Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Starten Veelgestelde vragen Hoe vind ik (nieuwe) klanten?

Hoe vind ik (nieuwe) klanten?

Als je begint zul je je klantenkring moeten opbouwen. Maar: hoe doe je dat? Hoe kom je aan opdrachten?

Direct klanten benaderen: bellen, vertellen en langsgaan

  • Je eerste klanten komen meestal uit je eigen netwerk. Je krijgt een opdracht van een oude werkgever bijvoorbeeld, of het bedrijf waar een goede vriendin werkt. Daarom is het belangrijk aan iedereen die je kent, te vertellen dat je voor jezelf bent begonnen en natuurlijk te vertellen wat je precies gaat doen. Dit wordt ook wel warme acquisitie genoemd. Zo kun je je verkoopverhaal (elevator pitch) eerst op bekenden oefenen.
  • Bel of schrijf je naar onbekenden dan is dat koude acquisitie. Warme acquisitie levert meestal meer op.  Koude acquisitie heeft als voordeel dat het je volledig nieuwe klanten op kan leveren. Dat biedt je eventueel toegang tot een nieuw netwerk. Het nadeel is vaak dat het rendement laag is en veel mensen het vervelend vinden om te doen.
  • Er zijn verschillende marktplaatsen op internet waar freelancers aan opdrachten kunnen komen. Afhankelijk van je branche zijn er ook bureaus die bemiddelen bij opdrachten.
  • Geef eens iets gratis weg! Organiseer een workshop voor potentiële klanten. Of maak een nieuwsbrief met tips en stuur die toe aan relaties. Laat potentiële klanten eens proeven van wat te bieden heb. Je zorgt er natuurlijk wel voor dat het naar meer smaakt!

Indirect klanten vinden: zorgen dat ze naar jou toe komen

Met goede marketingcommunicatie en goede personal branding (jezelf als merk in de markt) zorg je ervoor dat klanten naar jou toe komen.  Daarvoor kun je verschillende dingen doen.  

  • Zorg dat je bent voorbereid om iedereen ter plekke te overtuigen door een spetterende elevatorpitch.  Je moet in een tijdbestek van een halve minuut kunnen vertellen wat je de ander te bieden hebt.
  • Maak een website, zet advertenties, ontwerp visitekaartjes, houd een web-log bij en zoek de publiciteit. Allemaal manieren om jezelf goed te profileren  en klanten op het spoor van jouw bedrijf te zetten. 

Direct en indirect: ingrediënten voor een plan

Losse acties zijn op den duur minder effectief. Beter is het om planmatig aan de slag te gaan. Stel een daarvoor een acquisitieplan op. Daarin staat wat voor opdrachten je wilt, welke opdrachtgevers je zoekt en wat je hen te bieden hebt. Dat is de basis voor je verkoop. Je kunt daarop je boodschap en je marketing communicatiemiddelen (website, visitekaartjes, advertenties, weblog) afstemmen.

https://www.lancelots.nl/starten/veelgestelde-vragen/klanten-vinden Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren