Los bericht bekijken
  #1  
Oud 4 maart 2009, 21:52
RDV RDV is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Berichten: 2
Standaard Opdrachtgever eist exclusiviteit

Beste lezers,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn freelance onderneming. Ik heb al een eerste grote opdrachtgever gevonden. Nu we in het stadium van het bespreken van de voorwaarden zijn gekomen, eist de opdrachtgever ineens exclusiviteit. M.a.w. hij wil niet dat ik voor andere opdrachtgevers werk en eist een fulltime inzet van mij. Hij geeft aan het wel met de Belastingdienst te kunnen regelen. Dit komt op mij over alsof hij eigenlijk op zoek is naar een werknemer, maar dan zonder de lasten die daarbij horen.
De achtergrond van dit verhaal is dat ik producten voor hem ga verkopen in een bepaalde stad (sorry, houd het liever anoniem), maar als ik niets verkoop krijg ik ook geen geld. Over de opbrengst van mijn verkopen moet ik een gedeelte aan hem afdragen. De potentie om veel geld te gaan verdienen is zeker aanwezig, maar garanties zijn er niet. Daarom wilde ik juist mijn risico spreiden door ook nog andere opdrachtgevers te zoeken die behoefte hebben aan advisering in mijn vakgebied (dus geen verkoop) buiten de stad van de opdrachtgever, maar daar hij gaat hij niet mee akkoord. Heeft iemand hier wel eens ervaring mee gehad?
Lastig uit te leggen aan jullie omdat je het vakgebied niet kent, sorry daarvoor. Vergelijk het maar met een verzekeringsadviseur die verzekeringen verkoopt aan particulieren, maar ook kan adviseren aan het bedrijfsleven.

Met vriendelijke groet, RDV
Met citaat reageren