Los bericht bekijken
  #19  
Oud 1 maart 2006, 16:23
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Smile Re: Wel of niet een AOV?

Of mijn jaaromzet is aanzienlijk hoger, en moet ik - om ernstige inkomensterugval te vermijden - dus een hoge premie betalen. Verder hangt de hoogte van de premie ook af van je leeftijd (naarmate je ouder wordt ga je steeds betalen).
Indicatie: bij een verzekerd bedrag van 25 mille per jaar is de premie de eerste paar jaar tussen de 2600 en 4000 euro, maar daarna stijgt deze tot 5500 euro. Helaas zijn zowel mijn omzet als mijn winst aanzienlijk hoger en dus zou ik moeten kiezen tussen een verlies aan inkomen of een hogere premie.
Overigens is de premie fiscaal 100% aftrekbaar, maar dat betekent nog steeds een bedrag van 100-200 euro per maand dat je betaalt voor een verzekering. Verder is er altijd 30-60 dagen wachttijd. Een been breken en een weekje ziekenhuis kost je wellicht een klant of opdracht, maar dat wordt niet vergoed. Verder is er een zeer strenge beoordeling van de claim en hangt een uitkering af van eigen risico, wel of niet kiezen voor beroepsarbeidsongeschiktheid en de drempel waarmee wordt uitgekeerd.
Als ik 1 hand kwijtraak, kan ik best mijn beroep blijven uitoefenen. Maar het wordt wel lastiger en wrang bovendien als ik daarvoor in tien jaar tijd zo'n 20 mille voor heb betaald.

Met andere woorden: hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt: omdat je ouder wordt, maar wellicht ook omdat je over tien jaar een hogere uitkering verwacht bij arbeidsongeschiktheid dan nu. Dat alles bij elkaar opgeteld:
het is mij te veel geld voor te weinig zekerheid. Ik verzeker liever mijn fiets.
Met citaat reageren