Los bericht bekijken
  #2  
Oud 21 april 2008, 12:30
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Freelance of loondienst?

Caro,
Ik heb het gevoel dat jullie (opdrachtgever en jij) nog niet op één lijn zitten, of je deze klus in loondienst of als zelfstandige wilt gaan doen.
Als je in loondienst gaat, wordt je opdrachtgever jouw werkgever en bestaat er een loondoorbetalingsplicht tijdens vakantie. Maar je hebt dan nog niet veel vakantierechten opgebouwd. Het effect daarvan is dat er misschien toch een onbetaalde vakantieperiode ontstaat. Dit is mede afhankelijk van de CAO waar je dan onder valt.

Als je als zzp'er gaat, bestaat de kans dat de Belastingdienst het ziet als een verkapt dienstverband, omdat er denk ik toch wel elementen van een gezagsverhouding en persoonlijke arbeid inzit en je werkzaamheden verricht, die tot ook in het verlengde liggen van je opdrachtgever, omdat die werknemers in dienst heeft die dit soort werk ook uitvoeren. Daarnaast heb je geen VAR-WUO. Drie opdrachtgevers is in deze startfase niet het grootste probleem, schat ik in. Als je maar wel kunt aantonen dat er meerdere opdrachtgevers in het verschiet liggen.

Aan de ene kant heb je het over het feit dat je je WW van 17 uren kwijt zal raken, maar verderop heb je het over 6 maanden als zelfstandige starten, met behoud van WW?! Ik weet niet welke afspraken je hiervoer met de reintegratiecoach van het UWV hebt gemaakt. Overigens spreekt de WW over het starten als zelfstandige en niet als ondernemer. Je bent voor de belastingdienst pas ondernemer als je daar aantoonbaar 1225 uren aan werkt. Heb je minder uren dan ziet de belastingdienst dit als overige inkomsten.

Eindigt je WW dan moet je ook aan een arbeidsongeschtikheidsverzekering denken. Je kunt dit binnen 4 weken bij het UWV aanvragen. Je bent dan op basis van de ziektewet en de Wet WIA verzekerd, zoals dat voor elke werknemer het geval is. Na 4 weken kan dit niet meer en dan rest alleen een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij een verzekeringsmaatschappij.

Eindigt je WW, dan kan deze als het ondernemerschap niet lukt ook weer herleven (ik dacht binnen 1,5 jaar). Houdt er rekening mee dat de WW niet zo goed is ingericht om te starten als ondernemer.

Ga je voor loondienst, dan eindigt je WW ook, maar bouw je, zeker als deze 26 weken heeft geduurd, weer een nieuw recht op. Wordt je opnieuw werkloos dan start een nieuwe WW uitkering.

De vraag is of jij dit op dit moment wilt. Een stuk zekerheid (loondienst, WW) tegenover risico (zelf alles regelen, inkomen en opdrachten genereren, risico van naheffing premies en loonheffing, enz)

Over de tarieven kan ik niet zoveel zeggen. Daar zijn anderen meer in thuis dan ik.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Wim
Met citaat reageren