Discussie: Aanhef in e-mails
Los bericht bekijken
  #7  
Oud 17 mei 2008, 16:03
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Aanhef in e-mails

Ik probeer me aan te passen aan de persoon die ik voor me heb (in mails of in RL). Vaak zeg ik zelf dat ze wel 'je' tegen me mogen zeggen. Meestal vinden ze dat wel prettig. Sommigen niet, dan ga ik dus ook geen 'je' tegen hen zeggen.

In een eerste mail schrijf ik altijd Geachte. Wordt het contact intensiever, maar blijft het formeel, dan schrijf ik Beste. Als ik niet weet of de ander liever 'je' of 'u' heeft, blijf ik 'u' zeggen en 'meneer' of 'mevrouw'.

Pas als de ander, de opdrachtgever, duidelijk maakt dat we op 'je'-basis verder kunnen gaan, stap ik daar ook op over.

Zelf ben ik vrij formeel en ik heb er een hekel aan als mensen zomaar gaan je-en jijen als ze je niet kennen.

Ik was in mijn dorp bijvoorbeeld voor het eerst in een brillenzaak. Door alle drie de werknemers/eigenaars daar werd ik onmiddellijk met je en jij aangesproken. Ik vond dat vervelend. Ze kenden me niet en dan hoor je in mijn optiek een verse klant met u aan te spreken. Zeker als die ook nog ruim boven de dertig is.

Nou ja, zo benader ik mijn klanten dus ook. 'U', 'Geachte' of 'Beste', 'Met vriendelijke groet', tot de ander impliciet of expliciet aangeeft dat het ook informeler mag.

Marlies
Met citaat reageren