Los bericht bekijken
  #20  
Oud 3 juli 2009, 10:12
mvds mvds is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Fout in mijn gemaakte opdracht...

En nu zijn we denk ik bij de kern van de zaak: een brochure kan 100% "af" zijn. Een server-side script, waarbij je volledige controle hebt over de server (geen shared hosting, maar dedicated en in eigen beheer), kan je misschien 99% goed krijgen - er zitten bugs in bijv. php zelf waar je gewoon niet zo snel achter komt(*), of je loopt tegen vage bugs in bijvoorbeeld IE aan. Bij shared hosting kom je moeilijk aan 90% goed ivm onvrijwillige upgrades van webserver, database, libraries e.d., en begin je aan client side scripting (javascript e.d.) dan is het hek van de dam - zoveel browsers zoveel talen. Doe je dat ook nog eens in een obscure omgeving (ik noem AS2) dan valt er weinig te garanderen.

De "het moet gewoon goed zijn" reacties miskennen dat software-ontwikkeling zo complex kan zijn. Ik leg mijn klanten altijd duidelijk uit hoe eea zit, met plezier licht ik ook de ins en outs toe van programmeren en voorkomende bugs. Klanten vinden het interessant om aan te horen (hoewel ze het misschien nauwelijks volgen) en krijgen het gevoel dat ik het beste met ze voor heb, dat ik terzake deskundig ben en dat ik ze niet belazer maar ook geen charitatieve instelling ben. En dat pakt zowel op korte als lange termijn prima uit.



(*) voor de duidelijkheid: dan heb ik het dus niet over programmeerfouten in het php script, maar bugs waardoor php botweg crasht als je het net te ingewikkeld maakt. Onlangs zelf nog aan de stok gehad met o.a. preg_match() en libcurl - niks geen foutmelding, maar pats boem apache dood.
Met citaat reageren