Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Ondernemerschap Siamese-tweelingsyndroom: je freelancepraktijk en jij

Siamese-tweelingsyndroom: je freelancepraktijk en jij

(Of: Hoe help jij je (potentiële) klanten aan een bruikbaar aanbod? )

Als dienstverlenende freelancer zijn je persoonlijkheid, je vaardigheden en talenten vaak je grootste bedrijfskapitaal. Toch is het belangrijk dat uit dat veelvormige JIJ een herkenbaar bedrijf opstaat. Natuurlijk weten de meeste freelancers ergens wel dat ze eigenlijk niet dezelfde zijn als hun profilering naar de markt toe. Toch maken velen het zichzelf moeilijker dan nodig is. Ze brengen geen duidelijke scheiding aan tussen hun persoon en hun freelance praktijk. Dat is begrijpelijk: want waar hou je zelf op en begint je identiteit als freelancer?  Maar het is wel nodig: wat heeft je potentiële klant eigenlijk aan jou? Wat koopt hij voor product in je winkel? Hij koopt immers geen persoon?

Het verschil tussen jezelf en je bedrijf

Ook al werk je volledig op eigen titel en onder je eigen naam: je bent niet dezelfde. Freelancen is niet alleen een kwestie van een dienstenaanbod en eventueel een bedrijfsnaam verzinnen en je waren gaan aanbieden. Voor het veroveren van een sterke positie, zowel in de hoofden van je (potentiële) klanten als op de markt, is méér nodig. Succes kun je een handje helpen door hier duidelijk in te zijn.

Het belang van een scheiding

Waarom zou je jezelf losmaken van wat je als freelancer doet? Het klinkt ergens ook onlogisch, want je verkoopt de meerwaarde die jij als persoon te bieden hebt. Je gaven, talenten, vaardigheden, unieke aanpak, kennis, geïnformeerdheid, verbondenheid, geleerdheid...noem maar op. En is het eigenlijk wel mogelijk om die dingen los van elkaar te zien?
 
 “Jezelf verkopen” is niet iets dat je leert op school en ook niet iets dat in deze cultuur zit ingebakken. Bescheidenheid wordt als wenselijk gezien en wie vol trots vertelt over zijn eigen kennis en kunde krijgt impliciet of expliciet te verstaan gegeven dat we het toch vooral niet te hoog in onze bol moeten krijgen. Gevolg: we sluiten een compromis, meestal ten nadele van onze winstgevendheid en werkplezier. Ook daarom is het goed om jezelf los te peuteren van je bedrijf en de kwaliteiten van je freelance praktijk te gaan promoten; het schept een gezonde afstand tussen jou en wat je te verkopen hebt. Op die manier neem je het allemaal wat minder persoonlijk op en kan je met meer wendbaarheid onderhandelen, je aanbod focusen, je tarieven opschroeven en assertief reageren op situaties.

Een ander voordeel van een helder onderscheid tussen jezelf en je bedrijf is dat het veel gemakkelijker wordt om aan marketing te doen. Een mens is een paradoxaal wezen.; we zijn soms het één, dan weer het ander. We willen architect zijn, maar misschien ook wel coach. Hoewel dat menselijk is en er absoluut niks ‘mis’ mee is, blijft het wel een verdraaid lastig te verkopen eigenschap. Het maakt het moeilijk jezelf op een heldere manier te profileren. Uiteraard bieden dingen als personal branding  en een SWOT-analyse uitkomst en ze helpen je beslist om betere resultaten te behalen en je energie zo goed mogelijk te gebruiken.

Je hoeft niet álles van jezelf te laten zien of naar buiten te brengen. Je kunt hier best strategisch mee omgaan zonder dat je aan authenticiteit inboet. Je freelance praktijk als zelfstandige entiteit behandelen en hier op die manier vorm en richting aan geven, zal je helpen snel en doeltreffend je boodschap te communiceren, je dienst of product te promoten en geen last te hebben van bescheidenheid of twijfel.

Een scheiding aanbrengen

Maar hoe pak je dat nou aan? Hoe scheid je op een veilige, gezonde en succesvolle manier een vergroeide tweeling? Hoe breng je grenzen aan tussen jouw persoon en je freelance praktijk, terwijl je ergens ook één bent?

  1. Het eerste dat goed voor elkaar moet zijn is je houding. Wees bereid om jezelf te trotseren. Je gaat voor je gevoel namelijk een deel van jezelf amputeren, terwijl dit in feite niet zo is. Er gaan heel wat ‘ja, maars’ komen en denkcirkeltjes en de neiging om de handdoek in de ring te gooien omdat het best ingewikkeld is om dit proces te doorlopen. 
  2. Blijf simpel denken: ik ben ik, mijn freelance praktijk is een ding dat ik doe. En een freelance praktijk is ook zeker geen mens. Het is een bedrijf en zo moet je het ook behandelen. 
  3. Pas marketingwetten toe op je freelance praktijk. Dit houdt in dat je een duidelijk en gefocust aanbod hebt. Dat betekent waarschijnlijk dat je heel kritisch naar je huidige dienstenpakket of profilering (en communicatie) moet kijken. Ga snoeien. Kijk eens wat je allemaal in de aanbieding hebt en schrap alles waarin je niet uitblinkt en wat niet past bij de doelgroep die je aan wil spreken. Hoor ik daar een ‘ja, maar...’? Negeer die, wat het stemmetje ook zegt. Het zal je winstgevender en succesvoller maken. Als je al rijk bent, geen verbeteringsslag wil maken of voor de hobby een beetje de freelancer speelt: bied gerust een allegaartje aan. Ben je echter serieus bezig en wil je meer en gemakkelijker geld verdienen wees dan even streng voor jezelf. Je hoeft niet alles van jezelf kwijt te kunnen in je onderneming. Verdiep je ook in marketing, zie dat niet als iets ‘voor ondernemers’ of ‘voor bedrijven met personeel’ of ‘voor mensen die verstand hebben van marketing’. Er is genoeg materiaal voorhanden op het internet om je voordeel mee te doen. Word zelf een marketeer.
  4. Maak een overzicht: wat zijn mijn persoonlijke kwaliteiten en wat is het aanbod dat ik de freelance praktijk wil laten hebben? Als persoon ben je misschien heel creatief met taal, maar kan het onderscheidender zijn je te profileren met ‘teksten voor educatieve uitgaven’. Daarin komt je creativiteit uiteraard tot uitdrukking, maar de propositie is fundamenteel anders en speelt minder in op jou als persoon. Help je (potentiële) klanten aan een bruikbaar aanbod
  5. Neem de tijd. Word je er steeds bewuster van dat jij als de directeur van jouw toko weliswaar het gezicht van je bedrijf bent, maar niet het bedrijf zélf. Geef het ook de kans zichzelf los te weken- afstand nemen van je tweelingzus of -broer doe je niet zomaar. Een individu worden is een proces.
  6. Denk na over de identiteit van je freelance praktijk. Wat zijn de kernwaarden van dat bedrijf? Jouw kernwaarden hoeven niet vanzelfsprekend ook die van je bedrijf te zijn. Vanuit die identiteit doe je aan marketing. Denk na over wat je bedrijf moet zijn en maak keuzes. Onderscheid jezelf, wees herkenbaar.

Auteur: Annedien Hoen

http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/ondernemerschap/siamese-tweeling-syndroom Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren