Wat weet ik van ondernemen?
Als je ondernemer wilt worden, is het handig om naast aanleg, enthousiasme en vakkennis ook een beetje basiskennis van het ondernemerschap zelf te hebben.
Dat omvat het volgende:
- Inzicht ontwikkelen in kostenbeheersing. Je weet waar je je geld aan moet uitgeven, en wat je beter in je zak kunt houden. Dus je maakt het niet te gek met investeringen in bijvoorbeeld bedrijfsruimte, kantoormiddelen, auto van de zaak, persoonlijke presentatie en acquisitie.
- Administratieve basiskennis. Je hebt inzicht in de financiële gegevens van je onderneming en weet bijvoorbeeld wat een verlies- en winstrekening is, of hoe je een balans moet lezen.
- Basiskennis van de markt. Door je te verdiepen in je doelgroep (bijvoorbeeld door marktonderzoek) leer je in welke vorm je je diensten moet aanbieden. En of er überhaupt een afzetmarkt voor is. Met enige kennis van marketing weet je bovendien hoe je acquisitie moet plegen, dus hoe je potentiële klanten kunt benaderen.
- Enige juridische kennis. Dit is van belang bij het samenstellen van je leveringsvoorwaarden, het bepalen van je rechtsvorm (eenmanszaak, BV), freelance contracten, wanbetalers, de fiscus, gesprekken met adviseurs, enzovoort.
Het is overigens ook verstandig je mentaal voor te bereiden, dus dat je je inleeft in de wereld van de ondernemer. Je volgt bijvoorbeeld economische en financiële berichtgeving over bedrijven in de media, leest boeken of zoekt op internet informatie over het ondernemerschap, marketing, belastingzaken en dergelijke. Ook praat je met andere ondernemers over hun ervaringen. Zo krijg je een goed totaalbeeld van de verschillende aspecten van het ondernemerschap.
Auteur: Vera van Dijk