Los bericht bekijken
  #2  
Oud 11 juni 2008, 21:16
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Gezondheidsproblemen: werkgever suggereert freelancen na afloop jaarcontract

Linda,

Ik weet niet of dit de goede basis is om als zelfstandige te starten. Voel jij je ook ondernemer? Wat is de kans van slagen als zelfstandige in dit soort werk? Je geeft aan niet zo van onzekerheden te houden. Als ondernemer heb je wel te maken met onzekerheden. Je loopt nu eenmaal risico's.
Vragen die je ook moet beantwoorden, los van het feit dat je gezondheid niet optimaal is.

Wat ik een beetje vreemd van je baas vind, is dat hij stelt dat jouw gezondheid voor hem veel kosten met zich meebrengt. Het zijn juist de verzekeringsmaatschappijen en tussenpersonen (wat hij ook is) die werkgevers de indruk geven dat verzuim-arrangementen bij verzekeringsmaatschappijen de werkgever juist ontlasten en actief ondersteunen. Een beetje paradoxale houding.

Gezien jouw gezondheidssituatie vraag ik mij af of dit het juiste moment is om voor jezelf te beginnen. Nu ben je arbeidsongeschikt. Loopt je arbeidsovereenkomst af, dan neemt het UWV jouw arbeidsongeschiktheidsuitkering via de Ziektewet over. Let er wel op dat je werkgever dan op tijd een ziekte-aangifte bij het UWV doet!! elke dag dat dit te laat gebeurt krijg jij geen uitkering.

Ik heb het idee, dat als je voor jezelf wilt beginnen, en je bent arbeidsongeschikt, dat zoiets vanuit een uitkeringssituatie beter gaat dan arbeidsongeschikt zijn zonder uitkering. Maar dat is alleen wetstechnisch bekeken, zonder rekening te houden hoe jij je daarbij voelt.

Als je freelancer wordt, dan kun jij je arbeidsongeschiktheid op basis van de ziektewet en WIA vrijwillig voortzetten bij het UWV, als je dit maar binnen 4 weken regelt (deze termijn wordt t.z.t. verlengd, maar houdt de 4 weken aan). Een verzekeringsmaatschappij vindt het niet interessant om jouw arbeidsongeschiktheid te verzekeren. Besteedt daar geen tijd aan.

Maar je zult ook andere opdrachtgevers moeten vinden, want als je alleen voor je ex-werkgever gaat werken, zal de Belastingdienst dit als een 'verkapt dienstverband' zien en moet er alsnog premies worden betaald. Werk je op basis van een VAR-WUO, dan legt de Belastingdienst die rekening bij jou neer!

Het is goed dat je je hier orienteert voor freelancer en stel gerust zoveel mogelijk vragen.

Wim
Met citaat reageren