Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > Nieuwe koers

Mededelingen

Isabelle met haar bedrijf Helder & Wijzer levert bijna 10 jaar allerlei diensten op het gebied van trainen en opleiden. Ze heeft nu even wat minder werk. Tijd om de balans op te maken en te bedenken: HOE VERDER?
Dit artikel waarderen

Mijn Teamrollen

"Mijn Teamrollen" naar Tweet this versturen "Mijn Teamrollen" naar Google Bookmarks versturen
5 december 2010 geplaatst om 10:45 door Isabelle

Sinds medio vorig jaar ben ik gegrepen door de teamrollen van Belbin. Ik was altijd al gek op psychologische typeringen. Heb me ook een tijdje in MBTI verdiept, maar Belbin kan je toch meer mee doen, vind ik. Belbin gaat veel meer over jezelf in relatie tot anderen; hoe je met anderen wilt en kunt samenwerken. Daarom vind ik natuurlijk dat elke freelancer een Belbintest moet doen. Dan weet je beter in wat voor context je kunt werken.

Nu volg ik dus de Belbin Masterclass. En uiteraard ben ik zelf ook uitvoerig getest. Daar komt uit: Vormer, Brononderzoeker en Plant als voorkeursrollen. Dit zegt dus iets over het soort taken waar ik goed in ben en het soort bijdrage dat ik in een team kan leveren.

De Vormer neemt initiatief, wil iets tot stand brengen, heeft een idee en wil dat doorzetten, helaas soms over de anderen in het team heen. Zij is de motor achter het team (denk aan Obelix die het schip aandrijft om de Romeinen in mootjes te hakken).

De Brononderzoeker weet overal wat van, kent veel mensen, knoopt mensen en ideeën aan elkaar. Lijkt heel creatief, maar is vooral een goede knipper-en-plakker. Zij houdt het enthousiasme erin.

De Plant is het denkertje. Soms hoor je haar een tijdje niet en dan ineens komt er een heel verhaal. Niet altijd to the point, maar meestal wel oorspronkelijk. Ze komt altijd met ideeën. Liefst als ze rustig achter haar Macje kan zitten en de boel digitaal de wereld in kan sturen. Maar de Plant is ook solistisch, ze heeft eigenlijk geen team nodig. Bovendien vindt ze haar eigen ideeën toch altijd beter.

Belbin is zo mooi omdat hij niet zegt dat je moet veranderen. Je mag genieten van je talenten, maar hij raad je wel aan een beetje rekening te houden met je zwakheden. Daarom let ik steeds goed op ruimte geven aan anderen en goed luisteren naar anderen. Voortbouwen en niet steeds mijn eigen ikje naar voren schuiven. Toch wel een beetje veranderen dus. Nou ja, de scherpe kantjes eraf.

Wat zegt dit over mijn freelancebestaan?
  • veel vrijheid en autonomie nodig
  • veel afwisseling
  • veel mensen ontmoeten, graag voor een groep staan
  • tijd nemen om me terug te trekken om mijn ideeën uit te werken
  • ben goed in plannen maken
  • veelzijdig, ik weet van alles wat en wil ook overal wat mee doen
  • ik moet invloed kunnen hebben
  • ik wil iets maken waar mijn creativiteit in zit
  • ik ben dus geen uitvoerder maar een ontwerper
Al met al pleit dit dus meer voor ondernemer zijn dan opdrachtnemer. Maar mijn zwakte is mijn gebrek aan 'stamina'. Ik kan wel heel hard werken en me ergens heel erg voor in zetten, maar ik kan niet een jaar met hetzelfde bezig zijn!
Geplaatst inZonder categorie
Bekeken 9458 Reacties 0
Totaal aantal reacties 0

Reacties

 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon