Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2008, 13:22
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid

Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Beren worden meestal veroorzaakt door angst en onzekerheid - gevoel dus.
Angst is geen gevoel, maar een emotie. Dat staat los van je intuitie, is iets heel anders.
Je intuitie kan je vertellen dat je iets moet doen, en je ratio kan daar gelijk met het denken bovenop gaan zitten, omdat het het gehele plaatje niet kan overzien, weetniet hoe iets moet of denkt dat het niet goed komt

Citaat:
Vanuit rationeel standpunt weet ik dat het verstandig is om te 'fuseren' en ik kan ook rationele afwegingen maken ten aanzien van de risico's. Ratio is heel geschikt om nuchter naar de voors en tegens te kijken.
Gevoel zegt meer over de intrinsieke motivatie rondom een voornemen. Lijkt het je leuk, voelt het als een uitdaging? Gevoelsmatig zou ik ook ooit nog wel eens vlieglessen willen nemen (en honderdduizend andere leuke dingen willen doen) maar ratio geeft aan dat er eerst maar eens gefocust moet worden op de dingen die nu leuk en belangrijk zijn.
Ik spreek in termen van gevoel (intuitie) dat je bijvoorbeeld een gevoel hebt wat je rationeel niet kunt verklaren, maar dat als je het volgt, je iets op je pad tegenkomt wat je heel erg helpt. Meer een gids dan op dingen letten die leuk zijn.
Of een gevoel hebt dat je even moet omlopen en later blijkt dat er iemand neergestoken is op de plek waarvan jij het gevoel had dat je er niet moest zijn.
Volgens mij hebben we een andere definitie van het woord gevoel.

Citaat:
b) dan ben je vrijblijvend aan het genieten (denk bijvoorbeeld aan muziek) of aa het balen (denk aan depressie, waar ik overigens niet mee heb te maken )
Volgens mij baalt je intuitie niet, het brengt je alleen een gevoel wat goed zou zijn om op een bepaald moment te doen.
Balen doe je met je ratio en depressie wordt ook grotendeels bepaald door hoe je over bepaalde zaken denkt.
Ik ken mensen die depressief waren en door hun gedachtengang (dus controle te hebben over ratio) te wijzigen, niet meer depressief waren.

Groeten,

Lucy
Met citaat reageren