een mailinglist, businessclub of brancheorganisatie. Je leert meer mensen kennen als je actief lid bent. En omgekeerd leert men jou ook kennen.

Netwerken kan overal en altijd. De volgende gelegenheden zijn bij uitstek geschikt:

  • congressen, workshops en seminars
  • borrels en recepties binnen en buiten je eigen vakgebied of branche
  • verjaardagen (al moet je oppassen dat je niet de hele tijd over je werk zit te praten)
  • opleidingen, trainingen en cursussen
  • via een internetcommunity
  • door je aan te sluiten bij een vak- of regionaal netwerk of een netwerk van jonge professionals

Je kunt ook zelf persoonlijke ontmoetingen arrangeren. Dan kan 1-op-1 (koffie drinken, kennismaken, bespreken 'wat we voor elkaar kunnen betekenen'), of 1-op-veel, door zelf bijvoorbeeld een workshop, lezing of demonstratie te organiseren en mensen uit te nodigen.

1. Maak voor jouw specifieke situatie een lijstje voornemens waar je je netwerk gaat uitbreiden en welke inhoudsgebieden je daarmee kunt afdekken. Wat wordt de eerste gelegenheid waar je kunt gaan netwerken? Zet die onderstreept in je agenda!
2. Maak ook een verlanglijstje van personen met wie je het liefst in contact zou willen komen. Denk aan: iemand die freelanceodrachten geeft bij bedrijf x, iemand die veel mensen kent in de x-branche, iemand die nu staat waar ik naartoe wil.

Besteed een of twee keer per jaar een dag aan het evalueren van je relaties. Zijn er velden bijgekomen? Kun je velden of namen schrappen? Visitekaartjes hoef je niet je hele leven te bewaren...

Is je netwerk specifiek genoeg?

Het is belangrijk kritisch naar je netwerk te blijven kijken. Dit geldt zeker als je al langer als freelancer werkt. Je netwerk kan uitdijen naar richtingen waar jij helemaal niet naartoe wilt of zich concentreren op plekken die niet genoeg opleveren.

Kijk kritisch naar je netwerk. Wat zijn de voornaamste velden en in welke velden investeer je het meest?
Zet daarna achter die velden wat ze je hebben gebracht sinds de start van je bedrijf. Trek conclusies:
1. Is je netwerk specifiek genoeg? Oftewel; kun jij je doelen voor de komende vijf jaar halen met je huidige netwerk?
2. Besteed je je netwerktijd zinvol?

Een freelance trainer die keuzes heeft gemaakt: "Dat ik iets met onderwijs wilde, wist ik al snel. Maar wat precies was nog onduidelijk. Toetsen maken, trainingen geven, lesbrieven schrijven, onderzoek doen, schrijven over onderwijs, of een combinatie? Voor de zekerheid hield ik alle mogelijkheden open en onderhield ik contacten met mensen uit alle richtingen.

Na vijf jaar moest ik vaststellen dat mijn netwerk heel breed georiënteerd was, maar ondoenlijk om goed te onderhouden. Het was tijd om keuzes te maken en dat had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen.

Ik koos voor het geven van trainingen en vanaf dat moment kon ik al mijn pijlen daar op zetten. Toen ging er pas echt een wereld voor me open en de contacten die ik op dat vlak had, bleken meteen vruchten af te werpen." 

Een freelance tekstschrijver die haar netwerktijd verkeerd besteedde: "Toen ik jaren geleden besloot voor mezelf te beginnen heb ik me meteen aangesloten bij de brancheverenging van mijn beroepsgroep. Het was een levendige, actieve vereniging waar veel gebeurde. De sfeer en de mensen spraken me aan en ik ben er meteen ingesprongen.

Na een jaar of zeven vond ik mezelf terug in allerlei commissies, subgroepjes, ik ging naar elke ledenvergadering en als er iets georganiseerd werd, was ik van de partij. Heel leuk en aardig allemaal, maar wat had ik er eigenlijk aan? Wat leverde het me, naast alle gezelligheid, zakelijk gezien op?

Ik kwam erachter dat ik het grootste deel van mijn netwerktijd besteedde aan het netwerken met collega's - of met m'n concurrenten zo je wilt. Heel concreet: een nieuwe opdrachtgever heb ik er nooit aan overgehouden."

Volgende pagina in deze training: Contact leggen.

http://www.lancelots.nl/netwerken/training/maak-optimaal-gebruik Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren