Los bericht bekijken
  #6  
Oud 12 augustus 2008, 14:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Overdracht auteursrecht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
De opdrachtgever is volgens mij bang dat ik royalties of zo ga vragen voor elke verkochte cursus.
Ik denk niet dat dat zijn reden is, want royalties kun je prima regelen in een licentie zonder auteursrechtoverdracht.

De drie belangrijkste redenen waarom ik als opdrachtgever graag auteursrecht krijg overgedragen zijn:
  1. Ik wil juridisch op kunnen treden tegen derden die het auteursrecht schenden (in de praktijk: andere sites die teksten van de mijne jatten).
  2. Ik wil vrij zijn om de teksten op mijn websites te onderhouden, waaronder bijvoorbeeld teksten van verschillende auteurs in één artikel combineren. Het is voor een opdrachtgever lastig om telkens toestemming te moeten vragen aan de oorspronkelijke auteurs.
  3. Op lange termijn: mijn websites en bedrijf zijn beter verkoopbaar als de intellectuele eigendomsrechten op de content 'in het bedrijf' (een BV) zitten. Kopers hebben dan niet meer te maken met de oorspronkelijk auteurs (behalve natuurlijk het respecteren van de persoonlijkheidsrechten).
Citaat:
Heeft iemand een idee in welke orde van grootte je dan moet (mag) denken?
Ik kan me voorstellen dat schrijvers die een schijntje krijgen van een tijdschrift voor een artikel waar heel veel werk in zit (bijvoorbeeld een eigen reisverhaal), dat die het auteursrecht willen houden om het later ook aan andere media te kunnen verkopen.

Maar als je je gewerkte uren tegen een schappelijk tarief vergoed krijgt, dan is dat toch prima? Bij creatieven in loondienst is het niet anders: die krijgen hun gewerkte tijd vergoed en het auteursrecht ligt bij de werkgever.

Verder staat het elke creatief natuurlijk vrij om zich als ondernemer op te stellen, eigen uitgevertje te spelen en te proberen meer te verdienen dan uren x tarief. Maar dan zul je in het algemeen ook meer moeten doen dan alleen schrijfwerk in opdracht.
__________________
René
Met citaat reageren