Los bericht bekijken
  #8  
Oud 9 augustus 2009, 02:12
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Inschrijven belasting: hoe om te gaan met schattingen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
Ik heb alleen nog een vraag wat betreft die geschatte omzet. Ik begrijp dat ik er best naast mag zitten, maar vroeg me het doel van die vraag af. Heeft dat ook al betrekking op de VAR? En zo ja, waarom vragen ze dat op dit formulier, als je voor de VAR nog een apart formulier moet invullen?
Nee, die heeft helemaal geen betrekking op een VAR. Lees de info die Rene heeft aangegeven ook goed door. Daarbij: een VAR is een momentopname, een VAR is niet verplicht, ... kortom, lezen dus, er zit niks anders op.

Wat ook handig is, is het 'Handboek ondernemen' opvragen bij de Belastingdienst. Je kunt 'm ook downloaden.

Ze vragen een schatting van de omzet omdat ze dan een idee hebben wat voor vlees ze in de kuip hebben: een ondernemer-in-spé of een hele enthousiaste hobbyist. Of een fulltime vrijwilliger.
Lees de criteria voor 'ondernemer' maar eens goed door. Eén van die criteria is, dat de 'intentie tot het maken van winst' aanwezig moet zijn. Of het daadwerkelijk lukt om winst te maken zal de tijd uit moeten wijzen.

Als jij een voedselbank of iets dergelijks zou willen starten, kun je daar wel 80 uur in de week mee bezig zijn, je kunt er kaartjes en briefpapier voor laten drukken (om donateurs mee te benaderen) en eigenlijk aan alle andere criteria voldoen, maar ik mag toch hopen dat je met een voedselbank geen intentie hebt om winst te maken. Dus: geen ondernemer.

Natuurlijk is dit een absurd voorbeeld, maar wel zo duidelijk. Vind ik.

Groeten, Renée
Met citaat reageren