Re: Wat kost een boekhouder/accountant?
blijkbaar wil je een leuke discussie aangaan want iedereen heeft zo zijn redenen. Ik zou het ook niet willen zien als 'een accountant' inschakelen maar het is meer 'een adviseur/coach inschakelen'. En hoe je die adviseur noemt...maakt niet uit de een is boekhouder de ander directeur en sommigen zijn controller bij een groot bedrijf en doen het erbij in de avond uren.
Een boekhouding voeren vind ik peanuts maar het is dan ook mijn vak, je kan en mag er niet vanuit gaan dat het voor iedereen lageschool werk is. Als je dat stelt praat je nogal laagdunkend over 80 % van de NL ondernemers bevolking....of je maakt de fout die velen maken en dat is het onderschatten van kennis van belastingregels want dat is in feite waar het bij een kleine ondernemer om gaat in de boekhouding.
Ik krijg bijna altijd te horen 'mijn administtatie is niks' maar dat is onzin. Soms kun je bij iemand met 10.000 winst per jaar 2.000 aan belastingbesparing realiseren en dat heeft te maken met kennis van zaken. Soms heeft iemand 100.000 winst en is alles optimaal geregeld.
Het is een feit dat 40-50% van de ondernemers na 5 jaar stopt of failliet gaat. Feiten liegen niet.
De helft heeft dit aan zichzelf te wijten de andere helft wordt slecht geadviseerd. Lijkt me genoeg reden om een goeie adviseur/coach in te schakelen. Dat hoeft niet per se een accountant te zijn en al helemaal geen 2000 per jaar te kosten, maar wat vindt jij dan een redelijke prijs?
|