Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Starten Veelgestelde vragen Moet ik breed inzetbaar zijn of kan ik me beter specialiseren?

Moet ik breed inzetbaar zijn of kan ik me beter specialiseren?

Een vraag die startende freelancers vaak een tijd lang blijft achtervolgen. Meestal geldt dat een specialisatie aantrekkelijker is. Toch gaan starters er meestal vanuit dat hoe breder je aanbod is, hoe aantrekkelijker je bent voor een klant.

Speciaalzaak, supermarkt of discountwinkel?

En vaak is dat niet waar: als je je specialiseert, onderscheid je je van je concurrenten en kun je dikwijls een hoger uurtarief vragen. Een freelancer met een scherp aanbod zal vaak eerder gevraagd zal worden voor een klus die wat buiten zijn gebied ligt, dan een freelancer die van alles een beetje doet. Gek genoeg denken klanten namelijk ook dat je meer kunt. Met een specialisatie ben je doorgaans een sterker merk- of een beter personal brand- en daar kun je gebruik van maken.

Je wordt schaarser met een duidelijke specialisatie. Van alles een beetje kunnen er immers meer (ook binnen het bedrijf van de klant). Doorgaans gaat een klant op zoek naar iemand die een bepaald probleem op kan lossen, of die iets specifieks kan maken. Anders gezegd: hij zoekt een specialist, iemand die iets kan wat hij zelf niet in huis heeft. In een speciaalzaak betaal je doorgaans meer dan in de supermarkt. Om nog maar te zwijgen van een discountcenter, die zich onderscheid door een lage prijs. Zo werkt het ook bij freelancers. Welke formule kies jij?

Algemeen advies voor wie begint als freelancer: Maak niet de fout alles te willen doen voor iedereen. Wees zorgvuldig in het opstellen van je aanbod, en richt je op een bepaalde doelgroep. Klanten willen graag dat je begrijpt waar zij mee te maken hebben.

https://www.lancelots.nl/starten/veelgestelde-vragen/generalist-of-specialist Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren