Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > Mieke tekent

Mededelingen

Omschrijving: Met "Mieke tekent" licht ik een tipje van de sluier op over mijn werk. Ik laat zien hoe mijn zeer visuele werk tot stand komt, wat er allemaal bij komt kijken om dit vak uit te voeren en geef een inzicht in de beslommeringen van een freelancer met het leukste beroep ter wereld.
  1. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding

    Testen van het Ariane motorframe bij TNO

    Dag Joke,

    Dank je! Ja, dat is het. Ik ben eigenlijk te lang met zo'n tekening bezig voor wat het oplevert, vandaar mijn reserve om het te doen. Deze heeft me bijvoorbeeld een volle 2,5 week gekost. Dus niet de doorlooptijd, maar de werkelijk gewerkte tijd. Aan de andere kant haal ik hier zoveel voldoening uit, dat het daardoor alleen al meer dan de moeite waard is. En over het algemeen kan ik deze platen weer heel goed gebruiken om de echt grote opdrachten mee binnen te halen.

    Hoewel ik in een stramien werk, ieder blad heeft natuurlijk zijn eigen indeling, lettertype en grootte, bouw ik al mijn werk van de grond af aan op. Ik heb bij deze specifieke plaat wel gevraagd of de projectleider CAD bestanden voor me had, maar om een lang verhaal kort te maken: die zijn zo vaak gewijzigd dat ze eigenlijk niet meer toonbaar zijn . Ik heb hier dan ook het hele gevaarte in 3d gemaakt!
    13 januari 2009 geplaatst om 11:57 door NowHow NowHow is offline
  2. Oude reactie
    JokeHeikensTekst's schermafbeelding

    Testen van het Ariane motorframe bij TNO

    Hoi Mieke,

    Wat ontzettend leuk voor je, die opdrachten erbij!
    Het lijkt me erg indrukwekkend om in het motorframe van de Ariane 5 te staan. Hoe lang ben je bezig met zo'n tekening? Maak je die van de grond af zelf of heb je al een kader/raster om vanuit te werken?
    Succes en groet,

    Joke
    13 januari 2009 geplaatst om 01:18 door JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
  3. Oude reactie
    TamTamTekst's schermafbeelding

    Tibby

    Mooi, Mieke!
    Tibby heeft een prachtige uitstraling. En jij hebt die dus ook erg mooi 'gevangen'.

    Sinds een jaar heb ik voor het eerst ook een raskat, een Noorse Boskat. Zij is ook vreselijk aanhankelijk en loopt me de hele dag achterna. Ze vindt het zelfs geweldig om samen met mij (en de andere twee katten) door het parkje bij ons voor de deur te wandelen.

    Skogge praat heel veel, ook buiten. Erg leuk vind ik dat.
    28 augustus 2008 geplaatst om 08:56 door TamTamTekst TamTamTekst is offline
  4. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding

    Tibby

    Ja, inderdaad. Ze is niet zo spraakzaam als mijn andere siamees, maar weet goed wanneer ze het moet gebruiken .

    Ik weet niet wanneer je jouw (half)siamees hebt gehad, maar vroeger waren ze inderdaad vuurvast en ijzersterk. Tegenwoordig zijn er een aantal families waarin rottigheid zit en jammer genoeg zit dat er bij mijn beesten ook in. Haar zus, en sommige neven en nichtjes zijn gestorven aan chronisch nierfalen. Haar zus is acht geworden, sommige van haar kinderen (van de zus dus) niet ouder dan vier.

    Tibby was eigenlijk degene waarvan iedereen verwachtte dat ze het niet lang zou redden, maar ik verwacht bij haar stiekem dat ze over de twintig wordt.
    27 augustus 2008 geplaatst om 14:33 door NowHow NowHow is offline
  5. Oude reactie
    erix's schermafbeelding

    Tibby

    Tibby

    Tibby heeft ws ook de welbekende Siamese 'zware' miauw? Een blaf lijkt me, ondanks het 'species-syndroom' wat ver gaan.
    Mijn eerste en enige (half)Siamees is 21 geworden (met rond de 19e een vergeefse poging tot sterven, laatste jaren nies- en nierziekte).
    Kortom, stevige tiepjes, die Siamezen.
    27 augustus 2008 geplaatst om 14:23 door erix erix is offline
  6. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding

    GNSI Conference, Ithaca

    Well.. the thought has crossed my mind!

    In ieder geval, ik ben net weer een uurtje thuis en dat voelt toch ook wel weer heeel erg lekker!
    28 juli 2008 geplaatst om 12:40 door NowHow NowHow is offline
  7. Oude reactie
    René's schermafbeelding

    GNSI Conference, Ithaca

    Bij dit soort prachtige plaatjes (van landschap, dieren én huizen) zou je toch spontaan willen emigreren!
    27 juli 2008 geplaatst om 20:23 door René René is offline
  8. Oude reactie
    Hetty Dalsheim's schermafbeelding

    GNSI conference and annual meeting

    Ik wens je een fijne tijd en succes vrijdag met je workshop.
    22 juli 2008 geplaatst om 15:38 door Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
  9. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding

    GNSI conference and annual meeting

    Dag Erik,

    Ik was juist de foto's van gisteren aan het bewerken, maar dat moet nog even wachten: ik ga nu aan het ontbijt! Mijn internet verbinding had ik pas gisterenmiddag, dus veel heb ik nog niet kunnen doen voor hier. Maar ik zorg zeker vandaag (kan laat worden voor Nederlandse begrippen) voor een update!

    Ik ben zowel een haler als een brenger: vooral het zien van alle mensen die ik al die jaren heb gemaild is heel erg leuk, ik leer veel en vrijdag geef ik zelf een workshop!

    Nu ga ik even eten en daarna is er een paleontologie forum.

    Tijdens de lunch hoop ik hier wat te kunnen schrijven!
    22 juli 2008 geplaatst om 15:08 door NowHow NowHow is offline
  10. Oude reactie
    erix's schermafbeelding

    GNSI conference and annual meeting

    Ben benieuwd wat voor moois je meeneemt - ben je vooral een haler of een brenger of beide?
    22 juli 2008 geplaatst om 15:01 door erix erix is offline
  11. Oude reactie
    TamTamTekst's schermafbeelding

    DikeAlert

    dikealert

    Ik had je animatie al een keer gezien. Geweldig dat je zo'n project in zo'n beeld kunt vertalen.

    Maar die naam, dikealert, die roept bij mij toch echt hele andere associaties op. Ik zag de titel van je weblog en dacht onmiddellijk dat het een waarschuwingssysteem tegen lesbo's was.

    Marlies
    2 juli 2008 geplaatst om 15:53 door TamTamTekst TamTamTekst is offline
  12. Oude reactie
    TamTamTekst's schermafbeelding

    Tsvangirai

    Tsvangirai

    Bedankt voor je uitleg. Als je het zo vertelt begrijp ik waar je mee bezig bent en verdwijnen mijn 'bezwaren' als sneeuw voor de zon.

    Ik vind het heel mooi dat je zijn emoties zo in het beeld kunt uitdrukken.

    Je hebt gelijk dat ik bij uitstek een woordenmens ben. Daar zal ik aan denken als ik de volgende keer zoiets prachtigs van je zie.

    Marlies
    2 juli 2008 geplaatst om 15:48 door TamTamTekst TamTamTekst is offline
  13. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding

    Tsvangirai

    @ Rene
    Dat is een idee! Hoewel ik nu een paar uur ben bezig geweest met het maken, merk ik dat er nog aardig wat rek zit in het werk. Dan moet ik wel beter worden, want ik ben met dit beeld nog niet tevreden.

    @Marlies
    Ja, zo kun je er tegenaan kijken. Hoewel ik begrip heb voor wat je hier zegt, ben ik het niet met je eens. Uit jouw woorden lees ik dat jij een andere waarde hecht aan beelden dan dat ik dat doe.

    Hoewel ik geen woorden gebruik als achtergrond van de illustratie zelf, ben ik zelf heel erg bezig geweest met de man. Ik gebruikte deze illustratie, die ik voornamelijk heb gemaakt juist omdat ik zeer geïnteresseerd in de man was, om te kijken of ik hem en de emotie die hij uitstraalt kon treffen. Wat ik jullie hier laat zien is inderdaad puur het werk, niet de overweging. Maar ik denk dat die overweging ook uit het beeld zelf zou mogen spreken. Niet altijd hoeven zaken met teksten opgelost te worden. Hoewel ik juist iemand ben van de onderliggende informatie, denk ik dat daar een fundamenteel verschil ligt tussen jou en mij: ik uit die informatie voornamelijk in beeld en veel minder in tekst.

    Er spreekt uit de illustratie zelf en hoe ik hem neerzet al, voor mij tenminste, veel van de pijn die je ook in zijn gezicht ziet, maar ook vooral de rust en de senioriteit die de man uitstraalt.
    2 juli 2008 geplaatst om 11:13 door NowHow NowHow is offline
  14. Oude reactie
    TamTamTekst's schermafbeelding

    Tsvangirai

    Tsvangirai

    Hej, ik vind 't prachtig wat je maakt.

    Maar ik zou het nog mooier vinden als je achtergrondinformatie zou geven over deze man. Hij stelt z'n leven in de waagschaal voor z'n land, is gemarteld en gevangen gezet. Is de enige die oppositie durft te voeren in Zimbabwe, terwijl honderden, zo niet duizenden landgenoten vanwege hun loyaliteit aan Tsvangirai en het MDC zijn gemarteld en gedood.

    Weet je, ik weet dat je het niet slecht bedoelt, maar ik vind wel dat je deze vrijheidsstrijder ontpersoonlijkt door alleen met zijn uiterlijk te spelen en daarbij totaal voorbijgaat aan wat hij betekent en lijdt voor Zimbabwe en de democratie in Afrika.

    Het is geen poppetje, maar een mens van vlees en bloed. Ik vind eigenlijk dat je zijn uiterlijk niet zomaar kunt gebruiken zonder meer over de mens achter je animatie te vertellen.

    Hoe denk jij daar zelf over?

    Marlies
    1 juli 2008 geplaatst om 21:50 door TamTamTekst TamTamTekst is offline
  15. Oude reactie
    René's schermafbeelding

    Tsvangirai

    Prachtig! Daar moet toch van alles mee te doen zijn in samenwerking met (of: in opdracht van) Madame Tussauds?

    Misschien wat guerilla acquisitie... je vraagt ze beleefd toestemming om een keer foto's enzo te komen maken, laptopje mee en je maakt daar ter plaatse wat prachtige animaties terwijl de directeur langsloopt. Dat gaan ze op hun site willen hoor
    1 juli 2008 geplaatst om 17:23 door René René is offline
  16. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding

    Tsvangirai

    Het hoofd is nog niet helemaal goed en ik ben er achter wat het grootste probleem is: ik heb de ogen te groot gemaakt. Misschien heb ik binnenkort weer wat tijd om dat te veranderen, nu eerst een ander blog!
    29 juni 2008 geplaatst om 18:22 door NowHow NowHow is offline
  17. Oude reactie
    erix's schermafbeelding

    Tsvangirai

    Een dankbaar object, beter dan Balkenende.
    Het hoofd doet me hier en daar denken aan de onderzeese St Andreasbreuk.
    25 juni 2008 geplaatst om 19:37 door erix erix is offline
  18. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding

    DikeAlert

    Dag Erik,

    Dank en te gek dat het zo aanslaat! Ik zal hier zo veel mogelijk van mijn werk laten zien. De basis van mijn werk is dat ik het zelf ook "supercool" vind om te doen, vooral ook als het resultaat er echt mooi uitziet, dus dat klopt wel!

    Er zijn diverse platforms waar dit soort toepassingen worden getoond, maar ik ken er eigenlijk geen die
    én de plaat zelf laat zien én inhoudelijk op de zaken in gaan. Wel zijn er veel fora en platforms die vertellen hoe een afbeelding technisch in elkaar zit. Ik zal anders wel een blog aan dat soort fora besteden. Laten we zo zeggen: hoewel je dat aan mijn werk misschien niet kunt zien, laat ik me vooral inspireren door special effect films en de game industrie. En toch speel ik zelf geen games..

    Het overgrote deel van mijn werk bestaat inderdaad uit analyse en het oplossen van creatieve problemen/uitdagingen! Dat is dan ook een van de redenen dat ik over een maand in Ithaca, New York zit om andere (natuur)wetenschappelijke illustratoren uit te leggen hoe ze een bruine kikker maken in de applicatie ZBrush! ZBrush is een 3d kleiprogramma dat vooral in de gaming en filmindustrie gebruikt wordt, maar vrijwel onbekend is in de natuurwetenschappelijk illustratie hoek. En dat terwijl de mogelijkheid van Zbrush om organische vormen te maken zich natuurlijk uitstekend leent voor het maken van dieren en ook planten.. volgend blog laat ik iets zien dat ik in Zbrush heb gemaakt.

    Ik heb me een methode aangeleerd die voor mij verschrikkelijk goed werkt: als ik een nieuw software pakket wil leren, zorg ik ervoor dat ik er een opdracht in moet doen. De opdracht kost me dan wel meer tijd, maar aangezien ik zelf mijn tijd in de hand hebt maakt dat alleen voor mijzelf uit. Juist omdat ik al veel softwarepakketten onder de knie heb, zit ik meestal binnen
    één opdracht al vrijwel op professioneel niveau.

    Bij deze animatie was het probleem dat ik inderdaad niet achteraf kon gaan photoshoppen. Ik heb advies gevraagd bij een mailinglijst van Amerikaanse wetenschappelijk illustratoren, maar die kwamen vooral met ingewikkelde plug-ins. Dat kon eenvoudiger, dacht ik. Ik had in het verleden zelf al wel wat lopen experimenteren met een functie in 3ds max waarbij je het ene voorwerp een x aantal maal op een ander voorwerp kunt projecteren, maar dat is een functie die verschrikkelijk veel capaciteit eist van je pc. Ik heb een oude versie van 3ds max (ik moet dit jaar eens aan een abonnement, is goedkoper dan om de zoveel jaar weer een hele nieuwe versie kopen.. maar zo'n pakket blijft duur), en ik weet dat het "haar"probleem voor de meeste mensen die met 3d programma's werken iets is dat ze graag willen tackelen. En haar of gras, dat is vooral een kwestie van lengte en kleur, toch?
    Er moest dus wel ergens een oplossing zijn. Dus ik ben gaan zoeken in de handleiding en vond een oefening waarbij je een hond realistische haren gaf. Er zit in mijn pakket dus al een haarmodule! Ik heb die meteen uitgeprobeerd, in eerste instantie kreeg ik veel te lang gras dat alle kant op woei en overal op zat: op zijkanten, van binnen, enz., enz. In de module kun je echter de dikte van de punt en de basis bepalen, de lengte van de haren relatief ten opzichte van het model (jammer genoeg niet de werkelijke lengte, dat was voor mij makkelijker geweest), de plaats waar de haren "groeien" op het voorwerp waarop je ze plaatst, hoeveel het er moeten zijn en welke kleuren ze moeten hebben. En als klap op de vuurpijl blijkt dat je het haar kunt kammen! Alle ingrediënten om gras te maken, dus! De module werkt via een heel andere rendermethode dan wat ik daarvoor gebruikte, waardoor het ook zo blijkt te zijn dat je alleen haar kunt laten renderen op oppervlakten die niet bedekt worden door een ander voorwerp. Gras onder water gaat dus vooralsnog niet.

    Daar vind ik nog wel een oplossing voor..
    25 juni 2008 geplaatst om 13:01 door NowHow NowHow is offline
  19. Oude reactie
    erix's schermafbeelding

    DikeAlert

    Ik heb dit aan mijn zoon laten zien (16, is vooral gefocussed op het laten draaien van Linux en RockBox op zijn Ipod) en hij vond het 'supercool'. Maar hij is niet de enige :-)

    Zijn er online platforms waar dit soort toepassingen grootschalig(er) worden getoond? Youtube is even omvangrijk als weinigzeggend (uitzonderingen daargelaten); het lijkt me dat er iets moet vergelijkbaars moet zijn voor deze tak van 'sport'.

    Verder lijkt het mij dat jij naast je vaktechnische competenties ook goed moet zijn in het oplossen van creatieve problemen/uitdagingen en het vinden van de juiste info/oplossingen. Je geeft enkele problemen aan, hoe heb je je ontdekkingen ('haarmodule studio ....') gedaan?
    25 juni 2008 geplaatst om 00:35 door erix erix is offline

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon