Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Starten Oriënteren op het freelance-bestaan Ondernemersdromentest Stap 2:breng in kaart waarom je wilt ondernemen

Stap 2:breng in kaart waarom je wilt ondernemen

De droom voor jezelf te beginnen, komt voort uit een behoefte. Je mist kennelijk iets in je huidige werkzame leven. Iets wat je hoopt in het ondernemerschap wel te vinden. Achterhalen of het ondernemerschap ook daadwerkelijk het antwoord is op jouw ‘gemis’, doe je door  je ondernemersmotieven in kaart te brengen.

Wat wil je met het ondernemerschap bereiken?
Stel je zelf deze vraag en noteer het antwoord. Probeer zo eerlijk mogelijk te zijn.

Lukt het niet meteen om je motivatie te verwoorden, beantwoord dan eerst deze deelvragen:

  • Ben ik tevreden met mijn huidige leef- en werksituatie? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
  • Denk ik dat ondernemerschap mijn huidige leven in positieve zin kan veranderen? Zo ja, waarom dan?
  • Kan ik me een eigen bedrijf indenken dat ik leuk vind? Zo ja, hoe ziet dat bedrijf eruit?
  • Wat trekt mij aan in het ondernemerschap? Bij het beantwoorden van deze vraag kun je nagaan welke aspecten van het ondernemerschap je het meest aanspreken. Bijvoorbeeld: het zelf kunnen indelen van je tijd. Hieruit kun je afleiden dat je in je huidige werk flexibiliteit mist en daar behoefte aan hebt.


Veelgenoemde motieven

De redenen om als zelfstandige aan de slag te gaan, lopen uiteen. Er zijn echter een paar motieven die vaak worden genoemd.

  • Verantwoordelijkheid kunnen nemen voor eigen leven.
  • De luxe om je eigen tijd in te kunnen delen.
  • Zelfstandig en onafhankelijk kunnen zijn.
  • Uitdagingen zoeken.

Als je in kaart hebt gebracht waarom je aan de slag wilt als zelfstandige, is het zaak na te gaan of je motieven ook reëel zijn. Controleer je antwoorden op ‘foute motieven’.


Ga verder naar stap 3 van de ondernemersdromentest.

http://www.lancelots.nl/starten/orienteren/test-je-droom/stap2 Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren