Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > Nieuwe koers

Mededelingen

Isabelle met haar bedrijf Helder & Wijzer levert bijna 10 jaar allerlei diensten op het gebied van trainen en opleiden. Ze heeft nu even wat minder werk. Tijd om de balans op te maken en te bedenken: HOE VERDER?
Dit artikel waarderen

Ben ik een ondernemer of een opdrachtnemer?

"Ben ik een ondernemer of een opdrachtnemer?" naar Tweet this versturen "Ben ik een ondernemer of een opdrachtnemer?" naar Google Bookmarks versturen
4 december 2010 geplaatst om 16:03 door Isabelle

Mmm, dat bloggen begint verslavend te worden. Ben ik omtrekkende bewegingen aan het maken of is dit ook vreselijk nuttig voor de ontwikkeling van mijn business?

Mijn mindmap ligt op tafel. Er staat heel veel op. Allerlei taken die ik heb gedaan maar ook taken/klussen die ik graag zou willen doen, maar eigenlijk nog niet zo veel ervaring mee heb en waarvan ik ook niet zo goed weet voor welk soort klanten ik ze zou willen/kunnen doen. Misschien zou ik zo'n Ansoffmatrix moeten maken. Bij welke klanten wil ik meer van hetzelfde doen en bij welke klanten wil ik een ander product of dienst slijten etc. Volgens mij ben ik de laatste jaren vooral bezig geweest met productontwikkeling. Oftewel steeds weer iets anders doen voor een andere klant. De enige constante is Moodle. Sinds een jaar of 5 alweer ben ik bezig om deze open source leeromgeving te leren kennen en er klanten of potentiële klanten over te vertellen. Ik heb mensen proberen te leren ermee te werken en er zelf cursussen in gemaakt. Onder andere voor de opdrachtgever die ik aan het 'oprekken' ben (zie vorige post).

Rond Moodle zou ik wel een soort product kunnen ontwikkelen waar ik trainers of opleidingsafdelingen voor kan interesseren. Moodle 2.0 is nu uit en er zijn allerlei mooie didactische foefje bijgekomen en ook in het beheer is veel verbeterd. Heb het boek binnen en ga mijn eigen website erin maken om alles te verkennen. Heb ik veel zin in.

Maar, dit stukje gaat over de vraag: ben ik een ondernemer of een opdrachtnemer? Van de week heb ik mensen gesproken die zelf een plan aan het ontwikkelen zijn om daar op termijn geld aan te verdienen. Daar kan ik bij aanhaken en mijn tijd en kennis voor inzetten. Maar, ik ben al aan zo'n langetermijnproject begonnen dat voorlopig alleen maar tijd kost. En er moet ook brood op de plank! En snel graag.

Een opdrachtgever die een project uitgevoerd wil hebben, betaalt gewoon als het opgeleverd is. Je loopt zelf geen risico maar probeert zo goed mogelijk te doen wat gevraagd wordt. Op mijn mindmap staat echter ook heel groot AUTONOMIE. Dat is mijn belangrijkste drive. Dat vraagt om zelf ondernemen. Wat een lastig dilemma. Zal wel een compromis moeten worden. Heel zorgvuldig 'onderneemachtige' projecten kiezen en b.v. maximaal 3 dagen per week aangenomen werk doen.

Die projecten moeten dan op de kern zitten van wat ik wil en kan. En er moet ook balans zitten in willen en kunnen. Van veel dingen die ik wil kan ik nog niet goed bewijzen dat ik ze kan. Bijvoorbeeld trainingen geven in teamsamenwerking en -communicatie. Daarom doe ik nu de Belbin Masterclass. Dan heb ik tenminste een papiertje.
Geplaatst inZonder categorie
Bekeken 15380 Reacties 2
Totaal aantal reacties 2

Reacties

  1. Oude reactie
    Als autonomie is wat je wilt, kun je nog op een andere manier naar je aanbod kijken.

    Heb je een aanwijsbare doelgroep? (Trainers en opleidingsafdelingen?) Vormen de mensen binnen die doelgroep je ideale klant, zijn het mensen waar je blij van wordt?

    Voor deze doelgroep kun je een dienstenpiramide tekenen. Op het breedste vlak van de piramide bied je dan een dienst die voor veel mensen binnen je doelgroep toegankelijk is, een dienst die weinig vereist van je deelnemers en die relatief goedkoop is. Bijvoorbeeld een kennismakingsworkshop Moodle. (Dan kunnen trainers/opleidingsafdelingen daarna bijvoorbeeld goed voor zichzelf afwegen of Moodle een programma is waar ze graag meer mee zouden willen doen).

    Daarboven bied je steeds een iets uitgebreidere dienst aan waar meer in zit voor de deelnemers. Bijvoorbeeld een incompany training Moodle van 4 dagen.

    Op hoogte van de punt van de piramide bied je een VIP-dienst voor het kleine gedeelte uit je doelgroep die bijvoorbeeld individuele Moodle-begeleiding wil.

    Op deze manier kun je ondernemer zijn in plaats van opdrachtnemer (want jij bepaalt het aanbod en de inhoud ervan) en tegelijk kun je het je doelgroep makkelijk maken klant van je te worden, omdat je op werkelijk elk niveau een product voor ze hebt.

    Zonnige groet, Miranda
    www.ditiszinvol.nl
    5 december 2010 geplaatst om 13:49 door ZinVol ZinVol is offline
  2. Oude reactie
    Isabelle's schermafbeelding

    Goed man!

    Heel goed idee. Daar ga ik op mijn nieuwe site mee aan de slag. Dat is in feite dit verhaal over productizen dat ik nu voor het eerst eens gelezen heb....
    5 december 2010 geplaatst om 16:26 door Isabelle Isabelle is offline
 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon