Re: Kosten boekhouder
Beste mverheij,
Ook ik sluit me aan bij de reacties hier boven.
De prijs en kwaliteit van boekhouders lopen nogal uiteen en zijn geen garantie van elkaar.
De beste tip die iemand mij ooit heeft gegeven is: Vraag rond in je kennissenkring, of als dat niet genoeg houvast biedt, maak een aantal afspraken met kantoren die jou aanspreken, ga eerst een met deze boekhouders praten, en maak je beslissing op basis van deze gesprekken omdat ze jou professioneel en/of betrouwbaar overkomen.
Natuurlijk biedt ook dat geen garantie, maar je kan altijd op een later tijdstip nog overstappen.
Vragen die je ook mee zou kunnen nemen naar een potentiele boekhouder is bv. hoeveel ervaring hij heeft met ondernemers in jouw branche of situatie. Elke branche heeft zijn eigen (eigen-)aardigheden, en iemand met meer ervaring in jouw situatie heeft vaak ook meer kennis van voor jou specifieke voordelen.
Hoe ziet hij/zij de taakverdeling laat hij je vrij om dingen zelf te doen als jij dat wil (kan behoorlijk schelen in de kosten) of wil hij alles zelf doen.
Als je zelf al een boekhoudpakket hebt, wordt dit door hem/haar ondersteunt?
Kies tenslotte iemand die bij jou past. Iemand waarvan jij het idee hebt dat jullie er samen wel uit komen. het schiet niet op als je straks over elk bonnetje een discussie moet voeren.
Ik heb zo ook iemand gevonden die helemaal bij mij en mijn bedrijf past. Een no-nonsense eenpitter die werkt vanuit huis in mijn woonplaats en indien nodig bij mij langskomt als ik er om vraag om zaken te controleren (ik doe zo veel mogelijk zelf omdat ik het overzicht wil behouden). Hij rekent een vast bedrag per uur, dus destemeer werk hij moet doen, destemeer ik moet betalen. En hij heeft er zelfs geen probleem mee als ik hem op zaterdag (als ik zelf mijn administratie doe) even opbel met een vraag.
Kom daar maar eens voor bij een groot administratiekantoor.